KAN NOEN HJELPE MEG? Ang. utslett i ansiktet til 4 mnd gammel baby...
20:16 18.05.2008
Hei!
Min gutt på 4 mnd har fått endel røde prikker på ene delen av ansiktet og særlig bak ørene og i hodebunnen. Hva er dette?
Anonym
Sv: KAN NOEN HJELPE MEG? Ang. utslett i ansiktet til 4 mnd gammel baby...
20:19 18.05.2008
min på 4 mnd har også det!! Lurer og på hva det skyldes...
Anonym
20:44 18.05.2008
dytter
Anonym
20:46 18.05.2008
Min har det også! Skal få helsesøster til å se på det når vi er på 4 mnd kontroll på tirsdag, men hadde vært fint hvis noen her vet hva det kan være..
Line-80
20:50 18.05.2008
jenta mi hadde også det. hs mente det var hormonutslett.
jeg brukte Elocon, å det tok bort utslettet å kløen :)
4gutter*1jente :))
21:02 18.05.2008
Hei, høres ut som Hormonutslett. Veldig vanlig. Jeg smurte med Weleda Baby "Calendula Sink-salve" (Fra helsekost, men kan sikkert bruke vanslig sinksalve også..) et par ganger om dagen, og da gikk det bort på et par dager. :-)
nabokjerringa
21:46 18.05.2008
Min gutt (4 mnd) har også utslett i ansiktet og i hodebunnen. Har utslettet på skinnene og litt over øyenbrynene. Er liksom ikke prikkete, men mer rødflammete og virker tørt liksom. Kan dette også være hormonutslett? Ekkelt å ikke vite hva det kommer av... Virker som det klør litt også. Kommer og går, noen dager synes det nesten ikke, mens andre dager er det skikkelig rødt..
mamma til go'gutten
22:14 18.05.2008
mamma til go'gutten
beskrivelsen din er akkurat sånn min har det også, vi var til legen med han og fikk beskjed om at det var atopisk eksem. Vi bruker en kortison krem som heter mildison, den er kjempe fin, men skal bare brukes i kort tid. Samtidig bruker vi aderma exomega og smører med etter ti minutter. Når han ikke har eksemen smører vi bare med aderma :-)
aderma exomega og mildison får du kjøpt på apoteket :-)
NyMamma
22:18 18.05.2008
å nei, det vil vi jo ikke ha... :(
skyldes ikke dette allergier? Må man prøve å kutte ut alt mulig man spiser da, som melk og egg etc, for å finne allergi-kilden?
mamma til go'gutten
22:19 18.05.2008
ikke noe og bli stressa for. ifølge legen er dette svært vanlig og de aller fleste vokser det av seg. Bedre med atopisk eksem enn egg og melkeallergi vel :-)
NyMamma
22:51 18.05.2008
Hei
Jeg synes også det høres ut som at flere her kan ha atopisk eksem.
Jeg vil råde dere å dra til legen for å finne ut for sikkert av det.
Atopisk eksem er ikke bare et vanlig utslett, men det er et eksem som trenger nøye pleie og behandling og forebygging.
Behandles gjerne med hyrokortison ( salve man skal bruk emed veldig foirsiktighet og kun i utbrudperioden pga at den er veldig sterk og tynner ut huden.
Ellers så hører jeg mange anbefaler en krem som heter Zona som man får kjøpt på helsebutikker.
Man skal ikke bruke noe som er parfymert og bør bytte til vaskemiddel som er spes for alergikere.
Har man Atopisk eksem så blir man henvist til spesialist (hudlege) for videre oppfølging.
Det blir også gjerne tatt alergiprøver for de som har Atopisk eksem kan ofte være alergisk mor mye.
Det er mye informasjon man må sette segh inn i om barnet har Atopisk eksem.
Jeg vil anbefale Å bade barnet i Balneum Hermal som man får kjøpt på apoteket. Den er kjempe fin på sikt om barnet er tørr i hode og kroppen.
Man bør altså ikke bade barnet med såpe, men olje.
Og smøre godt om barnet ikke har utbrudd i perioder for nettopp å forebygge det.
Altså, det er mye å sette seg inn i derfor bør man kontakte lege dersom man ikke vet hva eksem det er.
For enten å få det bekreftet eller avbekreftet.
Man må ikke begynne å smøre med hydrokortison på eksemet uten at man vet helt SIKKERT at det er Atopisk .
Pga at det er en kjempe sterk salve for huden som man skal følge bruksanvisningen på.
Hilsen mor med barn som har Atopisk eksem
Anonym
22:54 18.05.2008
Tydelig at du har lite innsikt i hva Atopisk eksem dreier seg om Nymamma.
Anonym
23:06 18.05.2008
det er forskjellige grader av atopisk eksem, noen er veldig plaget av dette og har det på hele kroppen. Noen er ikke så plaget av det som min er. Og da trenger man absolutt ikke og bli henvist til noe spesialist og det er bare vås det at de ofte er allergiske. Det er vanlig at babyer er litt og jeg understreker LITT atopiske, f.eks i ansiktet og hodet. Mildison er den mildeste kortisonkremen man får og er reseptfri.
At man leser bruksanvisnigen tar jeg som en selvfølge når man begynner med ett nytt produkt. Dessuten ser man fort om det er atopisk eller ikke ved bruk av mildison forsvinner gjerne utslettet på noen timer om det er sånn at barnet ikke er hardt rammet. Og kjære anonym over, spar deg for spydigheter! Blir bare for dumt. Det er som sagt forskjellig grader av atopisk eksem og anonym sin er tydeligvis hardere rammet, høres ikke ut for meg som om mamma'n til go'gutten sin sønn ikke er det, høres ut som han har en veldig mild grad akkurat som barnet mitt!
NyMamma
08:29 19.05.2008
skal høre neste gang vi er på helsestasjonen.. :) de har ikke virket noe bekymret over utslettet der før i allefall, mne han har hatt det noen mnd nå. I dag er han forresten ganske fin, pga har sovet i kaldt soverom. Utslettet blir mer rødt når han blir varm.
Han har ikke på resten av kroppen nei, bare i ansikt/hode. Det som er litt dumt er om han faktisk reagerer på noe jeg spiser, for da ville jeg sluttet å spise det. Får høre med legen :)
mamma til go'gutten
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem