Her er hele poenget at du kan være anonym uten å ha dårlig samvittighet eller føle deg presset til å bruke nicket ditt. Det er ikke dermed sagt at man skal kunne kaste uhemma mye dritt her, det er forbeholdt kranglesiden:-)
Slit det med helsa!
Jordmor Siri
Jenta mi er smartere enn andre babyer!
21:57 18.05.2008
Jenta mi har sagt mamma hver dag siden ho var 7-8 mnd, Hun begynte å si "er det"? da ho var 9 mnd og sier det 1000 ganger om dagen mens hun peker på en eller annen ting. Hun sier også nam nam og mmmmmmmmm hver gang hun får noe i munnen.
Hun er mellom 10-11 mnd. Hun vinker, klapper, forstår veldig mye av det vi sier-- f.eks.. jeg spør: hvor er pappa? Da krabber hun gjennom leiligheten for å finne han. Og fryder seg stort da hun klarer det;)
Vi kan også spørre om hun vil ha mat/om hun er sulten.. er hun det, så lager hun masse utålmodige lyder til svar. Hvis vi sier "kose" så legger hun hodet ned der hun befinner seg og gir en laaaang klem til gulvet/bamsen ol som er i nærheten! Hun ble i tillegg født 4 uker for tidlig!!
Jeg har forstått at hun er veldig smart i forhold til andre babyer i samme alder, og det er stas. Håper hun fortsetter utviklingen fremover. Veldig spennende;)
Anonym
Sv: Jenta mi er smartere enn andre babyer!
22:00 18.05.2008
Hun er sikkert ikke den eneste.. Greit at man vil skryte av ungene sine, men trenger jo ikke GNI det inn!
Det var ikke meningen at det skulle virke skrytende.. ser nå at det kan høres sånn ut. Jeg er bare så stolt uansett hva hun klarer. Bare hun lager gladlyder eller spiser ekstra mye en dag blir jeg forferdelig stolt! Skrev innlegget for å skryte litt og fordi jeg syns det er koselig når andre skriver slike innlegg om deres små;)
haha.. mi leita opp smukken og putta den i munnen igjen om ho mista den, 3 veker gammal;)
Og eldste sprang då han var 11 månader, han kraup ikkje frå rom til rom. Det gjorde han mykje tidligare;) Og sa mamma, pappa og nei 6 månader gammal;)
og begge mine har gitt uttrykk for å ville ha mat sidan dei var født;) Syns det er litt lenge å vente med det til ein er 10-11 månader......
Så eg vil tru at ungen din er som dei fleste andre, ja;)
Anonym
22:11 18.05.2008
Så da din baby var nyfødt og du sa ordet "mat/sulten", så forstod den det???? NEPPE! Jenta til HI er ganske smart til å være så liten! Noen som alltid blir litt misunnelige ja....Og HI snakket ikke om utviklingen når det gjelder å gå, krabbe osv.. dette har ingenting med inteligens å gjøre slik Hi mener!
Anonym
22:13 18.05.2008
HI her;)
Anonym over: takk for at du forstod innholdet i innlegget mitt. Jeg snakket overhodet ikke om å gå, ta opp smokk, krabbe osv! Jeg er stolt fordi jeg ser at dattera mi forstår mye mer av det vi sier enn andre på hennes alder.
Anonym
22:16 18.05.2008
Jo, "smartare" enn mange kanskje, men etter overskrifta å dømme skulle ho vel vore yngste medlem av Mensa?;)
Det heiter tidlig utvilking, ikkje høg IQ;)
Anonym
22:19 18.05.2008
Ja, beklager mitt uvitende utsagn. Tror forøvrig både du og alle andre her inne forsto veldig godt hva jeg mente??? Eller er du litt treg kanskje?
Noen må alltid komme med kommentarer!
Anonym
22:19 18.05.2008
Syns HI burde få lov til å "skryte" så mye hun vil jeg:) Er jo kjempekoselig at hun føler seg stolt over sin baby og mener hun ser at hennes barn er mer utviklet enn andres:) Alle er jo stolt av sine små, hvorfor i all verden skal man ikke kunne skryte litt når man ser muligheten?
Syns vesla di høres ut som en skikkelig kløpper jeg HI:) Blir nok en bestemt frøken med masse å si når hun blir eldre;)
Anonym
22:24 18.05.2008
Hi her;) Anonym 22:19... Tusen takk;) Alle er like stolte av sine små.. Jenta mi er veldig bestemt ja.. og utrolig nysgjerrig. Hun vil vite alt, og vi bruker mye av dager på å forklare henne hva som skjer, hva ting heter osv osv. Nysgjerrigheten vil nok hjelpe henne til å finne ut av ting litt fortere enn de som er mer layd back om du forstår.
Er godt å skryte litt av henne. Gjør det aldri foran venner som har barn. Er redd de ikke liker det...hehe!
Anonym
22:18 18.05.2008
Ikke rart du er stolt av jenta di. Men du høres ut som førstegangsmor, ikke noe galt med det. Men etterhvert vil du forstå at barn er forskjellige og tar det i sitt tempo. De fleste vil klare alt det dattera di kan, bare litt senere. Hun er nok tidligere enn gjennomsnittet. Men jeg tror ikke det er flere som har opplevd det samme.
Klart hun vil fortsette med utviklingen sin. Hvis ikke er det noe stein galt. Og spennende er det.
Og av erfaring så er det sånn for de fleste at de syns sitt barn er det beste i hele verden. Tror det bare er sunt for barnet.
Men hvis du fremstiller ditt barn som bedre enn andre kan du få andre til å reagere. Andre foreldre syns selvfølgelig sitt barn også er det beste i hele verden.
Anonym
22:21 18.05.2008
Hi her. Jeg er helt enig;) Alle syns at deres barn er det beste, smarteste osv fordi man er stolt og elsker den lille. Jeg skryter aldri av jenta mi til venninnene mine. Er utrolig forsiktig med det.. Liker ikke folk som hele tiden skryter selv.. det er nettopp derfor jeg skrev et anonymt innlegg på bim for å skryte litt for første gang!!;)
Anonym
22:26 18.05.2008
Hei HI
Jeg har ingen ting imot at du skryter av jenta di. Noe av det værste jeg vet er når foreldre bare sier nedsettende om barna deres. Det er værre syns jeg. Men klart man skal være forsiktig å skryte for mye, hvis det kan sette andre venners barn i dårlig lys.
Jeg og mannen min skryter mye om barna til hverandre. Og det hender vi sier positive ting til venner. Vanskelig å unngå helt. Men bare man ikke overdriver, og gjør det å trekke ned andres barn.
Lykke til med jenta de. Hun har nok vært heldig å fått supre foreldre som er intressert i henne.
Anonym
22:29 18.05.2008
Anonym 22:26... Tusen takk;) Vi er så stolte og elsker henne over alt på jord... uansett om hun er rask eller treg vil hun alltid bety like mye for oss. Jeg skryter aldri til venner... kan selvfølgelig si positive ting osv, men er meget forsiktig med å utbrodere både det ene og det andre.
Tror nok du er en super forelder også;)
Anonym
22:36 18.05.2008
Takk, for det. Håper og tror det.
At en har et så positivt syn på barnet sitt som du har, tror jeg bare er bra. Når barnet blir større, og en møter andre utfordringer er det ikke like lett alltid. Men en kan alltid mimre tilbake når de var søte små, og verdens beste. Det er de jo selvfølgelig fremdeles. Men det kan fort bli at barnet hører mye nei, eller hører det som ikke er bra.
Til barnet vårt prøver vi så godt vi kan å bekrefte det eller gi tilbakemelding på det positive. Bygge opp en god selvtilitt. Det trengs i denne brutale verden.
Anonym
22:43 18.05.2008
Anonym 22:36
Ja, det er utrolig viktig!!!! Vi er veldig raske med å skryte av henne når hun gjør noe bra, og hun lærer mye fortere av det enn av at vi sier NEI! hele tiden. Tror at det å skape en positiv hverdag er fryktelig viktig, og vi gjør det vi kan for å si mere ja-ord enn nei-ord;)
Du virker som en veldig fornuftig mamma. Du skal være stolt av at du tenker slik som du gjør og jeg syns at barnet ditt er heldig som skal vokse opp i en familie som forkuserer på det positive;)
Anonym
22:21 18.05.2008
Tror du glemte at janteloven står sterkt i dette landet da du posta innlegget ditt, he he..
Anonym
22:25 18.05.2008
Hehe... ja., huff--- My bad!
Anonym
22:30 18.05.2008
Syns det hørtes ut som om jenta di har utvliklet seg helt normalt jeg:) Men jeg skjønner også at du er stolt av henne, du skal være det:) Jeg er også stolt over at jenta mi sier hei og hilser, vinker hadet, sier pus når pusen vår ( eller andre katter) kommer, sier mamma og pappa, at hu krabber som bare det, at hun koser oss/andre og ting når vi sier kose. Sier mmmm hver gang hu får noe hu liker å spise begynte hu med når hu var 5 mnd..
Jenta mi er også for tidlig født...
Anonym
22:35 18.05.2008
Jenta mi er 10 mnd...
Anonym 22:30 her:)
Anonym
22:30 18.05.2008
Så bra!! Janteloven er sterk ja.,.. Haha, ler n¨år jeg leser svarene du har fått. Klart det er lov å skryte av barna sine,, Det har du all grunn til!!
Jeg har ei jente som pratet nesten rent da hun var 1,5 år.. Nå er hun to og sier lange setninger med rene ord som alle forstår.. Jeg synes hun er kjempeflink og er veldig stolt, men nevner jeg det til noen, Er det ingen positive tilbakemeldinger. Neida, da er hun hun ikke sååå flink, eller så er hun ikke fullt så motorisk utviklet som deres barn, eller så er det noe annet..
Klart vi er stolte av barna våre uansett. Noe annet ville vært unaturlig.. Og det er viktig å fremheve det som er bra..
Anonym
22:32 18.05.2008
Kjempefint at du er stolt av jenta di, men hun er faktisk heeeeelt normal. Og ikke noe "smartere" enn andre babyer.
Anonym
22:36 18.05.2008
Når både helsepersonell og leger sier at hennes forståelse av ting og av det vi sier til henne er mye større enn andre på hennes alder, så velger jeg å tro det. Om det er mammahjertet mitt som ikke er objektivt, kan så godt hende. HI!
Anonym
22:39 18.05.2008
Helt normal:=) Hun er kansje tidlig med noe men det betyr ikke at hun er smartere.Betyr så lite?!!
Nei, å skryte av barna sine er ikke lov.. da får man passet påskrevet så til de grader...hehe..Jenta di var veldig tidlig uta da ja;) Det må ha vært utrolig morsomt, og ikke minst må dere ha vært stolte av henne!!! Ikke bry deg om hva andre sier... du vet selv hva du føler og det gjør nok jenta di også;)
HI;)
Anonym
22:39 18.05.2008
Det er vel ingenting! Jenta mi hoppet tau da hun var 5 måneder gammel. Da hun ble 10 måneder kunne hun lett vinne diskusjoner om utenrikspolitikk med faren sin. Tror nok vi med sikkerhet kan konstantere at min baby er den smarteste her inne...
Anonym
22:44 18.05.2008
En drømme baby med andre ord. Du er nok bare misunnelig.
Anonym
22:47 18.05.2008
Hvorfor skulle jeg være misunnelig? Kunne ikke falle meg inn å delta i en "hvem sin baby er den smarteste-diskusjon".
Synes litt synd på folk som må fremheve seg selv ved å skryte av hvor smarte babyene deres er. Noe sier meg at du også er en av dem.
Anonym
22:49 18.05.2008
Jeg lar det være, vil ikke ødelegge den fine tråden. Så kjedelig når noen bare skal kverrulere. Du er ikke en av dem som er misunnlig da. Men hadde en helt annen mening. Greit for meg
Anonym
22:51 18.05.2008
til 22.39
Delta var jo akuratt det du gjorde. Og det med å komme med et svar som ikke henger på greip. Hvis du ikke bryr deg, så la være å svare
Anonym
22:45 18.05.2008
Haha,,, og min tørket seg selv i ræva da hun var nyfødt! Den slår ingen!!
HI
Anonym
22:46 18.05.2008
Enda ei som var litt misunnelig.
Anonym
22:48 18.05.2008
Du kunne ikke dy deg nei.. Er det mulig?? Klart man må få si fine ting om barna sine!!! "Sier du det?? Så kjekt for dere da!!" NEIDA!!!! Ditt barn er helt normal.. Ikke kom her og kom her med noe annet. Nei for da skal vi jaggu sette ting i perspektiv for deg!!!
Skjerp dere damer!! Unn nå noen noe da!!! dere er noen ubamhjertige sure kjerringer som bare mååååå si sure ting...
Smil og vær glad!!!
KJekt for deg at du opppfatter barnet ditt som smart!! Hvis det gir deg glede gir det barbet ditt glede..
Blærrg, for noe kjerringmøl enkelte klarer p lire av seg!!!
Anonym
22:51 18.05.2008
Det gikk litt fort i svingene ser jeg. Innlegget ditt ga lite/ingen mening. du er hjertelig velkommen til å prøve igjen...
Anonym
22:58 18.05.2008
Takk for det, O-store-ikke misunnelige-bedreviter..
Hvis du leser det laaaaangsomt., så skjønner du det nok til slutt...
Anonym
22:53 18.05.2008
Hvorfor så sure damer???
Dere skriver at dere ikke er misunnelige.. Det er da naturlig å snakke aom barna sine og fremheve dem.. Er det ikke?? Neivel så er de ikke så flinke til å prate, men da har de kanskje verdens søteste smilehull, eller latter, eller så er de slinke og spise selv, eller spille fotball eller synge eller ka uansett!!!
Håper dere fremhever det gode og positive hos bafrna deres.. Og ikke peprer de med jantelov og det å ikke kunne fremheve hverken seg selv eller andre..
Anonym
22:57 18.05.2008
Så utrolig morro da, HI!
Er nok som mange andre som mener ho ikke er den eneste, men høres ut som tidlig utvikling ja!
Tror nok mange reagerer på overskriften "Jenta mi er smartere enn andre babyer!" kunne like gjerne sagt "mitt barn er bedre enn ditt" og det gjør man ikke.
Takk for litt støtte damer;) Trodde ikke man skulle får dritt til svar, men jeg er som oftest snill og naiv nok til å tro at andre ville forstå innlegg for det det var: et lite skryteinnlegg om min datter som jeg elsker like høyt som dere elsker deres!
Bare husk dette, dere som ikke tåler at jeg skryter litt: neste gang dere sier noe positivt om barnet deres til noen, så husk hva dere svarte meg da jeg skrøt av mitt!
Anonym
22:56 18.05.2008
Du har fått noen teite og sure svar. Overse dem. Og det tror jeg du klarer, med den positive innstillingen du har. Flott at du ser det positive med barnet ditt.
Alle har noe positivt mener jeg. Man må bare se det. TIl og med barna til de som svarer surt, har noe positivt. Håper bare mødrene dems ser det. Og vet å sette pris på det, og oppmuntre barna sine.
Anonym
23:03 18.05.2008
Jeg pleier å skryte av at datteren min har så velutviklet sans for empati.
Forøvrig synes jeg det er flott når foreldre fremhever de positive egenskapene til barna sine. Det finnes mange måter å gjøre dette på. Jeg mener nok at HI måte å formulere seg på, særlig da overskriften gjør at hun har fått endel ironiske svar.
Det å skrive at "Jenta mi er smartere enn andre babyer" synes jeg ikke akkurat innbyr til støtte og forståelse. Jeg tviler også på at det er sant.
Anonym
23:06 18.05.2008
Og det er helt greit.. hva du mener er ikke så viktig.. det som er viktig er at jeg er stolt, uansett om hun er smart, treg osv;)
Anonym
23:02 18.05.2008
javel? Da vi jeg si mine var like smarte i samme alder ;)
Så hun er ikke enestående sånn sett
Men klart alle er jo stolte av barna sine da.
Anonym
23:04 18.05.2008
Enestående nei... men det er mer hennes forståelse som gjør at hun ligger lenger frem sier legen. Hun hverken går eller løper ennå.. er ikke det det går på;)
Anonym
23:09 18.05.2008
nei men mi nr 2 sa mama da hun var 6-7 mnd og var utrolig språkutviklet da hun var to og hadde stort ordforåd og hun også forstod mye..så jeg vil si mi var like smart som di :)
Hun også gikk senere så var ikke det det var snakk om her hell. Hun hadde veldig stort ordforåd da hun var 2 og snakket utrolig bra.
Anonym
23:06 18.05.2008
Nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått, men skjønt noen var negative, men det var nok fra de som ikke har så tidlig utviklet barn.
Jeg har også 2 smarte barn, og sant skal sies så er det ikke lov å skryte av det, folk blir sure.
Brna mine gikk når de var 9 mnd, setter sammen ord fra 11 mnd, etc etc... Føler ofte jeg må unnskylde de.
Anonym
23:07 18.05.2008
Det er ille at det skal være sånn!!!!
Ikke unnskyld dem, vær så stolt at du sprekker(det er du sikkert fra før), men du forstår hva jeg mener;)
HI
Anonym
23:19 18.05.2008
jammen, du HI; selv om en lege har sagt at din unge er så langt fremme forran de aller fleste andre barn, så betyr faktisk ikke det at det er sannheten;) Da er det mange unger på samme "linje". Og det må du faktisk tåle å høre:) Det gjør det nemlig ikke mindre bra det jenta i gjør, men hun er faktisk innenfor normalen:)
Jeg forstår at dette er din første og eneste unge. Og det du ser nå, har ikke helt med hvordan hun kommer til å være resten av livet:) Du vil ikke se den rivende utviklingen som en fortsettelse som varer livet ut:)
Du forstår; alle synes akkurat det samme om sine barn:) Derfor vil en reagere når noen sier at deres barn er smartere enn alle andre sine. Og det vil desto flere gjøre her inne, hvor alle har barn:)
Dette er ikke kritikk, ei heller janteloven, men fakta;)
Anonym
23:09 18.05.2008
Min sønn er like gammel som din datter. Han er gutt (som skal være senere i utviklingen). I dag når jeg dusjet, spurte jeg han om han kunne gi meg et håndkle, og det fant han i hylla på hans høyde - og ga til meg :-) :-) Hvis jeg spør om han vil lese bok, løper han inn på rommet og finner en bok til meg. Hvis jeg tar håret foran ansiktet mitt, blåser han for å gi beskjed til meg at jeg må blåse det bort. I dag fant han også en tom vaskepulver-pose i søpla på badet. Den tok han bort til vaskemaskinen, dro ut beholderen, og "tømte" oppi, deretter smalt han igjen døra til vaskemaskinen og prøvde å vri på knottene. Snakk om Einstein-unge :-P Og han er gutt i tillegg! ;-)
Anonym
23:10 18.05.2008
Yeah right!!!! hahahahahaha... godt forsøkt! God fantasi du!
Anonym
23:12 18.05.2008
Faktisk sant. Og jeg er stolt, men vet at folk som ikke kjenner oss har vanskelig for å tro på det. Men det gjør ingenting, for det er gøyere å dele det med folk som ser det selv:-)
Anonym
23:11 18.05.2008
Jeg synes dere beskriver helt normale, friske velutviklede barn. Kanskje dere burde sette dere mer inn i hva som er vanlig i den alderen?
Anonym
23:13 18.05.2008
Datteren min kunne akkurat like mye da hun var på den alderen. Det falt meg liksom aldri inn å geniforklare henne av den grunn. Selfølgelig fikk hun masse skryt og kjærlighet.
Anonym
02:16 19.05.2008
Så flink hun er :-)
Men, for å pirke litt.. at hun er smartere enn andre babyer vet jeg ikke.
Begge mine pratet så tidlig som din (gutten muligens noe tidligere - hadde ganske mange ord som kom mellom 7 og 10 mnd.), men.. de er nok ikke smartere enn andre unger for det.
Gutten vår lå "foran" lenge, men nå når han er nesten fire begynner det å jevne seg ut (han er også for tidlig født).
Men samtidig, når de små når nye mål er det stort, både for de og for oss foreldre.
Så, det skal være lov å skryte litt, men man kan tenke over hvordan man formulerer seg.
Noen barn begynner tidlig med noe og senere med andre og andre unger er tidlige med det andre og senere med noe.
Lillesøsteren her prater ikke så mye som broren gjorde, hun sier en del ord, men er bedre på tegn.
Betyr nok ikke at hun er noe dummere enn han, hun bare uttrykker seg på en annen måte.
Slik er det med de som ikke sier et kvekk før de er 15 mnd også. De bruker andre måter å kommmunisere på. Noe som er minst like inteligent og oppfinnsomt å finne på å gjøre som å bare herme etter oss voksne og hva vi sier. Mange barn går og samler informasjon og sier nesten ingen ting før de plutselig en dag begynner å prate og alt kommer klokkerent ut.
HI, synes hun høres helt normal ut i utviklingen,jeg =o)
Til å være jente. De er litt tidligere ute enn gutter, ofte. Min eldste jente sa "mamma" da hun var litt over 5 mnd. Hermet etter meg når jeg sto over henne og sa det sakte, hver gang jeg stelte henne. Og at det var med vitende vilje hun hermet og sa "mamma",det er det ingen tvil om. Hadde dessverre ikke videokamera den gangen, ellers hadde jeg tatt det opp. Alle syntes hun var usedvanlig tidlig til å si og gjøre ting, og skravla gikk veldig tidlig. Hun er 20 år i sommer, og ligger ikke foran andre, og er ikke noe geni.
Bare ei helt vanlig (om enn flott) ung dame ;o)
Guttene mine var mye tregere, men det har blitt "folk" av dem også ;o)
Ja du burde være stolt av tulla di. Tror alle her inne er stol av barna sine. Men visst du syntes det rart at folk reagerer negativt på innlegget med den hovedinnleggteksten, ja da er du ikke bare naiv, men ganske dum også. Du sier jo inndirekte at vi har dummere baby enn deg. Misunnelig eller ikke, så blir man jo såret og kommer i angrepsposisjon av sånne uttalelser.
Anonym
07:36 19.05.2008
Hehe, jeg forstår faktisk hvorfor folk reagerer når du skriver at "jenta mi er smartere enn andre babyer". Det er greit å skryte av barna sine altså, men å påstå at hun er smartere enn andre babyer....hehe, jah.
Jenta mi har forøvrig gjort alt det du skrev fra hun var 8mnd, bortsett fra å si "se der". Så for meg framstår datteren din som HELT normal:-)
Anonym
08:47 19.05.2008
Til HI: datteren din er sikkert søt, men hun høres ikke ut som om hun er særlig tidlig ute med noe :) Hun skiller seg ikke ut som smart i forhold til de babyene jeg har kjent opp gjennom årene.
Anonym
08:53 19.05.2008
Greit nok at hun kan mye nå, men spørs hvordan det blir når hun blir eldre med en så lite intelligent mor:)
Anonym
10:19 19.05.2008
Den var stygg.... tror ingen av dere har brydd dere om å lese HELE tråden??? For da har HI skrevet myyyyye som gjør at hun verken er dum, lite intelligent eller naiv! Hun skriver jo gang på gang at hun ikke mente overskriften slik den høres ut, og at alle barn er smarte på sin måte! Det er dere som ikke gidder å se helheten og lese alle innleggene som er lite intelligente når dere dømmer!! At det går ann!
Anonym
10:22 19.05.2008
Det er det jeg alltid har sagt - her i Norge regjerer den berømte JANTELOVEN!!
Er ikke lov å skryte av deg og ditt i dette landet...... I Norge er INGEN spesielle, ingen unike på noen vis, ALLE ER HEEEEELT LIKE OG KAN PRESIS DE SAMME TINGENE!!!
Du skal ikke tro du er noe!!!
JEG S P Y Y Y R av janteloven, og folk som ikke kan gi andre anerkjennelse og la andre være stolte og glade for seg og sitt!
Jeg synes datteren din virker langt fremme og dette sier jeg som tobarnsmor og eldste søster i en barneflokk på 7, og som pedagogisk leder i barnehage.
Dette har sikkert HS påpekt for deg også - og du har god grunn til å være stolt.
De som sier noe annet sitter fast i den dumme janteloven, og de skal du ikke bry deg om.
Hilsen en halvt norsk og halvt utenlandsk 2barnsmor ;)))
Anonym
10:23 19.05.2008
uff, greier vist ikke holde meg unna likevel..
Beklager HI, leste for fort gjennom og så ikke at du hadde "omformulert" overskriften din.
Så også at du skrev at du aldri skryter av jenta di til venner? Det syns jeg du skal begynne med!! Det er kjempeflott når man kan skryte av sine egne og venners unger uten å være redd for denne janteloven som så hissig ble nevnt over her :)
Anonym
13:22 19.05.2008
Jeg er ingen fan av janteloven, men det HI beskriver er ikke spesielt tidlig for babyer på den alderen. At du er ped.leder gjør deg ikke til spesialist på utviklingspsykologi på spedbarn :) At du har søsken gjør deg heller ikke til en spesialist.
Jenta til HI er sikkert kjempesøt, aktiv, i en rivende utvikling og en nydelig baby. Likevel er ikke det HI beskriver noe som tilsier at jenta er smartere enn andre babyer. At man påpeker at hun ikke bekriver noe enestående er ikke ensbetydende med at janteloven råder. Å påstå det blir for dumt.
Anonym
13:09 19.05.2008
Anonym 08.53
Grow up!!! Vet ikke hvem som er mindre intelligent jeg,...
Anonym
13:19 19.05.2008
Har HI hørt eventyret om myrsnipa? Man syns best om sine egne ;)
Anonym
13:29 19.05.2008
sønnen min begynte å si mamma da han var 7 mnd gammel. Riktignok kom det ut som mæmæ, men skjønte det var mamma han ville komme frem til.
Da han var 9 md begynte han å krabbe, og 2 mnd etter begynte han å gå. Han lærte seg å telle til 10 av farmor da han var 12 mnd gammel, selv om han ikke skjønte tallene. Men kunne si 1,2,3,4....osv.
Han har alltid vært tidlig ute med pratingen, så da han var 2 år var det mange som trodde han var 3 år, fordi han var så flink til å prate.
Må skryte litt jeg også, for jeg har også skjønt at barnet mitt er også mye glupere enn gjennomsnittlige....NOT!!
Anonym
Til anonym 10:19
15:58 19.05.2008
Den er stygg? Hun skriver jo selv at hun er så snill og naiv at hun ikke trodde folk ville reagere. Slik at det var hennes ord. Les gjennom ordentlig selv før du kritiserer andre om det. Uansett om hun har unnskyldt seg blå i trynet, syntes jeg fremdeles at det er mindre smart å skrive dette fra starten av. Det har ingen ting med janteloven å gjøre når folk reagerer på dette. Det er folk som reagerer på rakking ned på sine egene barn og angriper tilbake.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem