Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt 3-5 år

For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Trenger råd ang. flytting og barn i barnehage...
 18:06 8.06.2008
Hei!
Det er mye spennende som skjer i livet for tiden. Bare 4 uker igjen til termin + at vi har kjøpt oss ny bolig som vi skal flytte inn i mot slutten av sommeren. Vi har en gutt fra før på 5 år som går i barnehage. Nå som vi skal flytte er vi litt usikker på om vi skal la han fortsette i den gamle barnehagen til tross for at vi skal flytte på motsatt side av byen. Han trives så godt, har alle vennene sine der og skal nå gå ett år i førskolegruppa før ha begynner på skolen. Alternativet er å søke om overføring til den barnehagen som ligger 200meter fra vår nye bolig. Det jo viktig å få venner i nærmiljøet det siste året før han begynner på skolen også. Hjelp. Føler meg litt rådvill, han skal nå snart bli storebror og vi skal flytte og jeg er redd for at det blir for mye for han på en gang. Er det noen som har vært i lignende situasjon elller bare har lyst til å komme med noen råd, så er jeg veldig glad for det.
julijente
Sv: Trenger råd ang. flytting og barn i barnehage...
 20:32 8.06.2008
Jeg ville nok ha søkt om overføring til barnehagen som ligger nærmere hjemmet. Dette med taqnke på skolestart neste år. Det er jo der dere bor og det er viktig at han blir kjent (selv om noen sikkert beegynner på en annen skole neste år).

Lykke til :-)
Snuppeluppa mi
 22:56 8.06.2008
Jeg skjønner godt dilemmaet ditt og har vært i tilsvarende situasjon selv. Husker jeg grublet og grublet på dette med barnehageplass, om det var for mye på en gang med nytt hus, nytt søsken og ny bhg...
Vi valgte å la vår jente gå et år til i gammel barnehage, men det var siste året på småbarnsavd. og hun var 2.5 år da vi flyttet, ikke 5 år som din gutt. Og vi flyttet kun en 10 min-kjøretur unna gammel bhg, ikke på den andre siden av byen.

I ettertid ser jeg at hun helt sikkert kunne ha byttet bhg med en gang vi flyttet, hun tilpasset seg ihvertfall veldig fort ny bhg da hun byttet et år senere. Det hadde spart oss for litt reising bl.a.

I din situasjon vil mitt råd også å flytte gutten til ny barnehage i nærheten av hjemmet. Dere får en utrolig mye mer praktisk hverdag, tenk så greit når minstebabyen kan trilles i vogn til og fra bhg, henting og bringing lar seg lettere gjøre, kanskje kan storebror også få kortere dager iblant hvis dere ønsker det (iavhengig av rushtrafikk etc). Ikke minst er det et unikum å få venner i nærmiljøet før skolestart, dette hadde veid tungt for meg. Han vil ha et helt år til å glede seg sammen med nye venner til å begynne på samme skole, gå på besøk der, gjøre førskoleaktiviteter sammen etc. Og de fleste barn er utrolig tilpasningsdyktige, hvis han er sosial i bhg idag så er det god sjans for at han også vil være det i ny bhg. Tenk også hvor praktisk det er å kunne være med/ta med kamerater hjem etter bhg, gå i bursdager, leke sammen ute om ettermiddagene etc. hvis han har bhg i nærheten.

Dere kan jo likevel holde kontakt med noen gode venner fra nåværende barnehage, avtale hjemmebesøk for å leke sammen iblant.

Selv om det blir mye nytt for gutten din på en gang så er det jo ting han vil kunne oppleve som positivt bare dere fremlegger det sånn for ham; la ham delta med babystell hvis han vil, snakk til babyen om hvor flink storebror er til x og y mens han hører på, la ham delta i oppussing/inredning av nytt flott rom, gjør flyttingen til noe spennende ved å vise ham hvor bra det blir, besøk den nye bhgen, både på dagen for å hilse på + i helgen for å leke. Skap forventinger og la ham ta del. Han takler det helt sikkert!

Lykke til med valget, skjønner som sagt godt alle tankene dine. Det er ikke lett å føle at man tar barna bort fra det trygge til noe nytt og uforutsigbart. Men det går ganske sikkert finfint :)
Jules32
 10:39 9.06.2008
I motsetning til de andre som har svart, så synes jeg du bør vurdere om han bør flytte til ny barnehage det siste året. Synes det kommer an på gutten og hvor flink han er til å skaffe nye venner, komme i kontakt med andre barn, hvordan han er i sosiale sammehenger, er han åpen eller innesluttet etc. Og har du spurt han? Det kan du jo også gjøre...

Det er faktisk ingen garanti for at han kommer i klasse med de i nye barnehagen heller. Det er mye for en liten gutt. Ny baby, ny bolig, ny barnehage. Nei, jeg hadde latt han gå det siste året i barnehagen og fokusert på at han i det nye boligfeltet kommer i kontakt med barna der. Være flinke til å hjelpe han litt på vei med å få nye venner i boligfeltet (flott at det er sommer og folk er mye ute). La han få ha med nye venner hjem og avtal med mødrene at han blir med de hjem. Og når skolestart begynner så setter dere opp ønske om hvem han vil gå i klasse med.

Nå ble dette litt rotete fordi jeg er på farten ut...... Men lykke til med valget :)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------