For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Jenta vår blir snart storesøster - noen gode råd for å gjøre overgangen best mulig?
09:36 19.05.2008
Hei!
Vår jente på 3,5 blir storesøster i løpet av de nærmeste dagene. I det siste har jeg tenkt veldig mye på hvordan dette skal bli for henne. Hun gleder seg og koser med magen og sier at hun elsker babyen hver kveld. Hun er likevel en grublende og følsom jente, og jeg lurer på om dere har noen gode råd for å gjøre overgangen best mulig for henne?
Jeg vil ikke at hun skal føle seg tilsidesatt eller bli lei seg, men babyer tar jo nødvendigvis ganske mye tid for begge foreldre...
Mamman til Astronauten
Sv: Jenta vår blir snart storesøster - noen gode råd for å gjøre overgangen best mulig?
11:33 19.05.2008
Vi fikk ny baby da eldstemann var 3 år. Han fikk gave på sykehuset da han kom på besøk første gang. Vi passet på å be alle gi ham oppmerksomhet. Veldig mange er også flinke til å ha med en bitteliten gave til storebror. Han fikk pakke opp babyens gaver. Vi selv poengterte at babyen var heldig som har så fin stor bror (alle er så flinke til å kommentere at han er heldig som har fått en liten baby...) Han ble i starten spurt om han ville være med når vi skulle skifte på babyen, sitte ved siden av ved amming osv, fikk ham til å "hjelpe" med forskjellige ting, samt at mammaen passet på å bruke tid på ham hver dag, baby hos pappa. Vi viste ham hvordan han skulle kose med babyen, forklarte hva han måtte være forsiktig med og hvorfor. Blir også mye forklaringer ala "sånn gjør babyer, de kan ikke...." osv. Tror det er viktig å la største barnet delta, få et slags eierforhold til babyen. Her har det fungert kjempefint heldigvis. Lykke til med babyen og med storesøsteren!!
Anonym
Sv: Jenta vår blir snart storesøster - noen gode råd for å gjøre overgangen best mulig?
11:45 19.05.2008
Hei!
Tusen takk for fine og veldig konkrete tips : )
Mamman til Astronauten
21:58 21.05.2008
jenta mi ble storesøster da hun var 3,5. det eneste vi hadde "glemt" å tenke på var at hun burde få høre fra en av oss at babyen var født. hun var hos bestemora som vi ringte til og som da dro i barnhagen og hentet henne og fortalte den store nyheten i garderoben. det synes hun var leit, og det har hun faktisk klart å sette ord på etterpå - etter ca 5 mnd fortalte hun meg det i en fortrolig stund. skar i hjertet...tror nok hun hadde forestilt seg det omvendt; at hun skulle bli den om fortalte det til bestemora, det var jo hennes baby.
Hormonella de ville
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem