Småtroll 0-1 år
Skal vi aldri få til nattesøvn??? |
22:21 18.05.2008 |
|---|---|
Nå er han straks 9mnd og det blir bare tull med nattesøvn! Nå har vi holdt på i over to timer for å få han til å sove. De siste 3 nettene har jeg fått maks 12 timer søvn. Da han var 2mnd sovna han 6-8 tida på morgenen. I timene før det så lå han i senga vår og skreik og duppa gjennom natta. Sov ikke mye på dagen heller. Da startet vi opp prøvinga med rutiner før legging, ikke ta han opp av senga, sitte med han, gå ut av rommet, lyset av, nattlys på, vugge i søvn først, stryke i søvn osv osv osv Vi har hele tida slitt med innsovninga. Den har gått fra 3timer v/2mnd til 1/2 time. Men nå tar det fort en time eller mer. Har forsøkt å gå ut og inn ei stund nå, men 2 ukers innsats belønnes med at han skriker samme hva. Sitter jeg der inne med han så hjelper det i førsten, men så blir han bare mer og mer "sosial". Nå reiser han seg i senga, og det er jo håpløst. Fikk låne nattpose, men den er varm og han reiser seg med den også. Tynn nattsafe er eventuelt neste skritt. Han ble behandlet for KISS når han var 3mnd. Har fått ny time hos manuellterapeut på fredag. Vet ikke om gutten er ekstremt sta eller noe plager han, greit å utelukke det siste. Han skal ikke ligge rolig i senga, og vrir seg nærmest på refleks mot venstre (selv i halvsøvne). På stellebordet er det et mareritt å få skiftet bleier pga det samme. |
|
| Solungen kom aug. 07 | |
Sv: Skal vi aldri få til nattesøvn??? |
23:00 18.05.2008 |
|---|---|
Huff, det hørtes utrolig frustrerende ut! Jeg er frustrert selv jeg pga noe av det samme, men vi har det ikke like ille som dere. Gutten vår er snart 7 mnd, og er våken minst annenhver time om natta. Om kvelden tar det gjerne et par timer før han roer seg såpass at han sover så mye som en time eller to. På dagtid pleier han å våkne etter 20-30 min uansett. Hvis han da ligger i vogn og blir rugget på hender det han roer seg igjen og sover videre. Vi har nå begynt med akupunkturbehandling. Har hatt tre behandlinger og merker noe framgang, han har blitt litt roligere. Og nå har det hendt at han har sovet tre timer i strekk. Akupunktøren mener han har en ubalanse i magen som sikkert har plaget ham litt. Han har alltid gulpet veldig mye også, men ikke nå lenger! Akupunktøren så på tunga hans at han hadde et slags belegg som var typisk for slike tilfeller. Og nå etter tre behandlinger er belegget også nesten borte. Så det er tydelig at noe har skjedd iallefall. Kanskje akupunktur hadde vært noe for dere også? |
|
| mumsima | |
10:11 19.05.2008 |
|---|---|
Har du sjekket han for gluten og/eller melkeallergi? Gutten til venninna mi sov ikke spesielt mye eller bra når han var på den alderen, og han har nå fått påvist cøliaki. Han var urolig om natta (og dagen) og skrek seg nærmest i søvn. Søskenbarnet mitt har en gutt med ADHD, som har særlig problemer med innsovningen. De begynte med Melatonin og fikk et helt annet liv! Litt tidlig og farlig å tenke i de baner kanskje..... Bare to tanker:) Lillegutt her styrer også en del på natta, noe han har begynt med etter innføring av fast føde, så lurer veldig på om han tåler all maten. Ikke lett dette med søvnproblemer!!! |
|
| NurkHarAnkommet | |
10:52 19.05.2008 |
|---|---|
Takk for innspillene! Har hatt ei litt bedre natt: han våknet opp en del mellom halv 1 og halv 4, da tok han ei skikkelig skrikekule. Men så sov han faktisk 3,5-4timer Det ble tatt allergi-prøver av han i januar, som ikke viste noen allergier. Vet at i hvertfall melkeallergi ble sjekket. Jeg kuttet ned på melk i min kost før dette,pga blod i avføringa hans. Dette roet seg ned etter ei stund med fast føde og fotsoneterapi. Fotsoneterapeuten fant ingen andre problem-soner da. Har ingen erfaring med ADHD i familien. Men tankene vandrer innimellom i den retningen. Men det er vel for tidlig å undersøke og eventuelt sette en ADHD diagnose? |
|
| Solungen kom aug. 07 | |
11:14 19.05.2008 |
|---|---|
Ja diagnostisering tror jeg de er veldig forsiktige med ja, men hvis det er mange symptomer som heller i den eller lignende retning, må det vel være lov å teste ut f.eks. Vallergan for innsovningen? Har ikke så mye erfaring, men vi har brukt både Melatonin og Vallergan på jobben (men det er mulitifunksjonshemmede som ofte har søvnproblemer). Synes å huske at noen her inne har prøvd Vallergan, men det var kanskje til seg selv og ikke til barnet??? |
|
| NurkHarAnkommet | |