BarnetMitt 3-5 år
For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Om størrelsen til kleskapet til poden |
10:32 19.05.2008 |
|---|---|
Hei mødre (og fedre). Jeg er i en situasjon hvor jeg ikke føler meg bekvem i. Jeg er litt usikker, og spør deg om råd. Hva er normalt om klesmengder? Jeg føler at min samboer kjøper inn altfor mye klær til barna, og dette medfører mer arbeid med vask, rydding og organisering av det (altså rydde bort det som er for smått etc.). Her er mitt utgangspunkt: Min samboer fikk en kronisk sykdom et sted mellom de to graviditene. Nå har vi ei jente på 1 år og en 3 åring. I og med hennes sykdom, har jeg i motsetning til første mann før fått flere hjemmeoppgaver som klesvask, matlagning og husarbeid (inne og ute). Jeg skal snart ut i 100% jobb igjen, etter å hatt permisjon 2 - 3 dager i uken for å være hjemme å avlaste. Nå må jeg ut i 100% arbeid igjen for å beholde samme inntekt, men det forventes at jeg stiller opp i og meg at samboer ikke er arbeidsfør ennå. Det kan fremdeles ta lang tid. Jeg ønsker din ærlige og oppriktige mening om mengden klær hovedsaklig jeg er med på å håndtere. For første gang har jeg telt antall plagg i skapet vår eldste pode, som nå består av vår- og sommertøy. Det er stort sett 2 størrelser litt 92 og mest 98 (pluss noe 104). STK Hva 20 T-skjorter 8 Pique skjorter 14 Singlets 15 Genser, langermet tynn 4 Collegegenser 6 Hettegensere 10 Gensere, v-hals 3 Pysjer 5 Singlets, natt 13 Shorts 5 Joggebukser 7 Bukser, normal 3 Bukser, Jeans 19 Boxershorts 15 Truser 60 Sokkepar (lave og høye) 10 Skjorte, Langermet 5 Skjorte, Kortermet 1 Smoking 1 Dress I tillegg kommer selvsagt uteklær, pluss det som var til vask eller i skapet under tellingen. Håper på ærlige svar fra både mammaer og pappaer _________________ Pappa- snart ved de tredve - 2 barn, hus, bil og båt ! |
|
| Anonym | |
Sv: Om størrelsen til kleskapet til poden |
14:54 19.05.2008 |
|---|---|
Hei. Blir tøyet mye brukt, blir det slitt? Unger er jo forskjellige mht hvor raskt de skitner seg ut osv, og hva slags klær man har mye av avhenger vel også av hvor man bor, og hvor ofte man vasker. Men i forhold til min treåring, har din over dobbelt så mange t-skjorter, 4 ganger så mange pique skjorter, 14 singleter mer, ca 5 flere gensere, 4 flere collegegensere, 3 flere hettegensere (de vi har blir forøvrig aldri brukt..), 10 flere v-halsede gensere, 3 færre pysjer, 5 flere natt-singlets, 10 flere shorts, 2 flere joggebukser, 2 flere bukser, like mange jeans, ca 10 flere boxere, 15 flere truser, ca 40 sokkepar flere, 8 flere skjorter. Vi har ikke smoking og dress, men har 2 sett andre penklær. I tillegg: 3 fleece-sett, strikkejakker og bukser, utedresser (to vinter-, en vår-) et sett regntøy, pluss luer osv. Jeg har ikke gått gjennom tøyet for å telle, men det er kun jeg som ordner og vasker tøyet, så jeg tror dette er sånn noenlunde riktig. Har mye arvet tøy blant dette. Om det er du, jeg eller ingen av oss som er normal, vet jeg ikke:) Mamma over 35, 2 barn, hus og bil! |
|
| Anonym | |
19:35 19.05.2008 |
|---|---|
For å svare på spørsmålene om bruk og slitasje. Det er veldig lite av tøyet som blir slitt/ødelagt. Kanskje 1 - 3 plagg pr. sesing. Hvordan skal poden får mulighet til det med så stor garderobe? Alt er forøvirg kjøpt nytt på salg eller til normal pris. Målet er visst å ha så pent tøy slik at når han vokser ut av det, kan en hel sesong med klær bli solgt videre. Både jeg og henne er nøye med å bruke flekkfjerner samme dagen som klærne blir skitne. For meg som far, som har fått denne vaske og organiseringsjobben litt ufrivillig, syns jeg vi skal senge nivået litt på antall plagg og dertil vedlikehold. Får et bilde fra "Mamma over 35" at du har et temmelig normalt nivå.. |
|
| Anonym | |
22:41 19.05.2008 |
|---|---|
Jeg tror jeg er forholdsvis "normal" og jeg har sikkert under en tredjedel av det som du beskriver. F.eks regner jeg med at 3-4 shorts holder lenge gjennom sommeren. Min erfaring er at selv med en gutt på 3 år så tror jeg enda jeg har til gode og se at han har slitt ut noen klær, og han har helt vanlige klær fra kjede-butikker som H&M og Polarn og Pyret. De vokser jo ut av klærne etter en stund i denne alderen. Jeg skjønner godt fristelsen ved å kjøpe mye klær, for jeg liker også å handle inn til junior, men er nok ikke i nærheten av et sånt klesskap, og jeg har aldri problem med å finne klær hver dag. |
|
| pinpina | |
23:52 19.05.2008 |
|---|---|
Hvor mange maskinvasker har dere da? Her er det ca 10 - 12 vasker pr. uke for 2 barn og 2 voksne. Forstår jeg har en lite tema å ta opp med min kjære her :) |
|
| Anonym | |
00:55 20.05.2008 |
|---|---|
Fruen er på plass her og kan informere om at om man pakker vekk det i 86, 92 og det i 98 som er for alt for smått reduseres mengdene, han passer 104 nå. 10-12 T-skjorter (2 av de passer brukes ikke). 3 Pique skjorter 5 Singlets 8 Genser, langermet tynn 2 Collegegenser 1 Hettegenser (egentlig for liten, men er et av barnets favorittplagg) 4 Gensere, v-hals 3 Pysjer 5 Singlets, natt 4 Shorts 3 Joggebukser 3 Bukser, normal 2 Bukser, Jeans 10 Boxershorts 10 Truser 20 Sokkepar (lave og høye) (dette overslaget på 60 er altså alle sokkene han har hatt fra str 20-28 + at en del av de var mine som har blitt lagt feil). 4 Skjorte, Langermet 2 Skjorte, Kortermet, nei, 3 om man regner med den han fikk av bestemor forleden. 1 Smoking (begynner å bli litt liten) 1 Dress (fortsatt en del for stor) Det en over her ville vite om slitasje, så er det desverre slik at eldste har hatt refluks og andre plager som har medført en del oppkast. Derfor mye overdeler. Han er også veldig til å søle og er svart fra topp til tå etter to minutter ute. Har nok gått 10-15 plagg i søppla pga hull og leireflekker, løvetann og diverse i løpet av de siste 2 årene. Men, nå er vi i gang med bleieavvenning og det krever en del ekstra truser. Hjelper ikke å sutre her vet du mannen min, får raskere slutt på frustrasjonen ved å gå inn å rydde skapet for for små klær ;-) |
|
| Anonym | |
01:45 20.05.2008 |
|---|---|
Hei :) Må bare si at jeg ikke syns dere vasker så mye iallefall ;) Her i huset er vi 2, mor + barn, og jeg vasker ca 2 maskiner om dagen. Riktignok ikke like fulle hver gang, men vi bruker mye klær begge to, og vasker alltid etter å ha brukt de en gang. Ang klesmengder til ungen så hadde nok hun hatt like mye klær som deres 3 åring, om hun brukte flere ulike str. Men hun bruker kun én str, og de andre str har jeg ryddet bort i pappesker. Ca mengder str 110: 20 par sokker 15 par truser 3 jeans 3 joggedresser 4 andre bukser 10 t-shirter 6 langarmet tynn genser 2 skjorter 1 vest 4 kjoler 3 skjørt 5 tunikaer 5 tights 1 bunad 2 singlet 2 utedresser 2 sett regntøy 3 sett med ulltøy - og sikkert noe til som jeg ikke kommer på nå. Men dette er sånn ca det hun har og bruker i str 110. Ulltøyet er lagt bort for vinteren nå da. Og mye av disse klærne er jo klær vi kun bruker i enkelte sammenhenger, som selskap, bursdager, høytider o.l. Mao - klær vi ikke vasker hver dag. |
|
| Anonym | |