Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Småtroll 0-1 år

Noen som har greie på dagpengeregler og nav? Eller har vært på jobbklubb? Trenger råd!
09:45 12.05.2008
Jeg er så fortvilet. Jeg har en gutt som er snart ett år, han har barnehageplass fra august. Jeg er arbeidsledig og har dagpenger. Har søkt jobber jevnlig siden februar, men ikke fått napp foreløpig. Nå er jeg innkalt til jobbklubb hos nav, et kurs som varer i mange uker (og forhåpentligvis skal ende i jobb).

Men hva skal jeg gjøre med sønnen min? For det første kommer jeg til å bli ruinert når jeg må betale dagmamma av min usle dagpengeinntekt. For det andre er det så dumt å måtte venne han til en dagmamma nå når det bare er et par måneder til barnehagen begynner. Han er ekstremt mammadalt.

Jeg har gått på jobbsøkingkurs før, og tror jeg kan skrive søknader. Dessuten er det helt idiotisk å legge kurset til den tiden på året da det er færrest ledige jobber.

Dette passet utrolig dårlig, og jeg aner ikke hvordan jeg skal greie det. Hva i all verden skal jeg gjøre? Jeg kan vel ikke takke nei?

Hjelp, jeg trenger gode råd!
Anonym
Sv: Noen som har greie på dagpengeregler og nav? Eller har vært på jobbklubb? Trenger råd!
10:39 12.05.2008
du får barnehage penger tror jeg...
Anonym
Sv: Noen som har greie på dagpengeregler og nav? Eller har vært på jobbklubb? Trenger råd!
11:33 12.05.2008
Når du mottar dagpenger, vil NAV kunne stille krav til deg at du deltar på Jobbklubb, for at du fortsatt skal ha rett til å motta dagpengene. Selv om du har søkt jobb på egen hånd.
Når du deltar på kurs i regi av NAV vil du kunne ha rett til å søke om stønad til dekning av barnetilsyn. Tror dette er en fastsatt sats pr dag på kurs. Du vil også kunne søke om stønad til reise til kurset. Sjekk med ditt lokale NAV ift individstønad/mobilitetsfremmendestønad.

Jobbklubb er forsåvidt mer enn å lære å skrive søknad:-)
Anonym
12:10 12.05.2008
Sjekket på nav sine sider, det er ikke noen ekstra tillegg for tilsyn av barn når jeg beholder dagpengene under kurset, og det er det som vil lønne seg for meg. Så det blir en ekstra utgift og ingen økning i inntekten. Men han får heldigvis kontantstøtte fra neste måned. Det hjelper jo.

Spørsmålet blir jo dessuten om jeg klarer å finne pass til ham på et par dager. Jo, jeg vet at jeg egentlig skal kunne stille opp på dagen når jeg har dagpenger, men det er jo ikke praktisk mulig. Kan jo ikke ha en dagmamma før jeg har en jobb. Det må jo de på nav forstå og vel håper jeg...

Jeg er så bekymret.. Noen flere gode råd? :)
Anonym
12:32 12.05.2008
Jo du må faktisk ha tilgang på barepass når du er arbeidsledig og mottar dagpenger slik at du kan stille på slike kurs og annet. Om du må takke nei til dette kurset stopper dagpengene og du får en karantenetid på 8 uker før du igjen kan søke om dagpenger.
Anonym
12:59 12.05.2008
Det er virkelig helt utrolige regler. Er du sikker på at det er sånn? Det er jo en uforholdsmessig streng straff når man ikke har gjort noe annet enn å ønske seg en normalt betalt jobb, og å få litt mer enn en dags varsel. (En arbeidsdag altså.) Skulle tro nav var en fiende og ikke en hjelp. Er det bare jeg som føler det sånn? Hva i all verden gjør man da?

Har veldig lyst å høre hva andre i liknende situasjoner har gjort..!
Anonym
13:42 12.05.2008
Dette har jeg overhodet ikke peiling på så kan ikke hjelpe deg med denne konkrete saken beklagligvis.
Men lurer på om du har snakket med en saksbehandler hos Nav?
Har jo lest ganske mye om foreldrepenger og barnetrygd på nav sine sider og det virker jo som om mange av "reglene" til nav kan fravikes ved behov. Så tenker at du bør snakke med Nav om dems forventninger til deg under denne jobbsøkerfasen siden du har en liten unge og sånt. Og forhåpentligvis kommer dere frem til en løsning som passer både deg og nav.
BabyV
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)