Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Anonymforum

Her er hele poenget at du kan være anonym uten å ha dårlig samvittighet eller føle deg presset til å bruke nicket ditt. Det er ikke dermed sagt at man skal kunne kaste uhemma mye dritt her, det er forbeholdt kranglesiden:-)
Slit det med helsa!
Jordmor Siri
Æresdrap
23:44 13.05.2008
Forrige onsdag meldte Ahmad seg til politiet i byen Isfahan og fortalte sin historie:" Jeg har drept datteren min, for å redde familiens ære. Jeg hadde bare to valg: å begå selvmord eller drepe Farzaneh! Etter å ha diskutert dette med Farzaneh ble vi enige om at hun måtte dø!"

I neste reportasje forteller Ahmad sin historie i større detalj: " For 7 måneder siden giftet jeg bort min eldste datter til Saeed. Etter en kort stund mistet SAeed interessen for min datter og begynte isteden vise interesse for min yngste datter Farzaneh. Etterhvert krevde han skilsmisse. Men vi aksepterte ikke at hun skulle få Farzaneh. Han fortsatte å vise interesse for Farzaneh, fulgte etter henne på vei fra skolen. Farzaneh sluttet å gå på skolen men han ville ikke gi seg. En dag så vi at Farzaneh er borte. Vi skjønte med en gang at Saeed måtte være involvert. Siden vi ikke klarte å løse problemet innenfor familien, kontaktet vi politiet som arresterte både Saeed og Farzaneh. Vi tok Farzaneh med hjem, men folk fortsatte å snakke. Tirsdag, da vi tok med Farzaneh med hjem fra varetekt, slo jeg henne. Hun bare gråt og ba spurte hva hun skulle gjøre. Folk snakket om oss og hele familiens ære var på spill. Jeg satte meg ved siden av Farzaneh og fortalte henne at en av oss måtte dø for å få slutt på dette problemet. Hun kysset meg på pannen og sa at i så fall måtte det være henne som skulle dø. Jeg bestemte meg for å gjøre slutt på livet hennes. Hele familien visste om planen. Den natten ba jeg Farzaneh om å legge seg i rommet nede. Tiden gikk sakte. Jeg gikk flere ganger bort til sengen hennes og så på hennes uskyldige ansikt. Ved morgenbønnen vekte jeg henne og hennes storsøster. Gjentok igjen at en av oss måtte dø, og hun meldte seg frivillig. Hun kysset ansiktet mitt for siste gang og jeg sa hadet til henne. Jeg satte hendene hennes i hendene til søstra og kvelte henne ved hjelp av en plastpose som jeg hadde forberedt på forhånd. Hun bare lå og viste ingen motstand. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å fremstille det som selvmord, men fikk dårlig samvittighet og meldte oss til politiet."

Æresdrap er et stadig hyppigere fenomen i Iran.

EN av årsakene er de lovene som ble innført i Irans kosntitusjon etter 1980. For eksempel artikkel 220 som sier at: dersom en far eller farfar dreper sitt barn eller barnebarn, vil det ikke bli ansett som drap", men får en mild straff.

Dagen før Farzaneh ble drept av faren sin, prøvde en annen far å begrave sin 22 år gamle datter levende i Teheran! Datteren som var narkotika avhengig hadde først blitt slått bevisstløst av faren og så begravd ned mens hun fortsatt levde. Heldigvis kunne noen forbipasserende redde henne.

Ikke kall damer som er skeptiske for muslimske menn for rasister!
Anonym
Sv: Æresdrap
23:47 13.05.2008
ærlig talt - alle er forskjellige, ikke døm alle over en kam. hva vil du egentlig med dette innlegget?
Anonym
23:50 13.05.2008
Advare og få øynene til folk opp for dette grusomme som skjer her i verden
Anonym
23:50 13.05.2008
Ærligt talt Hi !!!! *himler med øynene*
Cat.68
23:56 13.05.2008
Er det ikke forferdelig da? støtter du æresdrap?
Anonym
01:58 14.05.2008
Det er helt forferdelig. Tenker på alle sakene som aldri blir oppdaget.
Anonym
11:15 14.05.2008
Jeg støtter på ingen måte æresdrap. Men jeg støtter heller ikke din lille fordømmende teori om islamister.
Cat.68
11:20 14.05.2008
Det er jo ikke teori...det er jo fakta! Hilsen en ikke-rasist, men nasjonalist!
Anonym
11:26 14.05.2008
For ikke mange dagene siden drepte en far sin 5 år gamle datter.Det er også fakta. Så vidt jeg vet var mannen Norsk.Jeg går likevel ikke rundt å advarer mot/er redd for alle norske menn av den grunn.

Cat.68
11:32 14.05.2008
Men HALLO! Det ligger jo ikke i vår kultur eller religion??!! Tror du ikke han pappaen til den 5 år gamle jenta får livstid? (eller21 år som det er her i norge) Mens han neddi Iran får toppen 1 år! Fordi det er ÆRESDRAP. Tror ikke han fra Kragerø drepte dattera si pga at hun ble giftet bort feil?

Dette skjer nesten daglig i Iran og i Islamistisk tro. Men du hører ikke det at det skjer hver dag her hjemme.
Anonym
11:41 14.05.2008
Akkurat,!! Det skjer drap her hjemme utført av norrmenn hver dag, men du hører ikke om det.

Fordi om det finnes en ukultur i andre lender , betyr ikke det at disse lendene og dess innvånre ikke tar avstand fra dette. Så finns dt da visse utskudd der akkurat som her. Det er laaaaaaangt ifra normen.
Cat.68
11:31 14.05.2008
Og husk for all del ikke å kalle damer som er skeptiske til kristne menn for fordomsfulle, for jeg vet om opptil flere kristne menn som har gjort slemme ting. For ikke å snakke om folk som hater nordmenn, for jeg veit om en nordmann som tok livet av familien sin en gang.

Djizes. Retorikken din er på barnehagenivå.
-<<-
11:36 14.05.2008
Er ganske enig med HI jeg.
Det ligger i deres religion. Og det gjør ikke det ikke her i Norge.
Fyttikatta, jeg skulle vært drept mange ganger om pappa skulle drept meg for hver gang jeg gjorde familien til skam! Heia Norge!
Anonym
11:41 14.05.2008
Snodig med det, at det "ligger i deres religion". Jeg kjenner opptil flere muslimer som ikke praktiserer æresdrap. Er de dårlige muslimer?

Men det er jo hyggelig for deg at du kjenner religionen de bekjenner seg til bedre enn de gjør selv - du kan sikkert gjøre en strålende karriere som religionsforsker.
-<<-
11:45 14.05.2008
-<<-

Seriøst??? Er du så blåst?
Anonym
11:46 14.05.2008
Så blåst at hva - at jeg kan finne på å tro at det er mulig å være praktiserende muslim uten å bedrive æresdrap? Absolutt.

Hvordan har du det selv?
-<<-
11:48 14.05.2008
Jo takk. Bare bra. Men blir litt utmattet når jeg hører slike utsagn som du kommer med.
Anonym
11:49 14.05.2008
Kan jeg tolke det dithen at du mener alle muslimer er tilhengere av æresdrap?

Det er i beste fall kunnskapsløst.
-<<-
11:54 14.05.2008
Nei...mener ikke det. Har ikke skrevet det noen sted heller. Men mener at det er teit av deg og si at ikke alle er sånn og sånn...fordi det forekommer ofte. Så det nytter ikke si til den ene jenta som ble drept i går at "slapp av...ikke alle er sånn"

+ at her i Norge har man kristendom, da sier man at Norges religion er kristendom. Og iran er muslimer, da sier man at Iran har islam som religion. Man trenger ikke være religionforsker for å finne ut det!
Anonym
12:08 14.05.2008
Retorikken din suger fortsatt.

Det er selvsagt relevant at veldig langt fra alle muslimer synes æresdrap er en ok praksis, når noen kommer og påstår at de som praktiserer æresdrap gjør det fordi "religionen deres er slik." En religion er hva troende enkeltindivider praktiserer i dens navn, for all del, men når disse troende enkeltindividene praktiserer vilt ulike ting kan man like gjerne si at islam er en fredelig og sympatisk religion - fordi noen praktiserer dette.

Enkeltindivider er ansvarlige for sine handlinger. Kulturen de er oppvokst i er relevant. Men å påstå at "religionen er slik" fordi noen av de som bekjenner seg til den mener det skal være slik, er tullete og bidrar til økte fordommer blant folk.
-<<-
12:14 14.05.2008
Du kan diskutere til du blir alle slags farger. Men jeg har vært der nede i nesten 1 år, og jeg vet hva som foregår der nede. Hvordan de behandler barn og kvinner, hvordan de sleiper til seg ting, og ikke minst har jeg vært med på mange dødsdommer. Kom deg ned dit en periode, så ser du om du kanskje bytter teori. Vi var der for å hjelpe igjennom røde kors, men fikk heller ikke lov og hjelpe damene der nede om de terngte noe...kun mennene! Damer betyr ingenting der nede.
Anonym
12:18 14.05.2008
Javisst. Iran er et ekkelt diktatur og preges av en kultur som har mange trekk jeg vil karakterisere som negative i forhold til de verdier, det kvinnesyn etc. jeg liker å praktisere.

Hvor jeg har bodd og hvilke kulturer jeg kjenner godt, vet du fint lite om.

Det er dog skremmende om Røde Kors-personnel får så dårlig kursing i kulturforståelse at de sitter igjen med slike holdninger som du presenterer her.

Ser du virkelig ikke at det er forskjell på "religionen er slik!" og "noen som bekjenner seg til religionen praktiserer slik"? Prøv ex.phil ellerno', de påstår det kan hjelpe på deduksjonevnene.
-<<-
12:28 14.05.2008
Hvor du har vært. Nei, det vet jeg ikke. Men noe sier meg at du ikke har vært i Iran.

Dette har ingenting med at vi har fått dårlig kursing i noe som helst. Men det jeg sitter igjen med er erfaring! Jeg har sett noen ville ting der nede som ikke hadde overhodet blitt akseptert her hjemme, og der er det liksom greit om man kommer i retten, for man kan forsvare med at det er deres religion. De slipper unna alt nesten om de drar frem enkelte setninger som står i deres bibel!

Ser du virkelig ikke at det er forskjell på "religionen er slik!" og "noen som bekjenner seg til religionen praktiserer slik"?

Nei akkurat der ser jeg ikke forskjellen. Da jeg forteller at jeg har sett X antall helt absurbe ting som har skjedd, bare sånn midt på gaten, og at det da blir begrunnet at "slik er det her nede, her er det religion som rår" - og det ble sagt av en Iraner jeg stod sammen med hver dag. Han fortalte meg alt, og han kunne og fortelle at han ikke var intressert i religion eller de latterlige reglene de hadde i landet, men måtte late som -i frykt for å bli hengt av sin egen familie!
Anonym
12:36 14.05.2008
Du burde slutte å høre på stemmene i hodet ditt.

Videre burde du vurdere å tenke gjennom at det finnes muslimer som ikke bor i Iran, så at iransk praksis dermed er nettopp iransk praksis, ikke nødvendigvis muslimsk praksis. De er muslimer i Bosnia også, men det er heller sjelden med statsratifiserte æresdrap der, serr'u.

Du sitter sikkert med erfaring. Du bedriver farlig generalisering.

Visst skjer det absurde ting i Iran. Det betyr ikke at islam som religion er noe verre enn f.eks kristendom som religion. Religioner er bare verktøy for mennesker, og menneskene er ansvarlige for handlingene sine. Iran er et klassisk eksempel på et diktatur som systematisk bruker religion som verktøy for å kue sin befolkning, men iranske myndigheters praksis er ikke enerådende når det kommer til å definere hva islam er. Islam tolkes, som religioner flest, på vilt ulikt vis av ulike muslimer - og man kan dermed ikke insistere på at "religionen deres er slik," selv om noen velger å tolke den dithen at den ratifiserer såkalte æresdrap. As said before.
-<<-
12:47 14.05.2008
DA må jeg spørre deg o`store allviten -<<-

HAR du lest deres bibel? PRØV å sammenlign den med vår. Eller noen annen religion. Og, PS...les de innleggene som har kommet lenger ned. Tilogmed en Iraner som påstår det samme som meg... Du tror vel ikke det er på sin plass å dra inn årene nå da?
Anonym
12:54 14.05.2008
Ja, jeg har lest både Koranen og Bibelen. De er bøker som kan tolkes til å handle om kjærlighet og fred, eller om drap og fordervelse. Ganske like, forøvrig - litt bedre språk i Koranen, i hvert fall den engelske oversettelsen. Jødenes hellige skrifter er også forholdsvis like, naturlig nok - de tre semittiske religionene har jo mange fellestrekk.

At en iraner sier det samme som deg er da fullstendig irrelevant (ikke at jeg vet om vedkommende er iransk heller). Jeg har aldri motsagt deg på at det foregår mye grusomt i Iran - det er et brutalt diktatur. Det jeg sier er at dine og andres erfaringer fra Iran ikke kan benyttes til å si "slik er islam."

Men det er jo ganske åpenbart at mine forsøk på å få deg til å forstå forskjellen på Iran og islam er forholdsvis fåfengte, så kos deg videre i din villfarelse og ha en fortsatt hyggelig dag.
-<<-
12:58 14.05.2008
Hvorfor gjøre et stort poeng ut av om det er kultur eller religion? Det HI mente å belyse er at æresdrap er en forferdelig uting, som praktiseres i islamske land som Iran. Var nok ikke meningen å sette igang en debatt om religion.
Anonym
13:04 14.05.2008
Det jeg sier er at dine og andres erfaringer fra Iran ikke kan benyttes til å si "slik er islam."

Vi har bedre grunnlag til å si det enn en som bare har lest VG og sett på tabloid og gjort seg et bilde ut av det.

Jeg skjønner nå at du har tolket Koranen og vår Bibel på lik linje. Det forstår jeg ikke at du har klart, men deg om det.

Islam er Irans religion, enten om du vil det eller ikke. Samme som kristendom her i Norge, bortsett fra at i Iran blir du oftes tvungen til å være muslim. Religion eller død. Men her hjemme har du et valg om å bli kristen eller ikke.
Anonym
13:14 14.05.2008
Hva med lesbiske da? Hadde du satt din fot inn i et muslimsk land hadde du blitt hennrettet med det samme. "slik er islam" Ikke vet jeg om du har lest koranen heller. Homofile fra muslimske land flykter til vesten for å ikke bli drept. Det er en dødssynd å være homofil i følge tolkningene til religiøse folk. Heldigvis er religiøse her en minioritet, derfor kan folk leve fritt uten å få en kule i hode.
Anonym
13:20 14.05.2008
Det er ikke meningen å ta livsløgnen i fra deg, men jeg har satt min fot i mange muslimske land, jeg omgås mange muslimer og jeg kjenner opptil flere homofile muslimer. Skjønt de er vel neppe muslimer som de selv tror, siden du har bestemt at religiøse folk ikke kan være det ...

Religion er tolkningsbasert. Religiøse tolker religion ulikt. Religion kan misbrukes grovt av statsmakter, eller være et personlig anliggende som ikke benyttes til fordømmelse av noen. Slik er det med kristendom, slik er det med islam.
-<<-
13:30 14.05.2008
De homofile muslimene som du sier at du kjenner, bor de her eller i et muslimsk land?
Anonym
13:32 14.05.2008
Begge deler, uten at det angår saken. Så lenge de kan være muslimer og samtidig homofile (og uten å ha større moralsk kvaler med det), beviser det at det er mulig. Hvem andre enn individet selv kan definere individets religiøse tilhørighet, liksom?

Og når det er mulig, så er ikke "religionen sånn," bare manges fortolkning av den.

Men for all del, om dere vil insistere på at mor Nille er en sten, så kjør på.
-<<-
13:37 14.05.2008
Det angår mye av saken egentlig. For de som bor her, prøver kanskje å følge Norske lover, og KAN dermed ikke bare fly rundt og drepe, men om de kommer hjem til sitt hjemland, vet jeg selv at de hadde blitt skutt nesten med engang de hadde fortalt det til noen. Selvfølgelig kan du være homofil og muslim, men du kan ikke fly rundt og fortelle det til noen om du bor i et land som praktiserer islam! Det er en skam for deg og din familie. Mange har lagt skjul på at de har en annen sexuell legning frem til de har klart å flykte til et annet land. For å sitere Behn: Trist men sant!
Anonym
13:35 14.05.2008
Du er jammen flink til å tolke alt på din egen måte pila! Ingenting går inn jo!
Du får leve i din egen lille boble på en rosa sky du.
å jada, pila vet alt best, bedre enn iranere selv. Ingen homo muslimer trenger å være redde, for pila sier det. Æresdrap har ingenting med religion å gjøre, fordi pila sier det. Iranere her inne er ikke iranere fordi pila sier det. iranere her inne har ikke peiling på islam og hvordan det er i iran fordi pila vet det bedre enn de, for hun kjenner jo tross alt muslimer.
Nei pila, du vet ingenting om det å være kvinne fra iran. Så slutt å ytre deg om det. Vær glad du er oppvokst i et fritt land.
Hilsen Iraner som ikke har vokst opp i et fritt land. Du vet ingenting!
Anonym
13:39 14.05.2008
Hva i alle dager vet du om hvor jeg har vokst opp?

Iraneren her inne, om det er deg, har åpenbart en stygg tendens til å tro at alle muslimer tenker som de muslimene iraneren her kjenner. Det er selvsagt feil. Muslimer tenker som individer, og fortolker religionen sin som individer.

Iran er et skrekkelig og kvinneundertrykkende diktatur. Det har så vidt jeg kan se ingen her motsagt.

At ingen homofile i muslimske land behøver å bekymre seg over det, har jeg aldri påstått. Det er da også den reneste svada.

At nevnte iraner er iraner, kan kanskje forklare de eksepsjonelt dårlige evnene til å lese det som blir sagt når debattspråket er norsk. Vi får håpe årsaken ligger der.
-<<-
13:45 14.05.2008
Såvidt jeg ser er det 3 iranere,ei som har bodd i iran og jeg leser religion som poeng-fag på hs. Alle sier deg imot, og alle har en grunn til å si det de sier. Kanskje det holder nå, -<<- ? Nå må du vel snart forstå at du bare graver deg lenger ned?!
Anonym
13:48 14.05.2008
Såvidt jeg kan se er det en haug anonyme, som for alt jeg vet er én og samme og har bodd på Mysen hele sitt liv.

Og som tidligere nevnt er det helt fordømt irrelevant. Poenget mitt er akkurat det samme som det har vært hele veien: Samme hva som praktiseres i Iran, kan man ikke konkludere med annet enn at dette praktiseres i Iran. At det er "slik religionen er" kan først konkluderes med den dagen alle som kaller seg muslimer synes æresdrap og kvinneundertrykkelse er supre saker.

Jeg har aldri påstått verken at Iran er et trivelig samfunn eller at det er überkult å være f.eks homo i Pakistan, men her leses det det man vil lese og med nesegrevet langt opp i analen er dette sikkert unnskyldelig.
-<<-
14:02 14.05.2008
Det følger jo religionen da, mehe! Spiller ingen rolle hvilket land de er i! Pakistan er ikke noe bedre det heller?! Ikke Tyrkia heller....
Anonym
08:16 15.05.2008
Hva er galt med Mysen? Neida, tulla. Det jeg skulle si var at jeg syns du har mange gode argumenetr pila og at jeg skjønner hva du prøve rå få fram her. Vet ikke om jeg når fram heller, men det pila prøver å si er at Iran ikke er lik Islam. Det finnes mange land som har Islam som religion, men på langnær alle er som Iran. Så siden de er (romersk-katolsk) kristene i Østerrike og vi er kristene så kan vi vel si at det er vanlig å praktisere incest og få 7 barn med sin egen datter??At det er sånn vår religion er? Dette blir for dumt! Alle kristene er ikke som han Fritzel,og alle muslimer begår ikke æresdrap (eller syns det er greit).
mizzdea
10:58 15.05.2008
Da må jeg spørre. Hvor ofte ser man en sak som dette med Fritzl? Og hvor ofte blir det praktisert Æresdrap i Iran? Ser du ikke sammenhengen?
Anonym
13:41 14.05.2008
Helt enig med deg Anonym 13:35

Pila får leve i sin egen verden og tro at alt er slik hun sier at det er. Nytter ikke si noe selv om vi har vært og sett med våre egene øyne, for det er jo sant, pila kjenner mange muslimer....herregud!
Anonym
13:38 14.05.2008
Vært på ferie i Tyrkia kanskje?
Anonym
11:37 14.05.2008
Det er nå ikke lovlig her i Norge, er det det da? iq en din er på barnehagevivå. Nå stiller jeg alle religiøse menn i damme bås, en bås for de hjernevaskede uten sosiale antenner. Men nå er det tydelig at det er mindre av den type her hjemme enn der nede. Heldigvis.
Anonym
11:42 14.05.2008
Heh. Og hva mener du er vanlig iq for barnehagebarn? Og for voksne?
-<<-
11:44 14.05.2008
Det er ikke lov der heller. Iq til pila går deg en høy gang ihverfall.!!
Cat.68
11:46 14.05.2008
Det er ikke lov der nei. Men det "puffes under teppet", fordi det er deres kultur og religion! Hvorfor blir du steina når du stjeler, men slipper ut fra fengsel etter 3-4 mnd om du har drept noen? Spesiellt din egen datter?
Anonym
11:54 14.05.2008
Trur du skal sjekke kildene dine litt anonym. hehehe. Trur du har fått en noe forvridd sanning servert deg. Kommer den fra Vigrid kanskje??
Cat.68
11:56 14.05.2008
Nei. Jeg kommer fra Iran ditt suppe hue!
Anonym
12:02 14.05.2008
Javel det merkes ikke. Opdratt av fanatister da vil jeg tru.
Og truverdighten din synker itakt med utsagn som suppehue osv.
Det var det der med barnehage iq.......
Cat.68
12:08 14.05.2008
Har det slått deg at det er flere anonyme her? Jeg er ikke hi, og jeg er ikke den du krangler om IQ med. Jeg syntes det er rart, om du er Norsk, hvordan du skal forklare og lære meg opp i islam når jeg selv er fra et land som praktiserer islam! Min far er fra Iran og min mor er fra Norge, men min far bor fremdeles i Iran pga oppholdstillatelse, og arbeidstillatelse. Så jeg har vært endel i Iran og ser der hvordan de er mot damer. Jeg kan si at jeg aldri kommer til å flytte ned dit, og vil egentlig ikke ha noe med det landet og gjøre!
Anonym
12:20 14.05.2008
Hele denne "diskusjonen" er kanskje litt usaklig? Ja, i mange islamske land, har man problemer med forskj. former for dårlig kvinnesyn, i verste fall "æresdrap", som nesten alltid har kvinnelige ofre. Fryktelig! Men, sånn bortsett fra at det i mange av disse landene er en ganske stor bevegelse for likebehandling av kvinner og menn, er ikke måten å få gjort noe med tingenes tilstand, å mure seg inne bak skepsis og fremmedfrykt. Her må det kommunikasjon og atter kommunikasjon til. Og skal man nå fram med kommunikasjonen sin, er det utrolig viktig å ikke høres fordømmende og nedlatende ut. Jeg ville også reagert umiddelbart med avsky på sånne handlinger, men det er ikke sikkert jeg ville ha oppnådd så mye på den måten... Nei, kløkt og "diplomati" er nok veien å gå.
Anonym
12:19 14.05.2008
eh, cat, nå er ikke du verdens smarteste.

Jeg er ikke fra iran men jeg har jobbet på krisesentre og asylmottak i norge. Det hun sier er ikke fantasier. Det er din fantasi om at verden er god.

Like mye som det er din fantasi at du er kronisk syk. Det eneste du er for syk til er å jobbe, ditt mehe.
Anonym
12:33 14.05.2008
nei, du er ikke så smart cat, kilden er ikke fra vigrid, men fra vg nett.....
Anonym
12:40 14.05.2008
Med stor overskrift: PRAKTISK TALT LOV Å DREPE SINE BARN I IRAN
Anonym
12:37 14.05.2008
Må vel ikke være rasist eller ha lav IQ for å ta opp temaet æresdrap eller syns at det er forferdelig? Er jo nesten som om enkelte av dere forsvarer det eller nekter å innse at det faktisk skjer en hel del av det. Politisk korrekt skal det være... Æresdrap er forferdelig, på samme måte som en hel del andre ting er det også.
Anonym
17:11 14.05.2008
Neimen sier du det!!!! Så utrulig saklig du er anonym 12.19. En meget god og truverdig debbantant må jeg si. Vettu hva?, jeg har også arbeidet på krisesenter, og det er jammen ikke bare de med islamsk bakgrunn som opplver de mest bruale og volsomme handlinger. Jeg har vært med å arbeidet på humanitært grunnlag både med urettferdigheter i Tyrkia, Bolivia og Chile. Kanskje jeg besitter noe kunnskaper jeg også. Jeg er ikke uenig i at Iran har et skremmend diktatur basert på n meget korrupt ordensmakt. Det betyr fortsatt ikke at Alle som tilegner seg religionen Islam er ufører eller er for aresdrap.

Det jeg reagerer på er din generalisering av islamske tilhengere.

Så fra det ene til det andre, Hvor har du det ifra at jeg er kronisk syk??
Cat.68
12:30 14.05.2008
For en stund tilbake så skjedde det et æresdrap her hvor jeg bor. En far som stakk ned sin 17 år gammel datter. Helt syk.

Kan ikke skjønne hvordan disse folkene kan sette familiens ære fremfor livet til barna sine. Drepe datteren fordi folk prater om dem bak ryggen deres. Faen...det er så jævla syk.

Jeg er jævla skeptisk til muslimer. Kall meg gjerne rasist, og det bryr jeg meg ikke om.
Anonym
12:41 14.05.2008
Jeg er Iraner og har bodd i Iran 8 år før jeg kom hit. De 8 årene kan jeg huske som det var i går. Og på de 8 årene, fikk jeg høre hele tiden om at jeg som er jente ikke har noe jeg skulle sagt.
Menn og gutter er de man skal tilbe der nede. Og får man en jente, er det nesten som om det er et nederlag.
Nå som jeg har blitt 27, forstår jeg hvor heldig jeg er. Jeg har en norsk mann, og to herlige jenter som skal få vokse opp her i Norge uten krig, vold mot kvinner og æredrapsfrykt.
Alle som bor i Iran har sitt eget syn på bibelen. Men de fleste er oppslukt i hva det står inne i den boka. De kan drepe sin nærmeste familie uten å blunke, og få gå uten straff om de sier at de gjorde det i Guds tro.
Jeg selv forstår ikke hva dere Norske kvinner vil ha i en kvinnediskriminerende mann som kommer fra Iran. Selv om de ikke virker slik, kan det vise seg etter at dere har giftet dere. Dette er noe vi barn får inn i hodet vårt fra vi blir født og til vi blir giftet bort. Kvinner er ingenting, menn og religion er alt.

Hilsen ei som elsker Norge! :)
Anonym
12:52 14.05.2008
Koranen mener du vel?
Anonym
12:55 14.05.2008
Bibelen er det samme som Koranen.Sa det bare så alle skulle skjønne det. Sier bibelen i Iran også, men den heter Koranen.
Anonym
12:53 14.05.2008
Det er tross alt en grunn til at boka " Ikke uten min datter " har fått så mye oppmerksomhet. Det er fakta om hva som skjer i muslimske land. Selv om mannen har bodd lenge i et kristent land, vil det i noen tilffeller bli mangel på ære når familien får vite at han ikke ber nok. Men det er som noen sier her, man skal ikke ta alle over en kam. Allikevel skal man alltid være påpasselig, det gjelder også for norske menn.
Anonym
16:32 14.05.2008
fyf...n jeg blir så provosert og forbannet...

JEG HATER ÆRESDRAP, OG ÆRESDRAP ER IKKE KULTUR ELLER TRADISJON I ALLE ISLAMSKE LAND.. HALLO VÅKN OPP DA MENNESKER..
VERDEN BESTÅR IKKE AV SVAT OG VIT..
JEG ER UTENLANSK OG MUSLIM SELM, MEN I MITT LAND ER DET FRITT VILJE, FOLK GJØR SOM DET PASSER DEM, GIFTER SEG MED DEN DEM VIL OG ELSKER, DEM DRIKKER RØYKER, JA A LA NORGE NORDMENN OG KRISTENDOMEN..

SÅ SLUTT Å PRATE OM ALLE MUSLIMER OG SLUTT OG PRAT OM ISLAM!!!!!!!!!!

KORANEN HANDLER IKKE OM DRAP!

OG DERE SOM TROR DET MÅ VÆRE ENTEN TOTALT BLINDE ELLER HELT DUMME..!!

TROR DERE AT KRISTNE IKKE DREPER ELLER?? ENDA MED DE FÅ 4,5 MIL LILLE NOTGE HAR SÅ HØRER MAN HVER JÆVLA DAG AT NOEN ER DREPT.. AV HVEM ??

AV SIN FAR, AV NOEN SOM STÅR DEM NÆR..
MEN HVA GJØR NORDMEN DA ?? DEM SIER HUFF SÅ TRAGISK OG SÅ GLEMMER DEM HELE DRITTEN, MEN SÅ FORT EN UTENLANDSK GJØR NOE LIGNENDE SÅ FÅR MAN HØRE Å SE HVA DE JÆVLA UTLENIGENE GJØE... '

UANSETT ÆRESDRAP ELLER BARE FORDI DET IKKE FUNKER Å HA JENTA SI Å DRAP ER DRAP DER MED BASTA LIKE ILLE UANSETT HVA ELLER HVORDAN, ELLER HVORFOR MAN UTFØRER DRAP..

LIKE PSYKO ER DEM ALLE SOM DREPER ANDRE..

SKULLE VÆRT SKUTT ALLE SOM SKADER BARNA SINE, ENTEN SEKSUELT, VED DRAP OSV...

HISLEN EN SOM ER STOLT AV Å VÆRE DEN JEG ER..
EN SOM BLÅSER I OM DU ER NORSK ELLER HVA DU ENN ER SÅ LENGE DU TROR DU ER NOE OG DØMMER ANDRE..

ER VELDIG STERKT IMOT------------->

ÆRESDRAP
TVANGSGIFTING
VOLDTEKT
MISBRUK
OG ALT SOM ER URETTFERDIG OVENFOR ANDRE MENNESKER..

VÆR MOT ANDRE SLIK DU VIL AT ANDRE SKAL VÆRE MOT DEG.

:)
Anonym
16:42 14.05.2008
Herregud! Slapp nå av!

Det dummeste argumentet jeg hører er "hvorfor sier dere slikt når nordmenn ikke er snille?" Blir kvalm av den setningen der. FORDI VI IKKE DISKUTERER NORGE! I DENNE TRÅDEN DISKUTERER VI ÆRESDRAP! Faen ass...Få det inn!
Anonym
16:48 14.05.2008
Alle i denne tråden er enig i at æresdrap er galt - det dere diskuterer er jo faktisk om man kan knytte æresdrap til religion. Det er enkelte her som mener at siden æresdrap er galt, og æresdrap som regel skjer av personer med muslimsk bakgrunn må alle som tror på islam være like gale.

Det trekkes slutninger i denne diskusjonen som ikke hører hjemme noe sted, diskuter gjerne æresdrap, men ikke trekk inn konklusjoner om folkeslag på bakgrunn av det.
Anonym
17:21 14.05.2008
Ser at det ble en del feil, det svarnet for meg mild sagt..

la oss heller diskutere kristendommen..

huffa meg så grusomme dem er som misbruker barna sine, dreper dem, ikke pga tradisjon eller noe, men bare fordi dem kan enkelt og greit..
For å ikke snakke om Josef Fritz fra Østerriket som voldtok og mishandlet sin egen datter fra hun var 11 år og akkurat som om dette ikke var nok ødderlegelse for henne, så var han nødt til å holde sitt eget kjøtt og blod fanget i 24 år, voldta henne, lage barn med henne.. og behandle dem som dyr..

nei forresten jeg er ikke interessert i å diskutere kristendommen,, som sagt dette er gale mennesker og jeg kan jo ikke ta alle dere under samme kam, bare fordi noen sykejævler gjør slike umennesklige ting så betyr det ikke at alle er sånn..

så ta heller prat om den det gjelder og ikke si "disse muslimene, disse islamistene...."

Anonym
17:25 14.05.2008
At den gale mannen i Kragerø drepte sin egen datter, så betyr det ikke at du lik han.. eller ??
Anonym
19:41 14.05.2008
Det er vel ingen som sier at alle muslimer er slik, men det sies her at det ligger i deres kultur og religion!
Anonym
20:15 14.05.2008
Det er jo det som er feil. De ligger IKKE i religionen i seg selvt. Men i NOEN kulturers TOLKING av religionen
Cat.68
20:42 14.05.2008
Enhver religion er alltid mer enn dens hellige tekster. Det handler om et fullstendig verdensbilde. Og muslimer selv gjør et poeng av islams altomfattende karakter, at det ikke er noe skille mellom religion og politikk, at sharia regulerer alle forhold ved menneskelivet osv. Det betyr at når lokale religiøse ledere ikke gjør noe for å avskaffe æresdrap, omskjæring og tvangsekteskap, da må de troende oppfatte dette slik at disse tradisjonene er gode muslimer forpliktet til å videreføre på en selvfølgelig måte.

Do i need to say more?
Anonym
21:28 14.05.2008
Ingen som sier at det er deres religion heller. Men skriver her at DET LIGGER i deres religion og kultur! Les da for svarte!
Anonym
20:49 14.05.2008
Det er intet i Koranen som direkte påbyr eller tillater æresdrap, men det er ikke noe som direkte forbyr det heller. Koranen har intet motstykke til Bibelens 5 bud (du skal ikke slå i hel). Den har en del forbud mot å drepe, men de er alle med reservasjoner som kan tolkes på forskjellig vis. Islam har imidlertid meget streng straff for utroskap eller sex før ekteskap. Noen muslimer forfekter steining (som er dødsstraff), noen forfekter pisking som i praksis også kan få dødelig utgang med den form for pisking det her er snakk om. Fra dette kan det forsvares å drepe en kvinne som setter seg opp mot sine foreldre eller sin mann, særlig når det gjelder omgang med det motsatte kjønn.
Æresdrap kan også sees på som et spesialtilfelle av islams dødsstraff for frafall. Det appliserer spesielt i tilfeller hvor en kvinne med muslimsk bakgrunn gifter seg med en ikke-muslimsk mann. Det er strengt forbudt i islam, hun blir da sett på som frafallen, og er dermed skyldig til å dø.

Hjemmelen for æresdrap i islams læregrunnlag er med andre ord ikke så KLAR som for tvangsekteskap, men den er der. Her spiller selvsagt også de mange nedsettende bemerkninger Muhammed kom med om kvinner inn. Han sa bl a at de er menn underlegne i tro og intelligens, og at flertallet av helvete sin befolkning ville bli kvinner. Til tross for sistnevnte beskrives det muslimske Paradis som et luksusbordell hvor alle tjenester er gratis. Man kan jo lure på hvor i helvete (bokstavelig talt) dette himmelske muslimske luksusbordell henter sin ”arbeidskraft” fra. Denne generelle nedvurdering av kvinner, den strenge straffen for utroskap og fraværet av et motstykke til det femte bud gir muslimer et grunnlag for æresdrap som andre religioner ikke har, og det ser man da omsatt i praksis både blant norske muslimer og i muslimske land i en grad man ikke finner motstykke til hos hhv ikke-muslimske nordmenn og i ikke-muslimske land ellers i verden.

Det gjøres oppmerksom på at 98% av befolkningen i Iran er muslimer. En gjerningsmann fra Iran er derfor for alle praktiske formål en gjerningsmann med muslimsk bakgrunn.

Anonym
10:47 15.05.2008
Ærligtalt, kjenner jeg blir skikkelig provosert her jeg sitter og leser mange av de udugelige svarene på dette innlegget.

Det va faren gjorde mot sin datter var kvalmt, jeg ble kvalm av å lese det og jeg ble litt kvalm at jeg selv er iransk og muslim og at noe slik skjer i mitt hjemland, og andre steder rundt om i verden. Men ikke ta alle under samme kam.

Som sagt er muslim, og er fra iran. Pappaen min er helt normal, jeg er helt normal. Har kun hatt typer som er Norske uten at noen har drept meg enda. I iran var det en mann som spurte pappa om min hånd, pappa ba denne mannen om å ryke og reise. Vi er alle forskjellige, ikke bland relegion oppi dette, for dette har mer med kultur å gjøre og en diktatur i iran som suger. Men ikke faen om det har med relgionen min å gjøre.

Typen min er norsk, venter et barn med han. Har to barn fra før av, jeg har kanskje ført masse skam på min familie, det har i grunnen alle mine søsken gjort på et eller annet vis. Men wooooow, vi lever enda og ingen har snakket om drap i min familie, pga vår ære.
Vi driter nemlig i hva folk måtte mene om oss, la de mene det vil mene. Akkurat som de er så perfekte. Synd at det skal være slik i Iran at de ikke klarer å høre folk snakke bak ryggen deres, kanskje han faren til denne jenta kunne manne seg litt opp og be kjerringene i gaten om å holde kjeft isteden å la det gå over på sin datter. De skal alltid overreagere, og være så dramatiske. Men faen om det har med relegionen å gjøre. Synd at folk som han skal sette relegionen i så dårlig lys. Men jeg er et levende eksempel på at det ikke fungerer slik overalt.

Min familie støtter ikke æresdrap, vi syntes det er kvalmende og IDIOTISK!
Anonym
10:56 15.05.2008
Bra at du støtter alle med at æresdrap er idioti!
Og kjempe bra du har en fin oppegående familie.
Men saken her er ikke at ALLE muslimer er slikt. Ingen her har sagt at alle muslimer er for æresdrap. Ikke sier vi at det er religion at man SKAL drepe. Det vi sier, er at det ligger i kulturen, og det ligger i religionen, da det ikke står noe i Koranen om å slå ihjel. Og at man kan bruke dette som unnskyldning om man blir tatt i å drepe. Det er alt som er skrevet her. Og å si noe annet er å ikke se fakta!!!
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)