For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Hun er så frekk!
23:57 18.05.2008
Barnet til en vennine av meg er så frekk. Jeg irriterer meg, og det smitter over på datteren min. Når vi har vært sammen med dem, svarer datteren min meg på samme måte som denne jenta, og jeg merker at hun tester ut det "nye" hun har lært.
Et eksempel: Vi er barnevakt for jenta, og har laget vafler og kost oss. Etter vi har spist, ber jeg jentene hjelpe meg å ta av bordet. Jenta løper avgårde, så jeg roper etter henne, og sier at hun godt kan gå å leke, men at hun må hjelpe til med å ta av bordet først. ÅÅÅÅ, hvorfor det? Jeg svarer fordi alle koste seg med vaflene, og da er det ikke rett at ikke alle skal hjelpe til med ryddinga. Hun sier: Hva så??? og ser meg rett i øynene. To dager etterpå opplever jeg det samme med dattera mi, når vi tar av bordet etter middagen.
I det hele tatt er jenta veldig ofte, fornærma, sint og obsternasig. Det er blitt sånn at jeg blir sliten av å være sammen med dem. Men hvordan tar jeg dette opp med moren hennes? Jeg ser jo at hun svarer henne sånn også, uten at det får konsekvenser eller blir snakket om.
Jeg vil ikke at dette skal ødelegge vennskapet vårt, men jeg orker det ikke mer, og jeg ser også at det har dårlig innvirkning på datteren min. Hva kan jeg gjøre?
Anonym
Sv: Hun er så frekk!
16:52 20.05.2008
La i hvertfall datteren din se at hun andre får konsekvenser av frekke komentarer hjemme hos dere. Når det gjalt det eksempelet du nevnte så var det jo bra du gikk etter henne og sa fra, men fikk det noen konsekvenser?
Et forslag hadde jo vært det å belønne datteren din for at hun hjalp til uten at du måtte løpe etter henne, latt henne fått en sjokloadebit eller en is eller ett eller annet. På den måten vil jo hun også se at hun får belønning for å ikke oppføre seg slik og det kan nok tenkes at hun andre ville tenkt seg om 2 ganger neste gang. Dette kunne du jo også vurdert når hun venninnen din var til stede bare for å se hennes reaksjon.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem