Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Anonymforum

Her er hele poenget at du kan være anonym uten å ha dårlig samvittighet eller føle deg presset til å bruke nicket ditt. Det er ikke dermed sagt at man skal kunne kaste uhemma mye dritt her, det er forbeholdt kranglesiden:-)
Slit det med helsa!
Jordmor Siri
Hvorfor avlive et dyr bare fordi det ser annerledes ut?
03:40 11.05.2008
Synes det er grotesk at han slår ihjel lammet, bare fordi det har tre bein for mye.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/09/534879.html
Hvor er dyrebeskyttelsen eller andre dyrevernsorganisasjoner? Ingen som reagerer?
Anonym
Sv: Hvorfor avlive et dyr bare fordi det ser annerledes ut?
09:21 11.05.2008
Ja, det reagerer jeg på... Skal man bare slå ihjel mennesker også som er anneledes da?
Anonym
09:41 11.05.2008
Er bedre å avlive et dyr som man vet ikke komme til å få en fullferdig liv. Det kommer mest sannsynlig aldri klare å gå eller løpe skikkelig. Og hvis man da bor der f. eks. gaupe eller bjørn er, så betyr det den sikre død for den sauen.
Anonym
09:55 11.05.2008
Folk må slutte å sammenligne dyr og mennesker. Naturen er basert på de sterkestes overlevelse, det er helt naturlig!
Anonym
16:15 11.05.2008
Så hvorfor skal man ikke sammenligne dyr og mennesker? Det er "survival of the fittest" for mennesker også, på lik linje med dyrene. Bortsett fra at det som oftest er sykdom og sterilitet som styrer menneskene og deres reproduktivitet, mens sykdom og rovdyr styrer over dyreriket.. Både dyr og mennesker er en del av naturen, så ser ikke helt hvorfor det ikke er grunnlag for å sammenligne.

Og når det kommer til det å avlive dyr som ser annerledes ut, så er jeg fullstendig i mot det. Så fremt det da bare er utseendet som avviker fra andre individer i samme art. I artikkelen du drar frem er det snakk om et lam med syv bein. At det lammet ville hatt mulighet til å vokse opp med en livskvalitet som andre lam har, er svært tvilsomt. Forstår godt bondens valg her!
Anonym
16:38 11.05.2008
Signerer NN16.15

Dette er ikke en sak hvor dyret har feil farger, for stor nese eller har skjev hale. Her er det et lam som ikke ville klart å fungere sammen med de andre sauene/lammene.

Uansett fatter jeg ikke hvorfor man bryr seg sånn om dette syvbente lammet, alle de søte, perfekte firbente lammene skal rett til slakteen om noen mnd uansett. Sett ting i perspektiv.. Det er hyklersk å mase om hvor synd det er i lammet og hvor urettferdig det var å ikke redde dette ene lammet..bare fordi du har sett det og vet at det døde.

Det er på lik linje med hvor JÆVLIG vi syntes det er med han Josef Fritzl som sperra inne dattra si, og at det er det verste vi har hørt om. Når det samtidig skjer helt jævlige ting hver dag mange andre steder, som vi innerst inne vet om, men ikke bryr oss noe særlig om..og ikke gjør noe med. Hele landsbyer hvor alle menn blir drept, kvinnene blir voldtatt og barna blir voldtatt og drept.

Skjer det med mange så går det ikke inn på oss, skjer noe med en så er det ramaskrik!
Anonym
17:08 11.05.2008
Det er ikke de sterkestes overlevelse - det er de mest tilpassningsdyktige. Survival of the fittest.
Anonym
16:27 11.05.2008
Jeg reagerte også på det, men det var litt måten det ble sagt på. Som om det var en selvfølge at det skulle drepes fordi det var født med feil.
Men så kom jeg på en annen sak for ikke så lenge siden med akkuratt det samme tilfellet, et lam født med syv ben. Og der ble det forklart at de ble avlivet på grunn av at det ikke hadde noen sjangs til å overleve med den kroppen, og ville lide fælt den korte levetiden uansett...
Anonym
16:46 11.05.2008
Eh, ja... Det er MYEmer humant/dyrevennlig å la dyret sulte ihjel etter noen få dager enn å gi det et kakk i hodet to sekunder etter fødsel.

Herregud, har noen av dere som er så dyrevenner noen gang tatt del i å stelle dyr? Ville et lam med 7 bein fungert normalt og løpt rundt med alle de mye ull vennene sine?

Alle lam som blir født med feil drepes ikke, kun de som blir født med feil som er uforenelige med skikkelig liv. Det være seg for kort overkjeve (kan ikke suge), to hoder og endel sånne ting.
Anonym
17:02 11.05.2008
Lammet har ikke "bare tre bein for mye". For det første ville det fått store problemer med å reise seg og gå/løpe normalt. For det andre så er det som regel store misdannelser inne i dyret når utsiden ser sånn ut. Vi vil ikke at dyr skal lide, derfor avliver vi slike.
kosen
00:27 12.05.2008
Neida, ikke gi dyret en sjanse. Slå det ihjel med en hammer, og ferdig med det. Like greit,ja.
Anonym
10:48 12.05.2008
Det er trist for meg at jeg lar meg provosere til å svare på det her. Men likevel: ja, avlive det fordi vi ikke vil gi det en sjanse til å LIDE. Og med en hammer fordi det er den beste metoden bonden har i dette tilfellet. Skjønner ikke at folk syns dette er rart, det er mye verre med de dyra som lider som ikke blir avliva enn de som faktisk blir det.
kosen
11:41 12.05.2008
Kosen

Det henger sammen med at alle disse dyrevennene her inne aldri har hatt noe med dyr å gjøre. Alle skal få en sjanse må vite, til å bevise at de ikke er levedyktige.

Det fascinerer meg at de fleste som er medlem i dyrebeskyttelsen har bostedsadresse midt i byen og at de aldri har satt sine ben i en kuruke. De fleste bønder jeg har møtt som driver med dyr er VELDIG opptatt av hvordan dyrene har det og sørger for at de skal ha det best mulig. Meeen det ser jo ikke bra ut når avisen blåser opp at bonden knerter alle misdannede lam med hammer (mens han ler sin stygge og hånlige latter, og klør seg på ballene?)
Anonym
13:42 12.05.2008
Jeg har bodd på bondegård. Og vi hadde gitt lammet en sjanse. Sett om det klarte seg før vi drepte.
Hatt kopplam også. Bare fordi søya ikke ville eller kunne, så kunne ikke vi drepe lammene. Ble fine sauer av dem.
Så forresten en hund med tre bein her en dag. Han lever et fullverdig liv.
HI
Anonym
13:47 12.05.2008
Du kan jo ikke sammenligne kopplam med et lam med 7 bein, og som sansynligvis har store misdannelser innvendig.
Anonym
15:37 12.05.2008
Poenget her er at dette lammet ikke kunne klare seg. Å ta friske lam som kopplam er noe helt annet enn å tyne et dyr som hadde store misdannelser. Den hadde aldri kunnet bli "en fin sau". For det første så ville den hatt problemer med å bevege seg rundt, og for det andre så hadde den mest sannsynlig misdannelser inni også. Det er jo ingen bønder som tar livet av friske lam! Da ødelegger de jo den lille inntekta de har!

Vi trenger ikke å diskutere den hunden du nevner (selv om vi sikkert hadde vært uenige her også), for det er noe HELT annet. Stor forskjell på å miste ett bein og ellers være frisk, og å ha tre bein for mye og mest sannsynlig være ødelagt inni også. I tillegg til at et lam større bruk for å kunne bevege seg normalt enn en hund har (fordi lammet ikke bor inne i huset til noen som elsker det over alt på jorda)
kosen
13:46 12.05.2008
Ignorance is bliss, ikke sant?

Å la lammet leve er like snilt og smart som det var å slippe Keiko fri...

Rister bare på hodet av slike "dyrevenner" som skal redde dyra, men ikke har peiling på hva de holder på med.
Anonym
14:59 12.05.2008
ikke for å ødelegge illusjonen din HI, men tror du burde sette deg inn i hva lam og sauer brukes til i næringen.........
Anonym
16:36 12.05.2008
Det er forøvrig UTROLIG lite dyrevennlig å drive å amputere beina på hundene våre bare for at vi skal ha de så lenge som mulig. DET er dyreplageri det. Med måneder med opptrening og smerter for hunden. Jøje meg HI, du har skjønt det du. Gi dyre en sjanse ja... hehehe
Anonym
16:39 12.05.2008
Hunden jeg så var født med tre bein.
Er ikke engang medlem av dyrebeskyttelsen.
Synes det er ufattelig at mange dreper dyrene over en lav sko uten at de får en sjanse til å vise om de er levedyktige. Det er det jeg ikke forstår. Ingen vet om dette lammet var misdannet på innsiden.
HI
Anonym
17:10 12.05.2008
Jeg vet at anbefalingene er å avlive sånne fordi de som regel har misdannelser som ikke er forenelige med et normalt dyreliv. Den hunden som er født med tre bein er heldig hvis den fungerer normalt ellers. Må legge til at jeg aldri har sett en hund som er født med tre bein, så det har jeg ikke så gode kunnskaper om, og ville ikke avlivet uten videre. Misdannelser hos lam har jeg derimot greie på, nok til å si at dette ikke handlet om at den så annerledes ut, men at den ikke ville fått et godt liv.

Og jeg vil legge til at det er mange flere som eier kjæledyr som "dreper over en lav sko" enn bønder. Bønder avliver ikke dyr som er friske, fordi det faktisk er inntektsgrunnlaget deres.
kosen
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)