Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Småtroll 0-1 år

dere med babyer på 1-3 uker...
 22:42 18.05.2008
hvordan gjør dere det med legging på kvelden? har dere begynt med faste rutiner?

her så steller vi han sånn ca i 10 tiden så er han litt våken etterpå (Bader han ofte da)... så er mat og så går vi å legger oss sammen begge to. han vil stortsett sove oppi med oss. våkner med engang jeg legger han i sengen sin.

mens på dagen sover han lenge i vognen og vuggen sin som står i stuen... da sover han jo helt alene...

hvordan gjør dere det?
snartobarnsmammaFØDT
Sv: dere med babyer på 1-3 uker...
 22:59 18.05.2008
Vi kan vel ikke si vi har faste rutiner enda. Steller han i ti-halv elleve-tida. Deretter mater jeg han. Det tar ofte lang tid om kvelden, for hver gang jeg prøver å legge han, begynner han å gråte. Etter en stund roer han seg imidlertid, slik at vi kan legge han i vogna.Der ligger han til i seks-tida om morgenen (får litt mat en til to ganger). Deretter kommer han opp i senga vår, og da hører vi ikke mer til han før vi står opp.
Simbasa
 11:08 19.05.2008
flere?
snartobarnsmammaFØDT
 11:25 19.05.2008
4 uker og har ingen spesielle rutiner. Legger ho når vi er trøtt som er alt fra 22-00. Steller, evt bader, og så mat. SOvner gjerne til puppen. Varierer om hun sover i sin eller vår seg. Sover ofte i sin til rundt 4 da hun får mat. I natt sov hun i vår seng fordi hun var så urolig på kvelden i går, og jeg var så utrolig trøtt. Tenkte det var større muligheter for at hun roet seg i senga vår. Vi sov som en stein begge to. ellers sover ho når det passer seg på dagtid. I vogga og vogna, varierer hvor mye og hvor lenge. Hun styrer søvnen selv nå som hun er så liten. Etterhvert blir det å legge henne til en fast tid. Synest det blir viktigere når hun begynner å sove natta. Nå våkner hun med jevne mellomrom uansett, og sover hvor enn det skulle vere. Om morgenen våkner hun rundt halv åtte for mat, og så sover vi til 9 halv 10. Da er hun klar for å stå opp.
mastermind
 14:02 19.05.2008
Jenta vår er 2 uker i dag.
Vi legger oss sammen rundt 22.30-23 tida.
Hun har som oftest sovnet i fanget mitt, så jeg legger henne i senga si.
Sover til ca 3-4 og får mat. og så sover hun til mellom 6 og 8.

Sover deres nyfødte mye på dagtid?
Jeg synes at hun sover hele tida, hehe. Er mest våken på morgenen og ettermiddag/kveld.
Hun sover i egen seng, da jeg ikke får sove når de små ligger sammen med oss. Senga hennes står slik at jeg kan ligge å stryke henne over hodet hvis hun blir urolig.
Tre jenter søte små
 13:42 25.05.2008
Vi også steller og mater og legger ungen vår samtidig som vi legger oss selv.
Vår baby har også mest lyst til å ligge i senga inntil mor. Han griner, eg tar han oppi senga for å amme, så sovner både eg og babyen. Når eg våkner og legger han i senga, begynner han gjerne å klynke eller grine. Så trur eg at han er sulten igjen, og der har han lurt meg igjen. Siste to nettene har imidlertid gått mykje bedre.
Hemmeligheten vår er å pakke babyen stramt inn i et babyteppe før vi legger han i senga med dyne over. Vi lærte på sjukehuset at babyer føler seg tryggest når de har det trangt. Hendene blir også pakka inn i teppet, så da blir han ikkje liggande å fekte med armene, og sovner kanskje fortare.
I går la vi oss i halv 1-tida. Han sov i ega seng helt til i 7-tida. Da fekk han mat. Eg la han igjen, og vi våkna igjen ca halv 11.
Lykke til!
Katrin77
 13:47 25.05.2008
merker at han våkner oftre enn deres..han får vel mat annenhver time... nå legger vi han i vognen og da sover han bedre..men ender oppi med oss etter en stund fordi eg sovner under amming.

blir trangt siden vi har en på 2 år som og kommer oppi til oss..:*)
tobarnsmammaFØDT
 16:11 25.05.2008
Vi legger minsten nede på rommet vårt når vi legger oss selv. Prøver å få gjort unna en mating før det skjer da, sånn at vi kan sove noen timer før han vil ha mat igjen på natta.(som regel i 03 tia og så i 06 tia) Han er ikke noe glad i å ligge i senga si så vi tok først baggen til vogna å satte den oppi senga, før vi nå har utvida horisonten og får han til å sove i kurva si oppi senga. Det ser ut som at han synes at senga er for stor enda, men det kommer seg vel etterhvert. Han sover ikke i senga vår. Så lenge vi vet at han har fått mat og tørr bleie dersom den må skiftes, så må vi bare tåle at han gråter litt. Han roer seg selv etter noen minutter og da sover han til han blir sulten igjen.
Det med å pakke inn ungene i teppe er noe som funker for vår del ihvertfall,så det anbefaler vi dere å prøve dersom ungene er urolige. Å prøv å snu på ungen i senga før dere evt tar dem opp. Det funker for oss.
bebii kom 5 uker før tiden!!
 01:03 3.11.2008
Hei! Jenta vår ble født 22. okt og allerede fra første uke prøvde vi å få inn en rutine på amming. Jeg ammer kl 09, 12, 15, 18, 21 og 23. Det siste måltidet består av amming+ mellom 40 og 65 ml morsmelkerstattning. Melkekvaliteten er dårligst på kvelden og hun blir antageligvis ikke mett av det jeg kan gi henne. Etter det får hun sove til hun våkner, idag var det etter 6 timer. Så ammer jeg da og neste måltid kl 0900 igjen. Det blir av og til pluss minus en halv time, men det er ikke så farlig. Hun sover i sitt eget rom ellers får vi ikke fred. Vi bader ikke på kvelden; det blir hun bare opplagt av. Og vi har 10 min skriketid, dvs om hun har gulpet ferdig før leggetid og det ikke er bleie får hun skrike i 10 min før vi tar henne opp, trøster og legge ned igjen. Dette kan vi gjenta rundt fire ganger og da skjønner hun at det ikke nytter. Vi vil ikke manipuleres og de lærer veldig fort. Det kan høres hardt ut, og der er av og til vanskelig for ei nybakt mor med mye hormoner som svirrer rundt, å høre på henne, men dette er pappas jobb så sant han er hjemme. Vi sliter derimot med tiden mellom kl 21 og 23, Da er hun helt febrilsk og jeg blir like emosjonell hver gang. Noen råd?
pusekvinne
 08:06 3.11.2008
Her er det også stell i 23 tiden, da går vi og legger oss alle sammen. Har også holdt på med den samsovingen fordi lille gullet bare våkner når vi legger han opp i egen seng. Begynte med smokk, det gjorde det store utslaget. Nå sover han fra ca kl tolv til syv om morgenen. Han var 3 uker på lørdag. Han har vært innlagt på Barneklinikken pga bronchiolitt, det var de som sa jeg burde prøve smokk, fordi han helst skulle ligge til puppen hele tiden. Er veldig glad for at jeg bgynte med det:)
Snupp@ med 3 barn
 16:44 3.11.2008
Vi har også lurt litt på dette med kveldsrutiner og når man skal innføre fast leggetid.. Forløpig har vi ikke gjort det for hun har ikke fått noe fast sove - og spiserutiner ennå, men vi legger henne som regel rundt 22-23 tiden. Da får hun på seg en liten lue (hun pleier å roe seg ned mye mer med lue på), stellet foregår rolig og stille og vi har dempet belysning. Hun sover i vognen sin på soverommet vårt som er mørkt, kjølig og rolig og da sover hun ofte til kl 6 om morgenen. Av og til våkner hun rundt 3 og får mat. Så lenge sover hun aldri på dagtid så det er tydelig at hun har skjønt når det er natten og hun skal sove lenge ;)
ChellBell - har født!
 20:36 3.11.2008
Vi pròver à fà til et bad rundt 22.00 tiden, sà er det pupp og kos. Jeg legger han i kurva si ved siden av senga vàr, nàr jeg gàr à legger meg, rundt 00-00.30 tiden. Da fàr han pupp fòrst, og deretter vàkner han hver 2-3 time for mat.

Med dattera mi, samsov vi fra dag én, og det har jeg bestemt meg for à IKKE gjòre denne gang. Det var et forferdelig slit à fà henne til à sove alene. Det tok meg 2 àr fòr jeg klarte det, og jeg hadde ikke en eneste kveld for meg selv (jeg var alenemamma) bortsett fra nàr jeg hadde barnefri.
Sà nà legger jeg han med en gang i kurva si, nàr han er ferdig med puppen. Jeg tuller han godt inni babyteppe, det tror jeg hjelper han med à roe ned, ogsà smokk da:-)
Mamman til Daniel:-)
 12:56 11.11.2008
min lille er 3 uker på fredag. vi legger oss etter siste amming, ca 23-24, da sover han i senga si inne på rommet vårt. vi er opp og ammer 3 ganger fram til kl 10 morgenen etter. da får han ligge litt oppi senga vår hvis han vil. jeg bytter bleie på senga, slik at han skal skjønne at det er natt. dette har fungert kjempefint:) på dagen sover han når han vil enten i bilstolen hvis vi er ute, i kurva si, i vogna eller i mamma og pappas armer:) vi har enveldig grei gutt som roer seg uansett hvor han sover eller er:) vi satser mer på kos og nyyyter denne tiden mer nå enn å tenke på rutiner. det blir vel "værre" når de blir større:/
marioo
 14:37 11.11.2008
kjære vene pusekvinne, var ikke det et veldig strengt program på en så nyfødt baby? jaja, deg om det..
en av hver!
 14:57 11.11.2008
ja - reagerte på det jeg også.... kanskje babyen trenger litt kos om kvelden. min ligger mye ved puppen om kveldene - og en må kanskje regne med å bysse litt når de er så små? kan ikke regne med at alt skal være helt perfekt fra starten av.
campanula
 15:01 11.11.2008
"hun sover på eget rom ellers får vi ikke fred....?" hadde du regnet med å få fred om natta etter bare noen uker... ? syns kanskje det var vel strengt jeg da, men som blir sagt her - deg om det
campanula
 15:12 11.11.2008
Er enig med dem som synes Pusekvinne kanskje er litt streng... :-) Min lille gutt er verdens fredeligste, han klager stort sett aldri med mindre han er sulten eller har litt vondt i magen - men om kvelden trenger han mat mye oftere enn om dagen, rett og slett fordi jeg produserer litt mindre om kvelden. I tillegg trenger han nærhet og kos, og jeg nyter disse stundene.

Dette har absolutt ikke gått ut over nattesøvnen da han kun våkner for mat én gang i løpet av natten (i tillegg til tidlig morgen). Tror igrunnen ikke på at det går an å skjemme ut babyene med nærhet og mat når de er så små, jeg... :-) Men, vi gjør alle forskjellig...
blockarella
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------