Her er hele poenget at du kan være anonym uten å ha dårlig samvittighet eller føle deg presset til å bruke nicket ditt. Det er ikke dermed sagt at man skal kunne kaste uhemma mye dritt her, det er forbeholdt kranglesiden:-)
Slit det med helsa!
Jordmor Siri
Er det ikke ydmykende å være gratis hushjelp for mennene deres?
22:17 10.05.2008
Når jeg leser noen av innleggene her inne hvor kvinner beskriver at de må vaske og rydde etter mennene sine, så forstå jeg ikke at dere ikke synes dette er ydmykende?
Hvis en mann hadde behanldet meg sånn hadde jeg i allefall ikke hatt sex med han etterpå? Hvordan klarer dere å tenne på på menn som utnytter dere og bruker dere som gratis vaskehjelper?
Anonym
Sv: Er det ikke ydmykende å være gratis hushjelp for mennene deres?
22:35 10.05.2008
Gratis og gratis...
Skal si deg det koster han i form av andre ting og tjenester .. ;) neida, bare tuller..
Jeg føler det ikke ydmykende, jeg ønsker da et ryddig hjem, og er ikke mannen min "ryddig" nok, så ordner jeg det selv.. Man kunne jo latt han rydde og vaske i sitt eget tempo, men da hadde vi vasset i oppvask, klesvask og bøssete gulv.. Da er det bedre å heller få han til å bidra der han kan.. Hadde han verken ryddet, fikset ting og tang, dratt økonomisk last eller gitt meg den oppmerksomheten og respekten jeg forventer, hadde det vært på huet og r**a ut..
Tror kanskje ikke HI bør være så kjepphøy, jeg tviler på at en mann vil være sammen med ei som svinger pisken på han, så HI må sikkert mase/krangle/be mannen sin ta i et tak innimelom selv.. Eller er mannen til HI en tøffel som hopper når hun ber han om det??
Anonym
22:39 10.05.2008
Haha!
Mannen min gjør halvparten av husarbeidet. Hvis det gjør han undertrykt, hvor undertrykt er du da?
Regner med du gjør mer enn halvparte..
Så menn som gjør husarbeid er undertrykt, men skvinner som gjør husarbeid er ikke det? Mener du kvinner har et husmorgen eller hva?
HI
Anonym
22:44 10.05.2008
Altså, det er naturlig for kvinner å være undertrykt. Det er ikke naturlig for menn! Derfor er det mer synd på menn som gjør husarbeid, enn kvinner som gjør det.
Anonym
22:51 10.05.2008
når ble det naturlig for kvinner å være undretrykt? du kan umulig være smart! Stakkars barna dine!
Anonym
22:44 10.05.2008
Er det ikke ydmykende for mannen din å gjøre alt handyarbeidet i huset? For han er vel den som skifter dekk, klipper plenen, bærer og løfter tungt osv i huset?
Anonym
22:48 10.05.2008
Eh, nei, det deler vi på som med alt annet. Dessuten tar husarbeid litt mer tid enn alt det andre greien du nevenr da.
Anonym
22:50 10.05.2008
Dere deler på å skifte dekk? Det tror jeg faktisk ikke noe på!!!
Anonym
22:54 10.05.2008
Skifte dekk? Er du virkelig så dum at du ikke kan skifte dekk? Herregud, trodde ikke det gikk an. Jeg har alltid skiftet dekk selv. Det tar 30 min og tilogmed tilbakestående folk kan få det til! Hvor hoy iq har du da? Det tar noen timer å lære om bildeler osv, og det er ingen problem med å fikse bilen selv, om du ikke er stokk dum da!
Anonym
23:08 10.05.2008
Er litt enig med HI her. Det er tragisk og ha det slik...Jeg har prøvd alt for å få han til å ta ansvar hjemme, men det skjer ikke. Jeg kommer til et punkt hvor jeg gir litt opp prøvingen og tenker; enten må jeg bare godta han slik, eller gjøre det slutt. Jeg vil jo ikke gjøre det slutt heller.
23:14 10.05.2008
Jeg kan skifte dekk, men gidder ikke. Mannen gjør det siden han kan det bedre, og er mer effektiv.
Tror ikke det med å skifte dekk har med iq å gjøre, har du for lav iq til å skjønne det?
Anonym
23:17 10.05.2008
Gidder ikke å skifte dekk? Trist! Lite selvstendig! Blir flau av å være kvinne pga slike som deg,
Anonym
23:23 10.05.2008
Hvis kvinner som ikke skifter dekk er uselvstendige, så må jo også menn som ikke gjør husarbeid være uselvstendige? Jeg syns at dette blir litt tåpelig, man har ulike interesser og er flink til forskjellige ting, er ikke det ok?
Jeg hater å gå med søppelet, skifte dekk, skifte lyspære osv. mens mannen min syns det er helt greit. Han, derimot, er ikke noe glad i å gjøre husarbeid og lage mat. Jeg syns det er gøy å lage mat, og det er helt greit å gjøre rent i huset. Mener du at vi skal tvinge oss selv til å bytte oppgaver bare for å fremstå som mer selvstendige?
23:25 10.05.2008
Det er faktisk forskjell på kvinner og menn. Jeg leser her og det ser ut at mange kvinner ønsker å være menn og har gjort sine menn til kvinner. Jeg vil ikke ha en mann som er lik meg. Jeg gjør mest og best av husarbeid mens han jobber mer og tar det tunge i huset. Vi respekterer og elsker hverandre og har harmoni i huset. Vi alle er forskjellige og så lenge begge partene er fornøyde så er det bra for forholdet. ingen vits å kritisere kvinner som liker å ha et ryddig hus!
Anonym
23:33 10.05.2008
Men nå er det jo faktisk kvinner som har like høy utdannelse som mannen sin som jobber og har kariære som ikke har tid til å drive å vaske og rydde opp etter mannen sin heller da. I en slik familie er en nødt til å stå på egne ben og være selvstendig. Da deler man husarbeid, barnepass og praktiske ting, som dere husmødre kaller for mannearbeid. En kan ikke komme der å si at en ikke gidder da.
Anonym
23:36 10.05.2008
Det er selvfølgelig forskjell om de jobber like mye eller ikke. Hvis jeg jobbet mer enn mannen min så ville jeg forventet at han gjorde mer hjemme.
Anonym
23:37 10.05.2008
Hæ? Jeg skjønner ikke argumentene dine for hvorfor man skal dele likt på alle oppgaver? Hvorfor kan ikke begge gjøre de oppgavene de liker / har lyst til å gjøre? Jeg står på egne ben selv om jeg lager middag mens mannen skifter dekk?
Og hvorfor i alle dager kan ikke jeg si at jeg ikke gidder? Så lenge mannen gidder, og det blir gjort, hvorfor skal jeg tvinge meg selv til å gjøre noe jeg hater?
23:41 10.05.2008
Jeg og mannen min elsker hverandre og krangler aldri. Vi er likestilte og deler på alle oppgaver. Alle vennene våre krangler om husarbeid.
Jeg tror rett og slett du er undertrykt uten å vite om det. Like greit det.
Anonym
00:08 11.05.2008
Og jeg og mannen min elsker hverandre og krangler aldri. Vi er likestilte, men deler ikke alle oppgaver.
Jeg er undertrykt ute å vite om det? Du vet INGENTING om min situasjon, hvor får du dette fra? Jeg tror at du er veldig trangsynt, uten å nødvendigvis vite om det. Like greit for din del, men slitsomt for andre...
08:08 11.05.2008
Anonym 23:25:
Prøver enkelte, meg inkludert, å bli menn? Er du heilt seriøs no? Siden eg ikkje kan fordra å gjer husarbeid, så er eg mindre kvinne da eller?
Jaja, så lenge eg ikkje må ta husarbeidet aleine så kan eg gjerne bli kalla mann eg.
Ja det er anatomiske forskjeller på meg og min mann, men me gjer begge like mykje husarbeid for det. Eller faktisk, for tida så gjer eg minst. *venter på at penisen skal gro*
11:44 11.05.2008
anonym 22:35 10.05.2008 her ( det er ikke meg du har diskutert med nedover her)
Jeg gjør faktisk mer enn halvparten, men så går jeg hjemme hele dagen også.. Det er ikke snakk om et husmor-gen her, men menn og kvinner er faktisk skapt forskjellig.. Vi jenter er, fra vi er små, opptatt av familie, hus og barn, det ser man i leken.. Jenter leker med dukker, barbie/bratz og leker "hus", gutter leker med fotball og biler.. Sånn er det bare.. Jeg lærer ikke kun jenta mi til å rydde og vaske etter seg, gutten må også det. Her er det faktisk gutten som er mest ivrig med vaskekosten..
Men det høres bare ut som om du er en sånn person som må bestemme, og at alle må danse etter din pipe, med den tonen du tar.. Hadde din mann vært hjemmeværende så hadde du vel forventet at han holdt huset i orden slik at du måtte gjøre minimalt når du kommer hjem? Så hvorfor skal det være annerledes hos oss? Ser ikke noe ydmykende med det, jeg syns det faller seg naturlig..
Anonym
23:37 10.05.2008
Hver time på dagen kommer det innlegg fra kvinner som sier de er drittlei av å være gratis vaskehjelper for mennene sine.
Når noen stiller spørsmål ved om det er greit at det er slikt, da er plutselig alle kvinner kjempeglad i å gjøre husarbeid.
HÆ?
Anonym
23:40 10.05.2008
Jeg har ALDRI skrevet at jeg er drittlei av å være vaskehjelp for mannen. Jeg skriver heller ikke at jeg er kjempe glad i det, men vil heller gjøre det fremfor å skifte dekk.
HI spør heller ikke om det er greit at det er slik, hun mener at kvinner som gjør mer husarbeid ydmyker seg selv, og at de ikke står på egne ben. Dette blir en urimelig påstand, og da er det selvfølgelig mange som reagerer på det.
23:46 10.05.2008
Det er klart dere reagerer, men det er jo fordi dere innerst inne vet at det er sant, dere prøver bare å overbevise dere selv om at det er helt normalt og at det er veldig givende å være vaskekjerring.
Anonym
23:58 10.05.2008
Jeg reagerer fordi du viser liten innsikt i hvordan andre har det. Bare det at du sier at jeg tror det er givende å være "vaskekjerring", støtter min påstand.
Helt enig med HI..
Burde vært slik i alle hjem..
Må bare si deg at du er så heldig som har en sånn mann.. Hadde alle menn vært slik så hadde det garantert vært langt midre skillsmisser.!
Hvis jeg hadde hatt flaks med å ha en sånn mann så hadde jeg sikkert med glede gjort mye mere selv, det blir alltid kranglig der mannen skal være så mannemann :(
Da er det best alene..
Anonym
23:42 10.05.2008
Fordi i en hektisk hværdag der begge har kariære MÅ man samarbeide med alt. Hva en liker best og omvendt er et ikke tema. Det er nok vanskelig for husmødre å forstå, men det forventer jeg ikke heller
Anonym
Er jeg husmor? Ja vel, da er det en ny definisjon av husmor som jeg ikke har fått med meg...
Samarbeid er bra, helt enig. Men HVORDAN vi velger å samarbeide må vel være opp til oss? Å kalle mennesker for uselvstendige kvinner med lav iq som ydmyker seg selv fordi de legger opp hverdagen på en annen måte enn deg, er fryktelig trangsynt og heller ikke korrekt...
23:49 10.05.2008
HI her.
Har aldri sagt at man har lav IQ eller er uselvstendig hvis man lar seg utnytte av mannen. jeg har spurt om det ikke føles ydmykende. Det er en grunn til at mange ikke vil ha hushjelp, mens ingen synes det er rart å leie en snekker. det er fordi husarbeid er nedverdigende å drive med og at man derfor bør dele på drittjobben.
Anonym
23:54 10.05.2008
Ikke så lett å holde orden på hvem som sier hva når alle er anonyme;)=\
Er det slik at mange ikke vil ha hushjelp fordi det er nedverdigende arbeid? Mener du at folk syns synd på hushjelpen? Dette har ikke jeg noe kjennskap til, jeg har hushjelp:) Grunnen til at vi har det er ikke fordi vi synes at arbeidet er nedverdigende, det er fordi det er KJEDELIG! Jeg vil heller bruke tiden min på noe annet... Men det jeg syns er moro å gjøre i huset, som f.eks. å lage mat, gjør jeg mer enn gjerne. Jeg VIL ikke dele på den oppgaven! Jeg er mye flinkere, og mannen hater det. Hvorfor er ikke det ok? At man gjør det man liker og er flink til, og ikke stresser med å dele alle oppgaver 50 /50?
23:50 10.05.2008
Vel, faktisk enig med HI her, littegrann..... Jeg er hjemmemamma, liker å ha det ryddig og rent, og det gjør meg ingenting å "stelle hjemme". Men hvis gubben går og roter med vilje, og ikke løfter en finger, blir det lite sex, ja. Hans jobb er fysisk krevende, men han slutter faktisk kl 16, min jobb varer hele dagen. Har en liten unge hjemme som krever sitt, da forventer jeg at han hjelper litt til hjemme også. Ihvertfall rydder opp sitt eget rot. Gjør han ikke det, blir jeg sur. If mama ain`t happy, ain`t nobody happy.... Men jeg går ikke rundt grøten heller, hvis han klager på for lite sex, sier jeg at jeg gidder ikke når han bare går og dasser rundt hele tida...Pleier å funke.
Anonym
23:53 10.05.2008
HI:
Hvordan føles det å være mannen i forholdet da? virker jo som det er det du er.. må være like ydmykende det..
Her deler vi ca 50-50, og fornøyd med det..
Anonym
23:56 10.05.2008
Vi deler også 50-50. Hvorfor fikk du inntrykk av noe annet?
HI
Anonym
00:01 11.05.2008
Hos oss deler vi oss ikke inn i kjønsroller, men som samarbeidspartnere. Og det gjelder på alt det praktiske hverdagslivet. Er ikke hi, har bare svart på innlegg her
Anonym
00:04 11.05.2008
Og det er greit nok, vi deler oss heller ikke inn i "kjønnsroller" med vilje. Men det har blitt sånn, pga våre preferanser og interesser. Og da må det være lov, uten at andre skal si at jeg er "uselvstendig" og en vaskekjerring for mannen. Vi gjør like mye arbeid i huset, men vi har forskjellige oppgaver.
00:00 11.05.2008
Det verste er at jeg VET at dere kommer til å tenke på dette innlegget neste gang dere plukker opp de sure sokkene til mennene deres.. Og da har innlegget funka!
Anonym
00:21 11.05.2008
For å si det sånt,så er mitt drømme liv å få gå hjemme til barna begynner på skolen og å være husmor mens mannen jobber.Elsker å stulle og stelle hjemme og ta meg av fam.Er vel ikke galti det om det er det jeg ønsker?
Men her har situasjonen og vært at jeg har jobbet mye kveld og helger mens han var student og kom tidligt hjem og tok da husarbeid og matlaging.
Anonym
00:25 11.05.2008
Jeg gjør husarbeidet gratis, og han gir meg sex gratis. Fair deal.
Anonym
00:34 11.05.2008
Gratis sex er vel det letteste en dame kan få. Så nei, det høres ikke ut som er fair deal.
Anonym
00:41 11.05.2008
Nekter han å ha sex med deg hvis du ikke har vasket og laget mat? Smart mann, god til å manipulere han! Skal prøve den på kona mi..
(Spørs om det går da men - hun vil vel bare le meg rett opp i fjeset)
Anonym
09:11 11.05.2008
Hehe =) Det er ganske komisk å se en debatt endre seg fra å omhandle husarbeid og kjønnsroller til sex og manipulering. Jeg skjønner at dette innlegget ble lagt ut mye for å provosere og *applaus til HI* - du fikk til det =)
Når det gjelder å være gratis hushjelp for mennene våre... Det er jo også en måte å se det på da =/ Skulle liksom samboeren min betale meg i form av lønn for at jeg holder huset sånn noenlunde i shipshape? Jeg er hjemmeværende/arbeidsledig og har vært det siden 1.november. Får ikke jobb pga graviditeten. Og det er ene og alene fordi sjefer (mennn som kvinner) ikke vil ansette en gravid kvinne som snart blir borte i ca 1 år. Jeg forstår det veldig godt jeg, selv om det føles fordømt urettferdig! Men.. Tilbake til debatten =)
Det ville bli urettferdig overfor samboeren min om jeg ikke skulle løfte en finger i huset her mens han er på jobb og tjener penger. Dessuten ville det blitt uendelig kjedelig for meg. Husarbeid er ikke det som er mest moro å drive med, men det er bedre enn å bare sitte og stirre i veggen hele dagen! Og jeg vil ikke si at jeg arbeider gratis. Samboeren min er forsørgeren i familien, mens jeg er hjemmeværende mamma-to-be. Jeg får hjelp til det jeg ikke kan gjøre selv, men alt annet synes jeg er rett og rimelig at jeg tar meg av.
10:36 11.05.2008
Men det er da mange kvinner som jobber fulltid og likevel gjør alt husarbeidet? Det er jo dem det siktses til her. Mennene trenger vel ikke betale, de kan vel gjøre halvparten?
Regner forresten med at du er for tvungen 3-deling av permisjon! Da ville ikke gravide kvinner blitt like diskriminert for menn vile også vært mye borte pga. barn.
10:57 11.05.2008
Litt usikker på om det er mitt innlegg du sikter til ang dette med 3-deling av permisjonen.. Men nei, jeg er ikke for tvungen 3-deling av permisjonen. Jeg er i mot alt som har ordet "tvungen" i seg. Mener at folk selv bør få bestemme hva som passer best for den enkelte familien. At staten skal bestemme at for eksempel permisjonen skal 3-deles, synes jeg er helt forkastelig!
Grunnen til at jeg synes det er urettferdig at jeg ikke får meg jobb er ikke bare arbeidsgivernes skyld. Jeg har gjort det jeg kan for å få meg jobb, slik at jeg kan få mer penger utbetalt pr. måned. Nav krever ditt og datt for at alle og enhver skal ha rett til fødselspenger og en brukbar utbetaling pr. måned. Men når man gjør alt man kan for å imøtekomme kravene, men man ikke får det til er det fort gjort å bli litt frustrert.
Jeg forstår veldig godt at det ikke er spesielt attraktivt for en arbeidsgiver å skulle ansette ei gravid dame, men på en annen side burde ikke graviditet være god nok grunn til å ikke ansette noen.
Jeg forsto nå også at det i all hovedsak er fulltidsarbeidende kvinner som må ta alt husarbeidet som det siktes til her. Men om de må det, er det stor sannsynlighet for at det er dems egen skyld. De synes antakeligvis det er enklere å gjøre alt selv enn å mase på gubben om at han må ta sin del av pliktene. Men er det ydmykende av den grunn? Det er vel heller manglende kommunikasjon og en mangel av forståelse fra mannens side...
11:05 11.05.2008
Ja, du forstår godt at folk ikke vil ansette en kvinne som skal være borte et år. Da forstår du sikkert godt at graviditet ikke ville spilt noen rolle dersom menn og kvinner delte permisjonen. Da ville i så fall "gravide menn" også blitt diskriminert, og da blir det plutselig så mange å diskriminere at det nesten ikke er noen igjen til å jobbe.
Jeg er enig i at det kan være ens egen skyld dersom man ikke har likestillng i hjemmet, synes det rart at kvinner gidder.
11:14 11.05.2008
Har ikke lest hva annet du har fått i svar her....
MEN, jeg fortelle deg at jeg er ikke gratis vaskehjelp/hushjelp for mannen min!
-Ja, jeg gjør ALT av husarbeid og tar vare på barna våres....
-Men han jobber borte og tjener ca 50.000 i mnd.
-Jeg styrer økonomien også (så da er jeg vel rivisor og da....HAHA)
-Jeg er hjemmeværende og sammen med barna våres, får masse tid med barna og oppveksten deres.
-Og jeg liker å styre og stelle! Kunne ikke hatt det betre :D
Så bare gå på jobben og slit deg ut du, jeg har det VELDIG fint hjemme med en mann som forsørger meg :)
Anonym
11:16 11.05.2008
Trodde det var mer slitsomt å være husmor enn å jobbe? Er det ikke det alle husmødre sier hele tiden?
Anonym
11:26 11.05.2008
dette er vel litt ut fra hva menn og kvinner liker å gjøre...?
jeg vil heller vaske, rydde og lage mat, enn å drive ute med bil, snømåking, gressklipping og div annet "mannearbeid" (fra gammelt av i alle fall). gjør disse tingene når jeg må, men vi liker faktisk den fordeling vi har. trives med det... sambo hater å vaske, men gjør det nå som jeg sliter med bekkenløsning...
la folk få ha det slik de ønsker selv... ingen vits i å kritisere andre for hvordan de gjør det... så lenge de er lykkelige med det
11:44 11.05.2008
Jeg skjønner at noen syntes det er greit å gjøre det meste av husarbeidet. (til nød)
Særlig hvis mannen tar insiativ og gjør mye annet nødene arbeid, annet enn jobben sin. f.eks gårdsarbeid, oppussing av hus, reparering av biler osv.... Men min gjør ikke det en gang. Skifte dekk er jo bare 2 ganger i året da, mens husarbeid tar opp mange timer hver bidige dag. Syntes det ikke blir helt riktig å få frem poenget sitt, på den måten...
Kjenner jeg blir litt oppgitt jeg over noen som liker å ha det slik. Er det en selvfølge for dere at kvinner skal ha så mye mer å gjøre i hverdagen enn mannfolk?. Måke , snø og klippe gress er jo bare småting å gjøre da...Mye skjeldnere enn det som må gjøres mange ganger hver bidige dag. Jeg måker forsåvidt snø og klipper gress selv også. Det er jo bare fillejobben i forhold til det som må ellers gjøres med hjem og barn...Herreminhatt... Jeg mener det er feil å ha det slik og vi har MANGE krangler om det. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for at han skal forstå at jeg ikke er slaven hans. Men føler ikke det er grunn nok til å gjøre det slutt heller. Det er liksom så drastisk. Jeg elsker han jo masse...tro det eller ei
11:46 11.05.2008
Viss noen ikke er konfortable med situasjonen ang husarbeid, er det jo ikke så vanskelig å gjøre noe med det. En kan bare LA VÆRE Å GJØRE ALT SELV! VASK DINE EGNE KLÆR, LAG MAT TIL DEG SELV, VASK OPP DIN EGEN TALLERKEN.
Enig med HI, jeg er ikke min manns hushjelp. For dere som er det: gjør noe med det og slutt å klage!
Anonym
11:50 11.05.2008
Har prøvd alt...Det nytter ikke...Ting blir bare værre her hjemme...Er ikke så lett å gjøre noe med det som du sier 11:45...Prøv å vær litt forstålig i det minste da.
12:19 11.05.2008
husarbeidet tar ikke så mye mer tid nei... vi har stor hage og mye annet som skal gjøres... oppvasken og søppela tar den som ser det... samme gjelder mat... deler på dette... han pleier for det meste å støvsuge før hver helg... jeg tar vaskinga... han rydder etter seg selv og hjelper mye med guttungen og ryddinga, aktivitetene og opplegg rundt det... vi pleier å ha like mye tid igjenn når alt kommer til alt...
da er det bedre å gjøre det vi helst vil... ingen vits å gjøre endringer når vi ikke ønsker dette...