Gallestein - noen fler ? pliz se her er dere snille :)
23:08 18.05.2008
Hei ! Er det noen fler her inne som har fått gallestein etter graviditet og fødsel. Hva skjedde med dere og hva slags behandlig fikk dere evt. ??
Filip Leander f. 03.04.08
Sv: Gallestein - noen fler ? pliz se her er dere snille :)
23:57 18.05.2008
http://www.barnetmitt.com/forum/thread/137536358
Anonym
09:33 19.05.2008
Jeg hadde det, ikke mer enn to uker tror jeg. Helt sinnsykt vondt. Var helt ødelagt, men gikk over av seg selv for min den så var heldig :)
Klumpen&Meg
09:51 19.05.2008
Vel, var ikke i forbindelse med fødsel da, men kan jo fortelle for det! Fikk gallesteinsanfall da jeg var 27 år, bodde i England. Fikk beskjed om at det kunne være kreft eller gallestein, var stressa før jeg fikk tatt ultralyd og konstatert gallestein. Men var fortsatt et vrak for jeg måtte gå på diett (ikke noe fett, sjokolade, ost etc etc) i flere måneder for at hevelsen skulle gå ned. Fikk også beskjed om at jeg måtte ha et asketisk kosthold resten av livet, jeg gråt som et barn, he he, for er veldig glad i sjokolade..
Men hevelsen gikk ikke ned, så et par måneder senere tok jeg en kikkhullsoperasjon på privat sykehus gjennom jobben i London. Operasjonen gikk greit, lå inne to dager men hadde nok bare trengt en. Sykemeldt to uker, hadde bare trengt en uke.
Har ikke hatt nevneverdige plager siden, og er tilbake på mitt gamle kosthold for spesialisten på sykehuset sa at fastlegen som hadde undersøkt meg opprinnelig bare hadde snakket tull. Trenger ikke unngå fett/sjokolade for resten av livet :-)
Jeg fikk sannsynligvis gallestein pga p-pillebruk, er ikke overvektig.
Sonia & Sofie
22:19 19.05.2008
Jeg har vært inne til legevakten 2 ganger fordi anfallene mine er så kraftige at jeg blir veldig dårlig av de.. Fikk petidin i starten, men pga amminga måtte jeg gå over til voltaren, den funker bra :) har hatt 5 anfall på 2 uker, var hos fastlegen min forrige uke, og skal kanskje få oprasjon til høsten, men visst jeg skal fortsette og få så kraftige anfall ofte, så må jeg inn før..
07:31 20.05.2008
Jeg har også vært plaget med dette gjennom graviditeten, og noen anfall i ettertid. Ser ikke ut til at det skal gå over, så jeg ser for meg en operasjon i fremtiden. Skikkelig ille når det står på, og et anfall kommer sjelden alene. Går gjerne ned tre kilo på en uke, da jeg lever kun på suppe og salat mens det står på....
Men voltaren stikkpiller gir god lindring fordi de er betennelsesdempende og altså bidrar til at hevelsen i gallegangen går ned, samtidig som de er smertelindrende. Har forsøkt paralgin forte, men det har overhodet ingen effekt!
grolla
23:37 21.05.2008
Jeg hadde masse galle problemer under svangerskapet. Fikk den operert bort 6 uker etter fødsel da var den så ødelagt at den nesten sprakk. Bare flaks at jeg tilfeldigvis fikk en time noen hadde avbestilt =D
Tredje-nurk-er-her
23:41 21.05.2008
Jeg fikk min operert bort 6 uker etter svangerskapet. Da var d en så ødelagt at den holdt på å sprekke. Bare flaks at jeg fikk en time noen hadde avbestilt ellers Gudene vet hva som ville skjedd (mest sannsynlig blødd ihjel). Legen sa bare "da hadde du ikke hatt det greit".
Om du vil kan du sende PM. =)
Tredje-nurk-er-her
08:29 22.05.2008
Jeg bare lurer på hvor lang tid det tar fra dere spiser/drikker til anfallet kommer... Jeg synes det varierer sånn på hvor lang tid det tar, så vanskelig å finne ut hva jeg reagerer på :s Har vondt nå, men alt jeg har fått i meg i dag er vann :S
Ninapina med to søte små :)
08:43 22.05.2008
For meg kunne det godt gå en tid, f.eks spise noen feite pølser på dagen og få anfallet om natten.
Jeg reagerte på fet mat, det er vel det de fleste gjør? Spiser du brød uten smør, uten ost men med magert pålegg etc så burde ikke det kunne sette i gang et anfall. Men er selvfølgelig ikke noen ekspert, husker bare hva de ba meg om å unngå. Og det var mye :-) Holdt på å daue uten sjokolade og kaffe mocca'en..
Var så glad da jeg ble operert! Da hadde jeg en enorm og betent galleblære, og tre enorme steiner!!!! De hadde knapt sett slike rare steiner før :-)
Sonia & Sofie
14:58 12.06.2008
Jeg fikk mine første gallesteinsanfall mens jeg var gravid. Var kvalm hele svangerskapet, men unngikk flere anfall ved å holde meg på et strengt kosthold. Var innlagt, men de ville ikke operere ettersom jeg ikke hadde nok plager.
Tre uker etter fødselen fikk jeg imidlertid et nytt anfall, uten å ha spist noe galt. Jeg gikk og var øm under høyre ribbein i flere dager, og kvalmen kom tilbake. Da jeg igjen fikk anfall dro jeg på legevakta og blei lagt inn. Tok ultralyd av galleblæra, og den var heldigvis ikke betent. Dermed kunne den i prinsippet opereres ut med en gang.
Har hatt en kamp omtrent med helsevesenet iløpet av svangerskapet, og har funnet ut at om man vil ha noe gjennomført må man rope VELDIG høyt. Så da legen sa at de kanskje kunne operere neste uke eller før sommeren ropte vi nokså høyt. Da kunne jeg plutselig opereres dagen etter:) Det var altså fire uker etter fødselen.
Så nå sitter jeg her med fire små kutt på magen og niks mer galleblære. Jeg ammer, og det var ikke noe problem. Pumpa bare opp et lager før operasjonen som ille frøkna fikk på flaske, og heiv melka jeg pumpa etter operasjonen.
Så til dere andre med gallestein og plager - ikke finn dere i å måtte vente i evighet på operasjon om dere har mye plager. Reis på legevakta (ikke fastlegen, veien til å bli innlagt er mye kortere hos legevakta), og klag som noen GALE!!! Ikke ta nei for et nei... Det skulle ikke være nødvendig å gå rundt å ha masse anfall når man har en liten en å ta seg av..
Og jeg har spist masse sjokolade, både før og etter operasjonen, går helt fint!!
Mullemor
22:05 15.06.2008
Jeg går med ømhet og trykking under høyre ribbein nesten konstant.. Utrolig slitsom... Tar Voltaren når det blir så ille at jeg ikke klarer annet enn å ligge og vri meg i smerte.. Har fått oprasjon 27 august, litt lenge til, menmen, det går vel...
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem