Skravlesiden
Tisser i senga så si hver natt - !! |
09:15 9.05.2008 |
|---|---|
Min sønn blir 4år i august. Han var tidlig tørr på dagtid 1,8år, men har hatt bleier på natte helt fram til februar i år - da begynte han med å ta av seg bleiene på natt for han var stor gutt :-). Da han tisset i sengen mye begynte vi med at han la seg med truse og vi byttet på han bleie etter en times tid, men han våknet når bleien ble våt og ble kjempe sint forde vi hadde satt på han bleie. Da har det blitt sånn at vi droppet bleiene - men han tisser jo nesten vær natt i sengen, noen ganger er det nesten som jeg tror han kjenner at han må tisse for han er våt i trusa men sengen er tørr og han står midt på gulvet. Men de fleste nettene er sengen våt både tidlig natt og noen ganger i tillegg også morgen.... Jeg vet at det kanskje er tidlig å be han om å bli tørr om natten, men er det noen som har noen gode råd - så er jeg villig til å prøve alt..... noen smart råd på hvordan slippe å vaske sengetøy hverdag ?? |
|
| tikktakk | |
Sv: Tisser i senga så si hver natt - !! |
12:20 9.05.2008 |
|---|---|
Normalt sett så er jeg av den holdningen av at dette med å bruke bleiebruk ikke er noe barna skal bestemme selv. Det er foreldrene som skal avgjøre hva som er den beste løsningen. Med dette mener jeg selvsakt ikke at barna ikke skal få prøve seg uten bleie dersom de ønsker dette, men at dersom det viser seg at de ikke kan holde seg tørre, ja så skal de ha bleie på seg om foreldrene mener de trenger dette. Så om dere mener det er meningsløst at han skal tisse på seg nesten hver natt så dere må vaske alt sengetøyet, så tar dere på han bleie med god samvittighet. Bare forklar han at det ikke er som straff, men fordi kroppen hans ikke er moden nok til at han kan sove uten bleie riktig enda og dette ikke er noe han kan noe for. Til slutt vil han akseptere dette. Men, jeg bet meg merke i det du sa om at han er våt i trusa og står midt på gulvet. Kanskje det er slik at han med truse på føler/tror han har på seg bleie og dermed ubevist begynner å tisse? Kanskje dere skal prøve noen netter hvor han sover naken for å se om det utgjør noen forskjell? Kan jo være en fin måte å gjenninnføre nattbleiene på også det, ved å si at nå prøver vi 3 dager uten bleie/truse og ser om det går bra, men at om han tisser på seg disse nettene, så må ha begynne med bleie om natten igjen. |
|
| EvaL | |