Til dere som har brukt Ferber. Jeg trenger litt hjelp!
11:16 12.05.2008
Jeg har i utgangspunktet ikke vært helt tilhenger av Ferber metoden. Men de siste 8 ukene har vært helt umulig. I natt f.eks. våknet hun hver eneste halvtime, og fant ut at hun ville stå opp kl. 4. Dette går jo ikke i lengden. Så nå må jeg krype til korset å begynne og planlegge noe ordentlig. Jeg ammer og bysser meg jo halvt i hjel.
Har lest endel om Ferber. De fleste sier at det er lurt at det er Pappa'n som gjør det fordi hun lukter mat hvis jeg gjør det. Er vel ikke så lett å roe seg når godtefatet henger og dingler foran nesen hennes. Men jeg tror ikke Pappa'n i huset klarer å gjennomføre det, men han støtter at jeg gjør det. Og vi har ingen familie i samme land som vi bor en gang. Har nettopp flyttet hit. Så er det noen Mamma'er her som har gjort det selv og hvor det har gått bra?
Og har lyst til å gi henne et måltid i løpet av natten. Bestemme meg for et bestemt tidspunkt som jeg skal overholde hver natt. Eller blir dette bare forvirrende for henne?
Noen med noen råd som de skulle ønske de hadde visst før de startet med sin Ferber metode? Håper på litt hjelp. Tusen takk :)
Zorabora
Sv: Til dere som har brukt Ferber. Jeg trenger litt hjelp!
11:17 12.05.2008
Hun er forresten litt over 8 mnd gammel.
Zorabora
11:44 12.05.2008
Har du prøvd "Hysj-metoden" til Karin Napheim? Sitt ved sengen, hold hvis nødvendig en hånd på brystet på babyen og si hysj-hys-hysj, akkurat så høyt at du overdøver babyen (dvs. høyt når det trengs og lavt når du kan). Du risikerer å måtte sitte der leeeeenge, men funker veldig bra på min baby. Hvis jeg synger/bysser blir han for oppspilt, og får ikke roen han trenger. Hvis jeg lar han gråte blir han for oppskaket. Dette er en flott, gyllen middelvei.
Anonym
11:48 12.05.2008
Hva med å la være??
http://www.sovlillebaby.com/ferber.htm
http://www.sovlillebaby.com/forlatt.ht m
Anonym
11:55 12.05.2008
skulle gjerne ha sluppet dette, men med fire eldre søsken der de minste er 3 år og 23 mnd så sier det seg selv at jeg kan ikke bysse å kose henne i seng hver kveld. de eldre barna trenger meg også..
hadde slitt meg fullstendig ut vist jeg skulle bysse alle i seng hver kveld. her må de lære seg å finne søvnen selv. å vettu det virker ikke som at noen har tatt skade av det:)
de eldste er 10,5 å 8 år, å de er trygge barn. de minste også da:)
det som er viktigst er at man er konsekvent, å at barnet vet vi er der:)
ps. jeg er alene med de da..
4gutter*1jente :))
12:43 12.05.2008
Anonym 11:44 med Hysj-metoden her :-)
Ville bare si at Hysj-metoden funker tilsv. som Ferber etc., de lærer seg å finne søvnen av seg selv etterhvert - trenger ikke hysje i dagesvis, altså :-) Min sønn lærte seg å sove av seg selv med kun to dager med hysj-hysj.
Anonym
21:07 12.05.2008
kan dere forklare nærmere om denne hysj metoden???
Hysjer man helt til de sovner? hvis de ikke roer seg kan man ta de opp?
hva hvis de våkner etter 40 min slik som min, skal man hysje videre da og ikke ta opp da heller??
Vil høre mer om denne metoden...:)
Anonym
21:20 12.05.2008
Jeg vil gjerne også høre mer om denne metoden.
Minsten her sliter med å finne søvnen, og han våkner opp til 10 ganger i løpet av en natt, og hver gang samme styret med å få han til å sovne igjen.
Begynner å bli sliten ja ! :-)
mamma og godguttene
vil anbefale deg å lese en del om metoden. Bygge opp gode, trygge rutiner. Det er svært viktig. Jeg trappet ned med å gi vann på natten og roe med smokk. Du må utstråle en trygghet, vennlighet og sikkerhet når du gjennomfører metoden. Babyen vil merke om du er usikker og synes det er helt jævlig å gjennomføre den. Hvis du klarer det og gjør dagen og kvelden kjempekoselig, så vil du kanskje oppleve at det ikke blir så mye skriking. Hvis babyen din har separasjonsangst som flere har i den alderen ville jeg ha ventet litt. Du må vite at hun tåler at du går ut av ett rom og vite at du kommer tilbake. Ha døren litt på gløtt så hun kan se deg og høre deg.
Jeg holdt på med hysjemetoden i flere uker. Metoden går ut på å hysje høyere enn barnet gråter og gradvis minke intensiteten når gråtingen avtar. Jeg må si at jeg måtte ta inn en stol og sitte da jeg gjennomførte denne metoden for jeg holdt på å gå i gulvet da det lett kan bli en slags hyperventilering. Min sønn ble skikkelig sint av å ha meg i rommet så derfor fungerte Ferbers utmerket her. Han er ikke usikkert, men trygg på meg og finner søvnen selv nå. Nå når jeg går ut av rommet gråter han ikke. Han hører meg på stua og døra står på gløtt. Hvis det er noe så roper han på meg. Gråter ikke på morgenen heller, bare litt, men begynner å rope for han vet jeg kommer med en gang. Håper Heldigec logger seg på i kveld. Hun er den virkelige eksperten her. Supermor.
Embarazada;0) med baby
21:59 12.05.2008
"Ferber encourages parents to let their child cry until he throws up"
SITAT SOM STO PÅ LINKEN SOM EMBARAZADA LA UT...
STAKKARS UNGER!!!
Anonym
22:16 12.05.2008
huff, så streng er jeg ikke med barna da..
hører jo om det er trett gråt, smerter o.l da.. å da tar jeg henne opp.
hun sovner innen 5 min til normalt, trenger bare å stå i dør åpningen å hysje så roer hun seg!!
det har jeg gjort med alle:)
4gutter*1jente :))
22:17 12.05.2008
kanskje anonym 2159 burde lære å ikke lese selektivt;
Rumor
Ferber encourages parents to let their child cry until he throws up
What he actually says
This charge is often leveled against Ferber as evidence of the callousness of his method, as if vomiting were one of the goals of his approach. In reality, it's true that a baby who cries long and hard enough may vomit, but such incidents are rare.
Ferber's point is that in the UNUSUAL case that vomiting happens, it shouldn't deter you from sleep training. His advice? To matter-of-factly clean your child up and then leave the room. Ferber believes that a tantrum or an extended period of crying alone won't hurt a child in the long run.
EN VENNINNE AV MEG HADDE EN TRASSIG 2-ÅRING SOM MÅTTE FÅ VILJEN SIN I BUTIKKEN FOR HVIS IKKE SÅ SKREK HAN SÅ HØYT AT HAN KASTET OPP....OG DET VAR JO INGEN HELDIG SITUASJON NÅR MAN SKULLE HANDLE.
Embarazada;0) med baby
22:22 12.05.2008
når det er sagt så bør man ikke gjennomføre metoden hvis man ikke kjenner sitt barns gråt. Og man lar ikke barnet ligge hvis det er gråt pga smerte eller hysterisk angst. Har aldri hørt om noen som har gjennomført metoden til barnet kastet opp. Jo, faktisk en her inne på DiB som gjennomførte metoden helt feil! Var så lei at hun bare la ungen og gikk i 10 min. Hvis noen tror at det er synomymt med Ferbers metode så tar dere grunndig feil. Mange har sukess med å gjennomføre en lightere versjon hvor man er i rommet og sitter ved sengen, men ikke tar barnet opp og ikke gir noen service. Man bare er i rommet.
Embarazada;0) med baby
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem