BarnetMitt 3-5 år
For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Slutte med bleie om natten... Hjelp fra dere erfarne ønskes. |
21:54 21.05.2008 |
|---|---|
Har ei som blir 3 i sep, som har sluttet med bleie om dagen nå nettopp. Hun er så å si helt tørr på dagtid (av og til ett uhell). Men problemet er natten. Hun vil ikke ha bleie på om natten heller for hun har jo sluttet sier hun. Og hvis jeg tvinger på henne, føler jeg at jeg på en måte straffer henne. Men hun våkner ikke når hun må tisse. Hun bare tisser seg ut og sover videre. Og når jeg sjekker så kan klærene hennes være søkk våte og hun kald. <hun har jo våknet når hun har ligget slik lenge da. Har prøvd å ta henne på do når vi går å legger oss, og da blir hun grinete og sint, men det kommer som regel litt.. Men så tisser hun kanskje en gang til i løpet av natten.. Barnehagen mener at det vil gå seg til i løpet av noen uker.. Men jeg er redd vi skal ha det slik i flere måneder. Så er det noen som har erfaring med dette? Hvor lang tid tok det før de våknet selv når de måtte på do? Er det ev. noen som har en lur ide til å få henne til å godta bleie om natten igjen. Slik at hun ikke føler at det er straff. |
|
| tyr 73 | |
Sv: Slutte med bleie om natten... Hjelp fra dere erfarne ønskes. |
12:10 23.05.2008 |
|---|---|
Trenger noen råd selv etter mye prøving og feiling.... Dytter derfor innlegget ditt opp jeg :o) |
|
| Anonym | |
14:56 23.05.2008 |
|---|---|
Gutten min er snart 4,5 år og bruker fremdeles bleie om natten. Var tørr på dagtid da han var 3,5 år. Han har også vært inne på det at han har sluttet med bleie, men jeg sier at kroppen ikke har lært å si ifra at den må tisse om natten og inntil den har lært det må han ha på bleie om natta. Et tips er at hun kan får ha truse utenpå bleia. Vanlig at de bruker bleie på natta lenge etter at de har sluttet om dagen. Lykke til. |
|
| Anonym | |
20:42 23.05.2008 |
|---|---|
Er vel ikke akkurat supererfaren på dette selv da, men har ei jente på 3 som sluttet med bleie på dagtid for 4-5 uker siden, og har så og si ikke hatt uhell på dagen. Ca 1 uke etter hun sluttet på dagen ville hun ikke ha bleie på om natta heller. Hadde en del sånne netter som du beskriver i starten hvor hun ikke våknet av at hun måtte på do og tisset seg ut, men det har gått seg til litt etter litt. Noe av det som har hjulpet her er å kutte ut for mye drikke eller vannholdig frukt etter kl 18 på kvelden. Har fortsatt noen uhell innimellom, men det går lengre og lengre tid i mellom de. Nå kan hun til og med våkne om natten og rope på oss for at hun må på do. Når det gjelder å begynne med bleie igjen om natten, så går det jo an å f.eks si at hun kan få en eller annen premie for hver gang bleia er tørr på morgenen (klistremerker f.eks) og når hun har x-antall klistremerker skal dere prøve å sove uten bleie igjen. Men skjønner dillemmaet ditt om at det ikke må føles som en "straff"... Så mitt råd er vel egentlig å være tålmodig. Siden hun vil det selv er hun jo tydeligvis motivert, og da bør man jo benytte sjansen :) |
|
| nepomuk | |
12:47 24.05.2008 |
|---|---|
Litt samma problem her... vi fikk "lurt" på henne bleia igjen v å kommentere om at det kke alltid er så lett å gå på do om natta. hun godtok den helt greit... Skjønte et nok selv. Hos oss så er det det at hun tisser ikke hele natta, men bare litt før hun våkner/idet hun våkner, så hun syntes nok selv at det bl litt vel mye stress for å rekke do, og at bleia var greit alikevel. Men å være tørr på natten er jo ikke noe man kan "trenes" opp til. er jo delevis hormonstyrt, ikke sant? Så sånt sett blir det kanskje litt feil å legge press på (m klistremerker og sånt) men når det er sagt, så har vi brukt klistremerker på dagen, vi altså... etter en periode m motivasjonssvikt :o) Nå har vi bytta til å sove m avveningstruser fra imsevimse( http://www.bleieboden.no/kategori.php?kategori=25 ) -de holder akkurat på "uhellet" og forhindrer at hele senga blir våt -og ungen så kald. -Også kjenner de jo at det blir vått, som jo kan hjelpe på avvening fra bleie. Men de holder bare et uhell, da... Hvis barnet tisser masse om natten / flere ganger så er det kanskje lurt å holde på bleia en stund til Tenkte bare at jenta de kanskje ville godta de avveningstrusene, siden hun ikke vil ha bleie! Gode og myke, altså :o)) Det finnes mange slike i mange forskjellige modeller. |
|
| kvirrevirrevitt | |
Først tørr morgenbleie, så truse :) |
12:25 26.05.2008 |
|---|---|
Vår ville slutte med nattbleie - for bleier var jo bare for babyer! - , men han fikk ikke lov før han kunne vise frem tørr bleie tre morninger på rad. Her hang vi opp skjema med klistremerker og nedtelling. Han kom først med to tørre, men den tredje var bløt. Da måtte han begynne på nytt. På tredje runde klarte han det - tre tørre bleier på rad! Da var det premie utdeling, og han fikk sove første natt uten bleie. Det gikk! Da var han 3 1/2 år. Det var noen uhell i løpet av et halv år, men nå våkner han om kvelden/ natta og går på do selv. Jippi!!!! |
|
| Anonym | |
22:33 1.06.2008 |
|---|---|
Hei Hadde samme problem her. Jenta slutta med bleie på dagtid da hun var 2 1/2. Etter noen måneder ble hun storesøster og vi ville ikke begynne med sånt når det likevel var så mye omveltnigner i livet hennes, så vi venta - men vi venta litt for lenge... Over et halvt år faktisk. Prøvde innimellom men hun tissa seg bare ut og sa hun ville ha bleie igjen. Så noen måneder ette rhun ble tre år ville hun ha bare truse på natta. Hun tissa seg ut og våkna og skreik på natta. Vi skifta seng og dusja henne og holdt på sånn i to uker uten at det hjalp. Prøvde å vekke henne på natta også for å tisse, men det hendte seg hun tissa seg ut for det også. Så lå hun borte hos bestemor et par netter. Der tissa hun seg ikke ut! Når hun kom tilbake begynte vi å vekke henne så hun får tisse før vi legger oss (23 - 23.30) og vi har lukka vinduet så det ikke har vært kaldt på rommet. Nå har hun vært tørr i tre uker. Hun får også masse skryt for dette - og er så stolt om morgenen! :) |
|
| Vårenzia | |
16:25 25.06.2008 |
|---|---|
Vi har tvillinger på 3,5 år. Gutten har vært tørr siden i fjor på dagen og har nå også sluttet med bleie på natten. Jenta bruker fortsatt bleie på dag og natt tid. Hun ble tørr likt som broren i fjor, men begynte å tisse på seg igjen. Hun sa i går kveld at hun ikke ville ha på bleie på natta, men da gjorde vi en avtale om at hvis bleia hennes var tørr neste morgen (noe den ikke var) fikk hun slutte med bleie på natta og det godtok hun :) vi håper sommeren gjør så at hun slutter på dagtid i allefall.. :) |
|
| Anonym | |
18:36 16.07.2008 |
|---|---|
Vi har også hatt den regelen for være barn, at de får slippe bleie når de har hatt tørr bleie tre morgener på rad.... da er de klare for det :) ...Det kommer når det kommer. Viktig at de er helt klare for dette selv. |
|
| MorTiltreHerligesmå♥ | |
09:27 17.07.2008 |
|---|---|
Det er rett og slett umulig å svare på hvor lang tid det vil ta før hun blir tørr om natten, rett og slett fordi det ikke finnes noen fasit på dette. Noen barn blir tørre på et par uker, andre igjen må ha bleie på seg om natten i flere år etter at de ble tørre på dagen. Man skal ikke ta oppbarna på do om natten, da dette bære lærer kroppen til at den skal tømme seg. Syns bare dere skal sette på henne nattbleien igjen jeg, og forklare hvorfor dere gjør dette. Altså fordi hun tisser på seg og trenger bleie og at mange barn på hennes alder må ha bleie på seg om natten. Tolker hun det som straff er det lite dere får gjort med det er jeg redd, men det vil gå over etter et par netter. |
|
| Mayken | |