Dette er et forum for de som har "to tette". Det vil si for de som har fått barn med 24 måneder eller mindre imellom. Her kan dere utveksle tanker og idéer med andre i samme situasjon. Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Noen som kan hjelpe...høres dette ut som sjalusi?
21:50 25.05.2008
Storesøster er 19 mnd. Lillebror er 5 mnd.
Da lillebror kom til verden, trodde vi at det hadde gått veldig smertefritt i forhold til sjalusi. Men de siste par mnd har jeg opplevd ved flere anledninger at storesøster har bitt, slått eller dyttet andre barn. Det merkelige er at dette ikke er noe problem i barnehagen, men skjer bare i tilfeller der hun er sammen med meg og lillebror, for eksempel på besøk. Hun trasser også generelt mye.
Hun er også ganske slem mot andre babyer, for noen dager siden klep og beit hun en nyfødt baby - ganske målbevisst. Og hun kom tilbake flere ganger etterpå for å gjenta "bragden".
Jeg synes dette er veldig merkelig, for hun er bare snill (om enn noe uforsiktig) mot lillebror, har ikke bitt elelr slått ham. Og denne oppførselen kommer visst bare når jeg er tilstede sammen med babyen.
Hun snakker ikke så veldig tydelig ennå så jeg lurer på om dette kan være uttrykk for frustrasjon som hun ikke klarer å formidle? Eller er alle 1-1/2 åringer sånn? Hvordan takler dere barn som oppfører seg på den måten?