Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Småtroll 0-1 år

6 dagen med diarè :-( Idag må vi bare gi han vann og saft...
11:26 12.05.2008
Arrhh.... Han er snart 8 mnd (5uker prematur) å er nå på 6 dagen med diarè og litt oppkast...
Var på legevakta for ca 3 dager siden, da hadde han hatt det i 3 dager, med masse oppkast og feber i tillegg..
Der ble vi IKKE tatt seriøst, å eneste rådet vi fikk var å gi litt blåbærsaft hvis det var så jævla viktig å gjøre noe liksom..(!?!?!?!)

Jeg fant jo ut at jeg har jo en bok som heter "barnets helse fra A til Å" å bladde opp på diarè og oppkast. Der sto det jo MASSE om hva man skal og ikke skal gjøre når barnet har det!!!HVORFOR fikk ikke vi beskjed om at vi for eks ikke skal gi Felix noen form for mat, BARE vann, saft eller vann med salt og sukker!? Han har jo fått mat frem til nå!!!

Så idag får vi bare gi han kokt vann og saft, å se om diarèen gir seg.. Gjør den ikke det, hva gjør vi da?! Dra til fastlegen i morgen?! Hva ville du gjort?! Legevakta er jo helt høll i hue...

Kristine16MedFelix23\9-07
Sv: 6 dagen med diarè :-( Idag må vi bare gi han vann og saft...
11:39 12.05.2008
uff så ekkelt når de små har det vondt:(

prøv å gi han "velling" av vann og risgrøtpulver (den 4mnds pakken) med litt sukker i? kan hende det hjelper for å binde magen?

jeg ville ihvertfall ha ringt fastlegen i morgen og forklart dem situasjonen! får som oftest litt bedre hjelp og forståelse hos fastlegen enn legevakta... føler at du må minst ha en avkappa fot og arm for å bli tatt seriøst på legevakta...:/
Linda-Kristin=)
11:44 12.05.2008
Uff nei det er absolutt ikke noe gøy! Han blir bare slappere og slappere for hver dag... Men han drikker masse heldigvis..

Har ikke 4 mnds grøt da:-( Bare 6 mnds grøt?

Ja vi ringer fastlegen i morgen.. Legevakta er jo bare noe tull!! Erfart det nok ganger med småen nå!:-( Grr...

12:02 12.05.2008
Men forresten, dette er vell smittsomt? så han burde vell ikke være i nærheten av andre barn?
12:19 12.05.2008
har du stavmikser da? isåfall kan du jo prøve å koke litt vanlig ris og kjøre det glatt med stavmikser og tynne det ut og gi? haha jeg har prøvd de rareste ting for å få i lille mat når han har vært syk...:P

han var veldig mye syk i førjulstida med MYE feber... var inne på legevakta et par ganger fordi jeg var skikkelig redd for han og der fikk vi bare høre at alt var normalt og så fikk vi en flaske med bricanyl (hostemedisin) til han... ?! og beskjed om å ringe legen om han ikke ble bedre innen noen dager. han ble IKKE bedre så jeg ringte legevakta igjen etter et par dager og da sa de bare "det er helt normalt at små barn er mye syke i jula og de tåler mye feber..." Greit nok det men han hadde jo vært syk i 3 uker sammenhengende og ungen var jo sliten av å være syk!! da var han 4 mnd...

så jeg fikk ikke komme inn med han da, så litt utover kvelden ble han bare værre og værre og plutselig kom pappaen springende med han og ropte at lille var blå på hender og føtter og rundt munnen! han ristet og rullet med øynene og var helt ute:( jeg har aldri vært så redd som jeg var da! hadde legevakta på telefonen akkurat da og hun satte meg rett over til kommunelegen som sendte helikopter med en gang ( tok 3 timer å kjøre til sykehus) tok jo en time før helikopteret kom og det var så grusomt å se på den lille ungen som hadde det så vondt! klarte ikke å tenke klart eller noe:S ambulansen kom og henta oss og kjørte oss til helikopteret og der fikk han enda et anfall og måtte ha oksygenmaske på seg:( grusomt å se på...

kom etterhvert inn på sykehuset og da hadde han 41.6 i feber! er bare så sinnsykt glad for at det gikk bra! ble på sykehuset i en uke, og der sa de at det var forferdelig dårlig av legevakta å ikke la oss komme inn på en sjekk... var jo på en liten plass i jula og det var ikke så stor trafikk på legevakta akkurat! uff, skal aldri gi meg neste gang de bagatelliserer det på legevakta når det gjelder lille:(
Linda-Kristin=)
12:21 12.05.2008
ble litt langt det der kanskje:P

men skulle si at det kanskje ikke er så lurt å ha han sammen med andre barn før han er helt frisk? tror det er ganske smittsomt med diare ja...
Linda-Kristin=)
12:30 12.05.2008
Nei UFF så sykt!!! Ble helt sjokkert her jeg sikker når jeg leste om din historie... Så utrolig grusomt det må ha vært!!

Er jo ikke lenge siden en jente på 1 år døde av dehydrering, å legevakten og sykehuset tok det IKKE seriøst... Ekkelt å ha i bakhodet:-(
12:42 12.05.2008
ja, glemmer det aldri.. tror jo han skal dø bare han får litt feber nesten... men heldigvis er han frisk og rask nå:)

man blir vel kanskje litt stemplet som hysterisk for å ringe legevakta, men når man først har kommet dit og faktisk betaler mye penger for å snakke med legen så er det jo en fordel om man kan bli tatt seriøst! virker nesten litt som at legen glemmer at vi mødre ofte merker det om det virkelig er noe galt med barna våre...

føler også at jeg ikke blir tatt så seriøst på legevakta pga. alder... kanskje bare noe jeg innbiller meg men, får sånn ekkel følelse av det i noen situasjoner...:/
Linda-Kristin=)
13:46 12.05.2008
Ja det er faktisk sant! å det er jo helt utrolig at de gjør det. Barnet trenger jo hjelp, uavhengi av alder på foreldrene.
15:27 12.05.2008
men er jo lenge for lille Felix å være syk med diarè i 6 dager jo:( virker han dehydrert?
Linda-Kristin=)
15:30 12.05.2008
Ja syns også det:-( Å har ikke vært noe kult å høre på at han er sulten men ikke får noe.. han skal vist kun få van og saft når han har så kraftig diarè, så skal se om det blir noe bedre av det..

Syns han begynner å bli ganske tør på leppene.. + at han er helt tør mange steder i munnen. Spesielt i ganen, men tunga er våt da..

Har bare bæsja en gang idag morges, å det var diarè... Tisser en del.
Men er gaanske slapp nå... Uff:-(
15:33 12.05.2008
uffda:( men vil han ikke ha noen ting å spise da? kan hende han kvikna litt til om han fikk i seg litt mat?

bra han får i seg væske!
Linda-Kristin=)
15:36 12.05.2008
Jo han vil nok ha mat, men han kan ikke få det idag. Pratet med en del folk som har peil + lest i legebok å der står det at han helst da bare skal leve på vann og saft alt fra ett døgn eller mer...

Ikke noe gøy akkurat da men..:-(
15:44 12.05.2008
Uff, stakkars dere.... Har ingen råd å gi =o( Men dere skal ikke betale på legevakta. Husker ikke hvem av dere som sa dette, mne det skal være gratis for barn.
Krokka og prinsessa
15:52 12.05.2008
Nei vi betaler hvertfal ikke noe.. ikke hos fastlegen heller.. På Felix altså..:-)

Men en ting... han sover ute nå, å selvom han ligger med fleecedress, lue, dyne OG stormtrekket, så er han ISKALD. ikke varm noen plass. kjente på han akkurat..

Er det normalt at han ikke klarer å holde kropsvarmen når han er underernært!?
17:08 12.05.2008
Jeg fikk oppskriften på noe man kaller GEM fra barneavd på Ullevål:

1 liter kokt vann
6 ts sukker (for å få energi og gi smak)
1/2 ts salt (binder vann)

Drikkes avkjølt i små slurker (hvis oppkast). Dette gjorde underverker på tulla mi. Hun levde på GEM i en uke da hun hadde omgangssyke.

God bedring til gullet!

heldigec
17:23 12.05.2008
Tusen takk for tips!! Trudde han var ferdig med å kaste opp, men der tok vi feil.. Han spydde som bare det nå istad.. Han drakk 250 ml med saft, å var utrolig glad for det, men litt etterpå kom alt opp..:-(
18:19 12.05.2008
Gi han bare litt og litt drikke av gangen. Følg ellers rådene du leser i bøkene og på nettet. Du får også kjøpt gem pulver på apotaket. Jeg hadde ringt fastlegen i morgen, så får du evt spørre helsesekretæren der om råd, hvis du ikke får time. Noen ganger virker det som om legene tror vi vet alt, så da er det greit å informere dem hvis man trenger noen råd. Lykke til, og god bedring til Felix.
mor til to prinsesser
21:09 12.05.2008
Tusen takk for så mange flotte svar!:-)

Har jo HELT glemt HELSESØSTER!!:-)Ringer henne i morgen.. Har ett veldig bra forhold til henne å hun KJENNER Felix!

Uff, alt man glemmer oppi alle redsler og bekymringer...
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)