Her er hele poenget at du kan være anonym uten å ha dårlig samvittighet eller føle deg presset til å bruke nicket ditt. Det er ikke dermed sagt at man skal kunne kaste uhemma mye dritt her, det er forbeholdt kranglesiden:-)
Slit det med helsa!
Jordmor Siri
I dag ammet jeg min søsters adoptivsønn..
15:34 18.05.2008
Gutten min er 3,5 måneder og jeg har en del melk til overs som jeg bruker å pumpe, og som jeg selger til sykehuset. Søsteren min har en adoptivsønn som blir 1 år snart, og i dag har vi passet han mens (adoptiv)foreldrene, altså da min søster og hennes mann, skulle besøke datteren til min søsters mann, som er på sykehuset.
Etter at min sønn hadde sovnet, begynte denne lille nydelige gutten til min søster å grine. Han var sulten, fikk en banan, men bare gråt og gråt. Da tok jeg opp genseren og tok frem puppen. Den lille gutten nistirret. Jeg dro toppen ned igjen, da startet han å hylskrike. Han klamret seg til toppen min og begynte å suge på puppen min, derfor lot jeg han drikke. La han til brystet og han sugde og sugde. Synes det var litt koselig.
Var dette veldig feil? Lurer på om jeg skal fortelle moren det..
Anonym
Sv: I dag ammet jeg min søsters adoptivsønn..
15:38 18.05.2008
ja dette var feil. man skal ikke amme andres barn uten at de ber deg om det! herregud.. blir liksom sånn psyco som den filmen "hånden som rører vuggen" ærlig talt.
Anonym
15:39 18.05.2008
*grøss*.....
Anonym
15:41 18.05.2008
Jeg ser ikke noe galt i det... er helt naturlig for så små barn å få brystmelk, det kan ikke skade... du er jo tanta hans uansett om han er adoptert...
Men, jeg ser jo at mange kan reagere på dette, ville nok kanskje klarert det med søsteren din på forhånd, og i hvert fall sagt ifra etterpå...
Anonym
15:41 18.05.2008
det var feil.. fy søren... nesten perverst...
hadde noen andre ammet mitt barn... hadde jeg blitt ill sint..
Anonym
15:43 18.05.2008
Du mente det sikkert godt, men dette ville jeg ikke likt hvis jeg var søsteren din.
På en måte kanskje verre ettersom han er adoptert, de jobber jo sikkert mye med tilknytning og slikt, og så kommer du og drar frem puppen som jo søsteren din ikke kan gjøre...
Høres helt kurrant ut.
Ungen var fornøyd, og det synes jeg var det viktigste her.
Ammet tantebarnet mitt engang, jeg. Da hun var nyfødt. I min søsters påsyn. Ungen skreik og skreik, og søsteren min hadde ikke melk, så jeg ga pupp, og babyen ble mett og fornøyd.Min gutt var da 5 mnd gml, men jeg hadde mer enn nok melk. I dag er hun 23 år, og vi ler av det nå. Hun synes ikke det er ekkelt i det hele tatt. Naturligste ting i verden!
=o)
Det ville ikke jeg fortalt min søster nei... Ville aldri ha ammet noen andres barn, i hvert fall ikke uten å bli bedt om det... Temmelig sikkert ikke da heller..... Synes det var litt på kanten, ja...
Anonym
16:12 18.05.2008
Jeg syns det var feil av deg..som andre sier her:spesielt siden han er adoptert.Tenk hvor høyt din søster skulle ønske hun selv kunne gitt ham bryst?!Du mente sikkert godt men:=(
om det var galt av deg?
vel om jeg var din søster ville jeg ønsket at du spurte meg om det først. slik at jeg hadde mulighet til å si om jeg syntes det er greit, det er jo tross alt din søsters barn uansett om han er adoptert eller ikke. hun bestemmer ikke du.
min stesøster fikk lov å amme gutten min en gang, jeg slet med ammingen og hun foreslo at hun kunne prøve om jeg ville og jeg sa ja. men hun spurte først.
som en over her sier så driver jo din søster med tilknyttnign skaper nær kontakt med akkurat dette barnet og da kan det hende at det ikke var så lurt at du ammet akkurat denne ungen selv om han gråt.
Jeg forstår tankegangen din, iogmed at han er adoptert, å alle babyer bør jo ammes (med unntak av de som ikke kan amme, eller babyen ikke klarer å suge, vil ikke hisse på meg de ikke ammende) men selvom han gråt og var mere sulten og du har melk til overs ammer man ikke andres barn uten å spørre først. Og du kunne jo pumpet å gitt flaske istedet?
Tror du bør sifra, for en 1åring skjønner litt og neste gang han ser deg vil han helt sikkert forbinde deg med mat og amming...
Anonym
16:03 18.05.2008
Jeg hadde overhodet ikke hatt noe imot at søstera mi hadde ammet min unge, det hadde jeg bare ledd av (vi har like gamle barn).
Men litt usikker på dette at han er adoptert, litt feil å bli ammet av noen andre enn sin "nye" mamma kanskje? Vet ikke hvor lenge det er siden hun fikk han og hvor tilknyttet han har rukket bli til henne... Kanskje du har trådd over hennes grenser der, at hun blir sinna fordi du på en måte tok feil rolle overfor ungen.
Det ble litt feil syntes jeg. Jeg hadde ikke likt det om det var ,min søster som hadde ammet min sønn.Siden han også er adoptert så er det jo iallefall feil siden søsteren din prøver å få det gode båndet mellom mor å barn. Å siden hun ikke kan amme, så var det feil at du gjorde det. Ungen er som sagt såpass stor til å skjønne mer nå, så neste gang han ser deg så vil han kansje ha mer.
Anonym
16:29 18.05.2008
Adoptert eller ikke så syns jeg det er feil å amme andre sine barn uten å forhøre seg først, uansett om man er tante eller bare en nabo.
Hadde man vært enig om det så er det jo greit, selv om jeg tror personlig hadde jeg ikke ammet andre sine barn selv om det hadde vært greit!
Synes du går langt over streken... du burde virkelig spørre før du gjør noe slikt! Også det med tilknytningen siden han er adoptert...
Skjønner ikke helt va du tenkte med at du plutselig tenkte at du kunne amme han... hva med å lage mat til gutten istede? Noe mere enn banan. Synes du tråkket over noen grenser som er forbeholdt mamman/pappaen til barnet. Slike avgjørelser tar du ikke på deres vegne.
Men for all del du mente det sikkert bare godt...
men litt creepy at du sier det var litt koselig... beklager!
Anonym
16:26 18.05.2008
Må si meg enig med flesteparten her. Syns du gikk vel langt over streken. Sånt gjør man bare ikke uten tillatelse!
Anonym
17:12 18.05.2008
Hadde jeg vært søstern din hadde jeg reagert veldig på dette.
Anonym
17:17 18.05.2008
Så gutten skjønte at han skulle suge fra puppen?
Anonym
17:34 18.05.2008
Klarer ikke helt å ta dette innlegget seriøst, er vel litt merkelig at gutten visste akkurat hvor han skulle suge og at han i det hele tatt sugde?
Anyways, som nevnt over her, så er det jo det mest naturlige i hele verden, selvom naturen ikke har gjort det slik at en tante skal amme nevøen sin. Personlig hadde jeg ikke kunne ammet et annet barn, og jeg hadde blitt rasende om noen hadde ammet mitt.
Men, gutten ble fornøyd, det er det viktigste.
det går da faen ikke ann å gjøre noe sånt...og ærlig talt gutten er 1 år?! det blir jo jævlig unaturlig tidspunkt å plutselig introdusere han for pupp!!
Selvfølgelig var det veldig feil. Det er jo ikke ditt barn. Hadde du derimot spurt søsteren din på forhånd og hun hadde sagt ja blir det noe annet. Dessuten har jo barnet en pappa også - han har vel også litt han skulle sagt?
Anonym
17:50 18.05.2008
oiii! Jeg trodde det var nevøen din som var 3,5mnd!! Da ble saken litt anderledes, en tankte ammer ikke sin 1 år gamle nevø!!!
Men igjen, tviler sterkt på at dette innlegget er seriøst.
en blir annbefalt å amme til ungen er 2 år...amme melk før 6 mnd er vaksine mot sykdommer,deretter dabber den litt av..1 åringen har fått gulldråper..kanskje det kunne vert lurt å spørt først eller pumpet seg og gitt det på flaske...kanskje søstera di blir lei seg siden hun ikke kan amme han? men syntes det var en fin ting å gjøre:)
Vanskelig for å tro at et barn på nærmere et år som ikke er vant til å få pupp skulle vite hvordan han skal suge for å få ut melk.
Barna skal jo ha en spesiell teknikk for å få ut melk så lenge puppen ikke er overfyllt. Derfor det er så viktig å legge babyn til puppen med en gang.
Og en unge som ikek har blitt ammet vil jo ikke forbinne puppen med mat, så hvorfor skulle han da ville begynne å suge på den helt av seg selv......
Om det er sant og ikke tulleinlegg så syntes jeg faktisk at du har tråkket grundig over streken.
De fleste får adoptivbarna sine når de er rundt et år. det betyr at barnet mest sansylig fortsatt er midt i en tilvenningsperiode med foreldrene.
Og man ammer ikke et annet sitt barn uten å spørre foreldrene først.
Du sier du pumper og gir til sykehuset, så hvorfor i all verden skulle du ikke kunne pumpe å gi han. eller gi han noe annet med at han er nesten et år.
Anonym
19:47 18.05.2008
Han har vel fått pupp før da, siden han visste det. "Nye" mennesker er mest biologi, lite miljø, og det er ikke noe som er mer naturlig for en baby enn å die. Som med andre dyr... Det var ikke lenge siden man levde i et annet type samfunn, og tok vare på hverandre på en annen måte. Og å amme noen andres barn var helt normalt. Vi er oppdratt til å være pripne i dag.
Men den gang var det normalt, kanskje ikke søsteren din ville synes det var greit siden han er adoptert. Koster ikke mye å sende en sms og spørre før man gjør noe man er i tvil om er greit. Hvorfor skulle dette være et tulleinnlegg forresten?
Anonym
20:26 18.05.2008
Syns ikke dette var noe "gæli" jeg. Jo, du kan nok med fordel prate gjennom det med søsteren din. Men hvis hun er ok med det, hvem andre har rett til å klage eller rynke på nesa da? Nei, syns ikke dette var noe å ase seg opp over. Du gjorde det du mente var best for nevøen din.
Harregud for et dumt spørsmål!!Det kun ved nød vi kvinner kan klare å produsere melk om man ikke har født!Eller ved innbildt svangerskap
Anonym
20:49 18.05.2008
Nei og det var nettopp det som var poenget mitt...derfor har ikke hun ammet det barnet hun påstår.
Når ikke barn blir ammet i utgangspunktet,mister de sugeteknikken.
Anonym
20:55 18.05.2008
Åja hehe men det var ei oppfør her som påsto at man trenger ikke ha født selv for å ha melk.Tror nok noen har instinkt i seg lenge.Det lukter også fra puppen.Tantungen min vrengte seg hele tiden mot puppen min da jeg bar på han pga han kjente lukte sikkert?vet ikke jeg men...Ganske frekt og respektløst å amme andre sine barn uten tillatelse.
Anonym
20:59 18.05.2008
Ja de kjenner lukt,og kan selvfølgelig vri seg mot lukta. Men de klarer visst ikke å suge på puppen. Er en spesiell teknikk som bare er hos de mens de blir ammet,og forsvinner når ikke dette blir opprettholdt.
Anonym
21:13 18.05.2008
Hmm ok det visste jeg ikke:=) Han har kansje blitt amma på barnehjemmet hvis er er fra et barnehjem da! Skal ikke spekulere i det også hehe:=)
Anonym
21:19 18.05.2008
Nei vet ikke men så en dok på tv der det ble sagt det.
Men er jeg en professor? næææh:-D
Er litt sånn midt i mellom,hvis dette er tilfelle.
Alltid bra med mm,men vet ikke om jeg hadde likt at noen ammet mitt barn uten å spørre først.
Men tror fortsatt ikke på hi.....beklager hi
Anonym
21:07 18.05.2008
ER DU SYK I HODET DITT ELLER?
MAN AMMER DA IKKE ANDRE SINE BARN. HVA OM DU HAR LAGET SÅ STORT PROBLEM SÅ HAN VIL HA MERE PUPP DA. HVA GJØR DU DA?
FORTELL DET TIL SØSTEREN DIN. SE HVORDAN HUN REAGERER. HÅPER HU BLIR DRIT SUR PÅ DEG SÅ DU FÅR DEG EN LÆRERPENGE.
SÅNN GJØR MAN BARE IKKE.
Anonym
21:09 18.05.2008
hmmmm hørt om caps lock?
Anonym
21:23 18.05.2008
Kan ikke skjønne at du en gang tenkte tanken. Ville aldri falt meg inn, og jeg synes det er helt uakseptabelt.
Anonym
21:55 18.05.2008
Helt greit synes jeg. men jeg tror jeg ville fortalt det til mammaen. ungen kan mase om mer pupp og da er du avslørt åkke som ;-)
Anonym
21:59 18.05.2008
Hadde noen ammet mitt barn hadde jeg klint vedkommende rett ned, tror jeg. Hadde jeg fått spørsmål om det, hadde jeg bestilt psykologi time til vedkommende...
Han ble ammet på barnehjemmet, derfor han har sugeteknikken. Ellers hadde det ikke vært vits å prøve engang. Dette vet for øvrig adoptivmoren om også, så det er ikke noe problem sånn sett.
Har ringt moren hans. Hun tok det faktisk bra, lurte på hvorfor, men jeg forklarte det som det var, gutten grein og var sulten.. Hun visste og skjønte fort at jeg bare ville det beste for sønnen. Så hun tok det absolutt ikke ille opp:-)
HI
Anonym
01:19 19.05.2008
Ble ammet på et barnehjem? Ja, særlig...
Anonym
01:21 19.05.2008
I andre land ammes barn av andre enn mor, om det er tilgjengelige mødre med melk. Hva er så rart med det??
Anonym
23:05 18.05.2008
Synes det er helt greit jeg...
Anonym
01:15 19.05.2008
Vet dere hva som forbauser meg mer enn noe annet i denne diskusjonen??
At 99% synes adoptivmorens følelser skal gå foran denne lille guttens ve og vel der og da!!??Hva er det for slags tenkning?
Men det er kanskje bare jeg som "ser" det sånn.
Jeg ammet til min sønn var langt over 2, og vet utmerket godt at de er små enda, og slett ikke utenkelig at denne adoptivgutten har blitt ammet helt til han ble adoptert. Og plutselig blir det slutt....
Tenkt over det?
Det har i alle tider, før mme var oppfunnet, å amme andres barn ved behov.
Naturligste ting i verden, dette.
Tror ikke det er det folk mener når de snakker om at det ble urettferdig med hensyn til tilknytningen. Jeg tenker at det er dumt for gutten om tilknytningen til adoptivmoren blir vanskeliggjort.
Feil i forhold til et sultent barn, nei. Jeg ser ikke noe perverst eller sykt med å amme andres barn om det er sultent og trist og trøst og annen mat ikke hjelper.
Derimot kan det bli feil i forhold til tilknytning til barnet og moren. I utgangspunktet ville jeg spurt først om det var ok, men det er jo litt sent nå :)
Du ammet for at barnet var sulten.. Det er den dårligste unnskyldningen jeg har hørt.
Dette barnet hadde sikkert med seg tåteflaske siden han skulle være hos deg. Å barnet spiste sikkert brød eller noe.
Bra søsteren din tok det fint da. jeg hadde ikke gjort det hadde du vært søsteren min.
Anonym
12:07 20.05.2008
Når tredjeklassingen min blir sulten og ikke vil ha mat fordi grovbrød ikke er godt, skal jeg godta at barnevakten slenger frem en pupp fordi STAKKARS UNGEN ER SULTEN!??
nekter å tro at man setter bort barn til barnevakter uten å sørge for at de har med mat til babyen...
Hilsen oppgitt og sjokkert
Anonym
12:12 20.05.2008
Jeg synes ikke det var så ille. Han ville det jo.
Jeg vet ikke om du bør fortelle det, det e rjo litt "intimt", og moren vil kanskje reagere med sinne, siden mange er ganske trangsynte når det gjelder sånt.
Anonym
13:27 20.05.2008
Hadde nok klikka fullstendig viss d hadde vært min onge. Du skal jo være søstera hennes. Prøv å oppføre dæ som d da.
Ingen har rett til å gi pupp til andres onga uten lov av mor og far til ongen.
Du måå jo fortelle d. En gang kommer d nok frem og heller før enn seinere. Du får bare håpe at ho kan tilgi dæ for trur ikke æ hadde klart d. I hvert fall ikke med d første. Du hadde nok ikke fått passa ongen igjen ihvertfall. Blir knust bare tanken på at du virkeli har gjort d.
Tenk viss ongen heller vill til dæ enn til ho seinere for å få pupp. Kor knust og grusomt ho kan føle d. Kor sviket av sin egen søster ho kommer til å føle sæ. Du har brøtte grense som e helt klar.
Herregud kor folk overreagere her inne, sku tru ho hadde drept nån på reaksjonan til flesteparten her...Greit nok at det ikke e den vanligste prolemstillinga, men så ille e det nu ikke..E jo ikke som at ho har plokka opp en fremmed onge på gata, og bretta frem puppen til...
Nei syns ikke det va nå galt det du gjor, men e jo bra at du fortelte det til søster di og at ho ikke hadde et problem med det..E jo tross alt ungen sitt beste man bør tenke på :-)
Drap får dessverre ikke de samme reaksjonene som sånne ting får her på bim/dib.
Sjokkert over mange ting i verden, men dette var en stor bagatell.
Søsteren hennes tok det jo pent, om dere leser hele tråden.
Anonym
23:48 21.05.2008
hva med å gi han litt vann....jeg hadde ikke likt at andre hadde amma mitt barn, selv om det var min egen søster!!!!!!!!!!!!!!
Anonym
23:51 21.05.2008
Nei fyttiproppen!!!!! Tenk å roe ned babyen med det eneste barnet ville ha!! Aaaaaaaat det gåååååååååår an!
Anonym
23:53 21.05.2008
Kanskje barnet hadde behov for varmen OG puppen.
Ikke noe galt det.
Dere er så snerpete,synes jeg. Utrolig hardt samfunn,det norske. Og kaldt.
Hilsen innvandrer
Anonym
00:06 22.05.2008
Jada du innvandrer men nå lever du i det kalde triste UTROLIG harde samfunnet omringet av snerpete kvinnfolk!! I selveste Norge
Faen ikke normalt å la andres babyer få melk fra puppen!!
Hadde nå mora hvert der eller hvist om det så...
Gad jeg er drittlei av at innvandrere snakker dritt om oss nordmenn:=(
jeg synes ikke det er noe galt med det. å jeg hadde ikke reagert om jeg var din søster. barnet var sulten, og ville ikke ha noe annet. du dekket hans grunnleggende behov for mat, varme og masse kjerlighet. nei, ser ikke problemet. dessuten så klarer barn fint å knytte seg til andre mennesker enn det blir ammet av. å han tilbringer mer tid sammen med mamman sin(sier mamma jeg) enn med tanten sin. og knytter seg til henne på en måte og vet at dette er mamma. ikke noe å ta på veie for dette!
Anonym
00:40 22.05.2008
Sa jeg at jeg bor i Norge?
Kan da vel være innvandrer i et annet land?
Ha!
Anonym
00:11 22.05.2008
Jeg synes du gjorde en flott ting!
Jeg hadde blitt glad hvis en av mine svigerinner (har ikke søstre) hadde gjort noe slikt for min unge. (En venninne har faktisk ammet jenten min, mens jeg satt der!).
Godt at søsteren din tok det bra.
Tilknytningen mellom mor og barn blir ikke ødelagt av slike enkeltepisoder. Barn klarer å knytte seg til flere enn en person...
Det er utrolig mange pripne og snerpete personer her inne!
Pupp er mat, ikke erotikk!
Hmh. Du følte det var greit. Har du sagt det til søsteren din?
Er jo en fin ting å gjøre forsåvidt. Synes ikke det er perverst. Men tror ikke jeg ville at noen skulle ha ammet mitt barn uten at jeg visste det.
Husker to kollegaer på jobben min satt og snakket om barna sine som er like gamle, og voksne nå da.
Hun ene hadde passet hun andres barn. Så fortalte hun: "Hun var så urolig at jeg tok nå bare fram brystet og ga henne en skvett. Jeg har ikke turt å sagt noe til deg før nå"
Hun andre bare lo av det nå da, men vet jo ikke hvordan hun ville reagert på det da.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem