Her er hele poenget at du kan være anonym uten å ha dårlig samvittighet eller føle deg presset til å bruke nicket ditt. Det er ikke dermed sagt at man skal kunne kaste uhemma mye dritt her, det er forbeholdt kranglesiden:-)
Slit det med helsa!
Jordmor Siri
Hvorfor er det i større grad akseptert å legge på seg 30 kg i svangerskapet i forhold til å røyke i svangerskapet.
22:50 10.05.2008
Forklar meg gjerne hvorfor.
Sånn jeg har forstått det er det i forhold til barnet foretrukket at mor røyker fremfor at hun legger på seg 30kg.
Sv: Hvorfor er det i større grad akseptert å legge på seg 30 kg i svangerskapet i forhold til å røyke i svangerskapet.
22:54 10.05.2008
Er det mer usunt for barnet at mor legger på seg 30 kg enn at hun røyker? Synes det hørtes litt usannsynlig ut..
Når det er sagt er jeg enig med deg i at det ofte er vldid kulturelt betinget hva som er greit å gjøre. Det er ikke alltid at det vi er mest opptatt av er det sunneste. Tenk f.eks. hvor forskjellig ting er i Frankrike, som er et av våre nære naboland. Der er det få som ammer noe særlig utover de første ukene og man gir gjerne et halvt glass portvin til ungene om kveldn så de sover bedre. I bhg-ene har de ofte sjokoladepause midt på dagen..
Tror vel ikke franskmenn har så fryktelig mye dårligere helse enn oss av den grunn..
Sv: Hvorfor er det i større grad akseptert å legge på seg 30 kg i svangerskapet i forhold til å røyke i svangerskapet.
22:56 10.05.2008
De fleste fostre tar ikke skade om mor legger på seg 30 kg i svangerskapet, det er vel heller mor som kan føle at ting blir mer slitsomt.
Derimot å røyke er jo indirekte å skade barnet sitt i verste fall iogmed at giftstoffene går over i morkaka.
Anonym
23:03 10.05.2008
Min lege var ihvertfall veeeldig påpasselig med min vekt. Hun begynte å mase om vekten allerede da jeg hadde lagt på meg 6kg (rundt uke 30). Så sånn jeg forsto det var faren for overvektig barn rimelig stor om man legger på seg for mye?
23:01 10.05.2008
Jeg har ingen kjennskap til noen tall (altså hvor ofte et barn blir skadet av at mor legger på seg for mye vs. røyking) Så jeg skal være forsiktig med det jeg sier.
Men sånn i hovedsak så er vel problemet med røyk i svangerskapet fare for lite barn, samt økt fare for å få astma?
Mens med overvekt at barnet blir stort samt økt fare for å utvikkle diabetes?
22:55 10.05.2008
noen legger på seg mye uten spesiell grunn....
noen trenger å legge på seg....
la på meg 38kilo sist, men var 50 kilo fra før... 4mnd etter var jeg nede i 48 kilo...
noen trenger å legge på seg mye...
hos de fleste er det mye vann... det kan man ikke noe for, så du bør jo ikke kritisere folk om de legger på seg mye...
har lagt på meg 23kilo til nå (men veier bare 75kilo)... men det er mye vann... sitter ikke stille... må røre på meg litt...
har man et sunt svangerskap så gjør det ingenting om man legger på seg mye...
men er det pga sukker og feit mat så blir det noe annet...
leg lever stort sett på frukt og vann, så burde ikke lagt på meg så mye kanskje, men pga vann så virker det s,lik for de som ikke vet bedre....
Anonym
23:07 10.05.2008
Nei, selvsagt er der forskjell på folk. Og jeg mener ikke å kritisere, jeg bare synes det er besynderlig at holdningene er som de er.
Sånn jeg har oppfattet det er der en ukultur blandt mange gravide. Man spiser for to (nei) samt at man som noen sier over her, så skal man koooose seg. Og om noen har lagt på seg 30kg da. Gjerne som var normalvektig eller overvektig fra før. Og de har lagt på seg dette fordi de ikke har levnet en tanke på kostholdet. Så er det ikke lov å kritisere.
23:23 10.05.2008
Alle vet jo at det ikke er bra å røyke, så er vel lettere å kritiserer en som røyker enn en som spiser for mye junk.
Dessuten er det veldig å se ned på røykere, det kan da umulig være så vanskelig å slutte å røyke? Ihvertfall når man er gravid? Da burde det jo være det enkleste i verden?
Typisk for folk som aldri har røkt eller som har sluttet å røyke å mene sånne ting.
Vel, jeg er eks-røyker og har ingen mulighet for å sette meg inn i hvor vanskelig det er for en gravid å slutte å røyke. Selv om jeg klarte å slutte å røyke 5 år før jeg ble gravid har jeg ingen garanti for at jeg hadde klart å slutte dersom jeg hadde vært gravid.
Og jeg er sikker på at gravide røykere er inderlig klar over hva de gjør og at de prøver det de kan for å gjøre det best mulig for sitt barn i magen ut ifra omstendighetene.
Jeg må innrømme at jeg ikke liker synet av gravide som røyker, men kunne aldri falle meg inn å kritisere dem direkte eller henge dem ut på BIM eller lignende som enkelte gjøre med innlegg som "jeg så en gravid dame som røyket utenfor blokken idag og vet dere hva osv...."
Anonym
23:36 10.05.2008
Røyking gjør man jo bevisst, men tror ingen legger på seg 30 kg med vilje lissom...
Anonym
23:41 10.05.2008
Man kan faktisk spise veldig sunt og alikevel gå opp 30kg. Røyking er et bevisst valg, og alle klarer å slutte om de virkelig går inn for det. Men det er faen ikke lett, å slutte røyke altså. Men det var egentlig ikke så vanskelig da jeg visste det var liv i magen.
Anonym
00:02 11.05.2008
Ok, jeg skulle kanskje ordlagt med annerledes da. de som med vitende vilje spiser usunt og for mye vs. de som røyker.
00:04 11.05.2008
Ja sånn sett så er vel begge deler like ille.
Anonym
23:47 10.05.2008
Våkn opp, damer! Det handler om respekt og omsorg for barnet i magen! Jeg har aldri røyket men mannen min røyket i 20 år men sluttet når jeg ble gravid og har ikke røyket på 2 år! Det er ikke lett men han vil ikke utsette meg og barnet for passiv røyking og røykelukt av han. Jeg la på meg 30 kg og jeg spiste sunn mat og vitaminer, bare ble mindre trening pga bekkenløsning. Det er så typisk å tro at de som legger på seg mye spiser usunt! Jeg drikker ikke cola, hater hurtig mat og elsker frukt og grønt. Jeg la på meg mye pga vann i kroppen og hormonelle årsaker. Jeg er sunn og har friske barn som heldigvis ikke får lukte røyk av meg eller min mann.
Anonym
00:11 11.05.2008
Syns spm var utrolig teit jeg!
Og den konklusjonen din var enda dummere..
Jeg la på meg 25 kg i svangerskapet. Blant annet fordi jeg kuttet ut 20 sigaretter om dagen med brus..solo med masssse kullsyre ble min erstatning. Fikk jeg ikke kullsyre når suget kom ble jeg en livsfarlig hormonbombe;=) (og svaret er nei ang. om ikke solo lett var like bra).
Flere år etterpå er jeg enda røykfri men ikke kvitt alle kiloene. Derimot er jeg kvitt brussuget og er langtfra tykk. I svangerskapet sa faktisk legen min at det var en større helsegevinst i å være 50 kg overvektig enn å røyke.
Anonym
00:14 11.05.2008
Seriøst? Sa legen din det? 50kg overvekt vs. å røyke? Det skulle jeg ha sett bevis på før jeg kjøpte.
Hviken konklusjon var teit foresten? Jeg har ikke kommet med noen tror jeg?
00:20 11.05.2008
20 sigaretter om dagen er mye og setter så klart spor på kroppen etter en stund. Og så klart skader det fosteret!!Og tro noe annet er jo virkelig å benekte realiteten.
"konklusjonen" din jeg henviste til var;
"Sånn jeg har forstått det er det i forhold til barnet foretrukket at mor røyker fremfor at hun legger på seg 30kg".
For å si det sånn; skulle gjerne sett bevis på DENNE" jeg;)
Anonym
00:43 11.05.2008
ja enig i at den var bedre:)
Likevell mener jeg at en ikke kan sidestille dette. Du sa det så lett her oppe; kan en ikke styre at en putter i seg denne burgeren?
Det er ikke slik at alle de som er tykke er late, eller sitter å fråtser i alt mulig. Min mamma la på seg 6 kg med meg, og deretter 30 på nestemann. Sannheten er at hun var mer aktiv under den siste graviditeten og spiste like sunt. Så det finnes folk som legger på seg mye uten å gomle burgere og å drikke brus.
Det finnes også sykdommer og lidelser som gjør at folk veier mer enn de burde- f.eks spiseforstyrrelser er jo langtfra "forbeholdt" de tynne. Dette bl.a er en alvorlig sykdom som ikke fortjener å bli sidestilt med det å røyke.
Anonym
00:53 11.05.2008
Nei, og som jeg sa lenger nede var det kanskje en litt dum måte å skrive det på. At det kanskje hadde vært bedre å sidestille de som spiser usunt og for mye med vitende vilje i forhold til de som røyker. For det var det jeg hadde i tankene.
Det jeg egentlig ville med denne tråden var å sette spørsmål ved at det kan virke som om mange på denne siden synes det er helt greit å bøtte nedpå med junk mens de er gravide, men samtidig dømmer røykere nord og ned.
Det kan faktisk virke som om der er litt uvitenhet ute og går, som man ser av noen svar på denne tråden er der jo de som faktisk ikke vet at overvekt kan ha negativ virkning på fosteret.
Og ikke bare at barnet kan bli stort,men de mere skremmende virkningene.
For faktim er at både røyking g mors overvekt kan føre til fosterdød.
01:04 11.05.2008
Tviler på at så veldig mange her inne bøtter nedpå med junk. Det er vel snakk om å ha et normalt kosthold for de fleste, men kanksje folk unner seg litt mer siden de føler for det i en slik situasjon.
Men noe som er veldig viktig angående denne saken; hva anser du som overvektig??? BMI?? Så vidt meg bekjent tar jo ikke den hensyn til muskelmasse, kroppsbyggning og slike ting så spranget der kan jo være stort. Selv om overvekt er er økende problem tror jeg ikke problemet er så stort at så mange barn blir å lide av dette. For å være helt ærlig tror jeg det heller kan gå motsatt; det blir for mye fokus på det, og det e rjo bevisst at barn ned i barnehagealder utvikler spiseforstyrrelser.
Anonym
01:16 11.05.2008
Nei, BMI er bare en idikator. Det er umulig å skulle definere hvor mange kg som er overvekt for de forskjellige høydene. Om man er overvektig må nesten hver og ens lege avgjøre.
Det har vært endel fokus på om fedmepidimien har nådd Norge i nyhetsbildene de siste dagene. Så på nyhetene i går at der hadde vært en faretruende økning i gjennomsnitlig fødselsvekt de siste årene. Men at denne nå hadde sunket igjen (Muligens grunnet større bevissthet ang. svangeskap og ernæring) Men de mente da at 10% av norke barn er overvektige per dags dato.
00:34 11.05.2008
Hvis du leser linkene regner jeg med du ser forskjellen!
jeg er såklart enig i at overvekt er et økende problem men å sidestille det med røyking syns jeg er litt vell drastisk. Skadene og senskadene av røyking kan være fatale, i veste fall krybbedød/for tidlig fødsel/morkakeløsning o.l.
Når det er sagt trenger ikke stor vektøkning bety stort barn, slik som det snakkes om i artikkelen.
Anonym
00:36 11.05.2008
Les artikkelen i linken jeg la ut. Virkningene av overvekt, både direkte og senskade er også store. Og kan være fatale: Overvekt er knyttet til en rekke komplikasjoner under svangerskap og fødsel (preeklampsi, svangerskapsdiabetes, store fostre, intrauterin fosterdød, komplikasjoner for mor og barn under fødselen). Barn født av overvektige mødre synes å ha økt risiko for overvekt og diabetes og muligens også for visse kreftformer. Ulike ernæringsforhold i fosterlivet synes således å kunne «programmere» de nye individer til ulik risiko for sykdom senere i livet. Mors ernæringstilstand kan derfor ses i et transgenerasjonelt perspektiv. I lys av dette får riktig ernæring og tilstrekkelig fysisk aktivitet hos kvinner i fertil alder en særlig betydning.
00:35 11.05.2008
Det går an å slanke seg fort etter fødsel, om man vil.
Å bli som en ikkerøyker tar 7 år etter siste draget.Lungene ser du ikke med det blotte øyet.Flere har kreft som følge av røyking, enn folk som får sykdommer pga vekta man legger på seg som gravid.
Skjønner ikke hvorfor jeg diskuterer en så dum sammenligning.
Røyking av en gravid skader fosteret. Det gjør ikke overvekt.
Anonym
00:38 11.05.2008
JO, fosteret kan i aller høyeste grad skades av mors overvekt.
01:23 11.05.2008
Fosteret får "pustevansker" iom at det kommer mindre oksygen gjennom navlestrengen
Fatter ikke hvordan enkelte må få ting med teskje og pinsett. Samtidlig.
Anonym
01:26 11.05.2008
Tilogmed fisken i havet "puster".
Anonym
00:44 11.05.2008
Jeg la på meg over 30 kg i svangerskapet... desverre kunne jeg ikke noe for det. Hadde et normalt sunt kosthold, og spiste ikke for 2... Brus kun i helgene, d samme gjalt snop!
Synes det var en teit sammenligning, fikk vondt av at jeg gikk opp så mye.. men kunne ikke noe for det da omtrent alt var vann i kroppen... +baby og alt det der.
Anonym
00:50 11.05.2008
jeg lenger opp som la på meg 25 her:)
Jeg hadde også mye vann, fikk ikke på meg noen sko og måtte dra på sykehuset i bare sokkene. Jeg så ikke anklene mine og så helt for j... ut.
Når det er sagt fødte jeg en velskapt gutt på 3200 så tror ikke den fæle overvekten var så ille-tror nok 20 røyk om dagen hadde gjort større skader.
Syns det er for ille at noen skal ha dårlig samvittighet for noe de ikke kan for som i ditt tilfelle.!!!!
Anonym
00:58 11.05.2008
Foreslår at dere leser hele tråden før dere svarer:)
01:09 11.05.2008
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg velger å svare fordet:)
Jeg ser poenget ditt, men jeg er uenig. Jeg var sikkert overvektig før svskap, la på meg 22kg og fikk ei jente på 2930g. Jeg spiste helt sikkert ikke bare sunt, og jeg hadde ca null mosjon siden at jeg hadde bekkenløsning og lå nærmest døgnet rundt i 8mnd.
Men å røyke går direkte på fosteret fra første trekk, det går ikke direkte på fosteret fra første kilo om du skjønner hva jeg mener? Selvfølgelig er ikke overvekt særlig heldig, men det tar tross alt lengre tid å komme seg til overvekt enn det gjør å røyke. Kanskje litt vanskelig å uttrykke meg som jeg vil... Men jeg håper du ser sammenligninga.
Jeg synes egentlig ikke at gravide røykere er fritt vilt, fordi de vet jo soleklart alle skadevirkningene de utsetter seg selv og fosteret for. Jeg har iallefall aldri sagt noe til en gravid, selv om jeg har tenkt mitt:p
01:20 11.05.2008
Ser godt hva du mener. Men den vanligste virkninga av at mor røyker er undervekt. Den vanligste virkningen av at mor spiser dårlig er overvekt. Det kan da i det minste sidestilles:)
01:59 11.05.2008
"Like farlig som røyking
Nyere forskning viser også at flere overvektige kvinner får store barn som har større risiko for diabetes og hjerte- og karsykdommer senere i livet.
En svensk rapport sier at overvektige gravide utsetter barnet for like stor helsefare som gravide som røyker og drikker alkohol."