Her er hele poenget at du kan være anonym uten å ha dårlig samvittighet eller føle deg presset til å bruke nicket ditt. Det er ikke dermed sagt at man skal kunne kaste uhemma mye dritt her, det er forbeholdt kranglesiden:-)
Slit det med helsa!
Jordmor Siri
Mange her som sier dem ikke bor sammen med barnefaren for og få overgangsstønad ?
17:28 8.05.2008
Her ser det ut som det er den enste muligheten :(
Anonym
Sv: Mange her som sier dem ikke bor sammen med barnefaren for og få overgangsstønad ?
17:30 8.05.2008
NEI!
Anonym
Sv: Mange her som sier dem ikke bor sammen med barnefaren for og få overgangsstønad ?
17:35 8.05.2008
Våre skattepenger går til deg, pga løgner...
egentlig, vill jeg si det er kvalmt, og håper at det blir opptaget... Da blir iallefal økonomien fin:)
Anonym
17:34 8.05.2008
kan bli utrolig dyrt visst dere blir oppdaget..så en utrolig dårlig løsnign synes jeg og veldig uærlig også.
Anonym
17:36 8.05.2008
Ville aldri falt meg inn å snylte på den måten!
Anonym
17:36 8.05.2008
Jeg vet faktisk om et par som så det som den eneste mulighet da de begge mistet jobben og hun ikke hadde rett på dagpenger og han fikk bare 60% av inntekten sin. Hadde ikke sjans til å betale alt de skulle. Hun fikk seg en leilighet og de bodde fra hverandre til de fikk alt på plass igjen i ca 6 mnd.
Skikkelig tragisk at det må gå så langt!
Lykke til!
Anonym
17:38 8.05.2008
Leste visst overskriften litt feil, jeg. En ting og bare si det -en annen og faktisk gjøre det også! Og si det og fortsette å bo sammen er drøyt!
Anonym
17:37 8.05.2008
Er ganske sikkert mange som lever på lavere inntekt enn dere og klarer seg. Det har med prioriteringer å gjøre.
Anonym
17:41 8.05.2008
Gå på sosialkontoret og be om hjelp i stedet.
Anonym
17:54 8.05.2008
Han har utbetal 15.000 etter skatt..Og det er det vi har og leve på etter bebisen kommer, er ikke mye penger det. I tilleg har ikke jeg rett på penger siden jeg er arbeidsledig og ikke går på skolen, eneste jeg får er engangsstønaden.
Anonym
17:59 8.05.2008
Da får du heller finne deg en jobb etter babyen er født. Så kan papan ta permisjon etter 6 uker og du kan tjene penger på ærlig vis.
Jeg jobber og jeg skatter av pengene mine, og liker ikke at de går til sånne snyltere som deg.
Anonym
18:01 8.05.2008
eller finne deg en helgajobb/kveldsjobb noen dager i uka. Så får du litt inntekt. Visst din samboer jobber dag da..
Anonym
18:03 8.05.2008
siden du er arbeidsledig..har du ikke opparbeidet deg dagpenger hell? for man får permisjonspenger ut fra dagpenger visst du ikke var klar over det
Anonym
18:13 8.05.2008
Nei, Har ikke opparbeidet dagpenger. Men ser ut som jeg faktisk finner meg en egen leilighet, så vi bor hver for oss. Eller så stikker sambo på sjø.
Anonym
18:51 8.05.2008
Syntes det er leit at folk må ty til sånne ting.. Skal faktisk være så stygg å si ; PLANLEGG LITT BEDRE!!!
Henger meg på de over her.. Finn deg en kveldsjobb. Noen ganger må man ta til takke med det man får. Selv har jeg jobbet som stuepike på et hotell, å vaska andres dasser som de hadde tissa og drita ned, ofte spydd ned etter en fuktig kveld på byen også.. EKKELT! Men må man så må man gjøre det man må for å få endene til å møtes. Ingen unnskyldning for bli "kriminell" liksom.......
Anonym
18:55 8.05.2008
Gikk på pilla, så det her var ikke planlagt. Og abort er ikke aktuelt for min del, men her er det ikke lett og få seg jobb. Her bor ikke så veldig mange folk og dem få jobbene som er her er opptatt.
Anonym
20:35 9.05.2008
Vi har klart oss fint på den summen der nå i snart 2 år! Og vi bor i en av de dyreste byene i landet. Ja vi kan ikke stro om oss med penger å kjøpe alt vi har lyst på, men med god planlegging er ikke dette noe problem.
Dersom du ønsker mere penger, får du finne deg en jobb og bf ta permisjon etter de 6 første ukene!
Anonym
20:22 8.05.2008
Det finnes ikke en eneste tåpelig unnskylding i verden for å stjele. For det er det du velger. Du VELGER å gjøre deg til offer og STJELE fra det offentlige. Det OFFENTLIGE er bla meg og mange andre her inne, og vi finner oss ikke i at du lyver for å få salt på bordet. Vi andre jobber for det på en eller annen måte!
Vil du at ungen din skal vokse opp som en taper? For om det er så liten bygd dere bor i, så vil alltids noen vite noe.. Og da er man ikke treg om å slenge med leppa..
"morra di er en feit snylteveps som pulte før hun klarte kle på seg buksa!"
hm..ja det er nok gøy å få servert på barneskolen....
Anonym
20:42 8.05.2008
Hei. Jeg forstår hvordan du har det, vi måtte gjøre det på samme måte faktisk. Og jeg har faktisk ikke dårlig samvitiighet pga av det, det var faktisk lånekassen som anbefalte meg og gjøre det. Altså ikke flytte sammen med Bf så jeg fikk penger, vist ikke hadde verken jeg eller lillebaby greid oss.
Kjenner mange andre og som gjør det!! Må du så må du!
Anonym 20:22 8.05.2008 Den var unødvendig, det er mange som må ty til sanne ordninger.
Anonym
20:48 8.05.2008
Det er faktisk straffbart, hvis du blir oppdaget (og det er mange som tipser NAV om sånt) så kommer du til å få svi skikkelig for dette.
Anonym
20:51 8.05.2008
Nei
Anonym
20:56 8.05.2008
20:42 8.05.2008: Du sikter til meg, og jeg VET at mann ikke må stjele for å overleve.Ikke lyve engang.
Kjeltringpakk. Håper dere blir anmeldt og må tilbakebetale. Håper dere driter dere ut og havner på førstesiden i lokalavisen. Er det ikke bedre å låne penger da? Lite stuerent å snylte på et system som skal hjelpe folk i nød. Dere er ikke i nød. Hold buksa på heretter, for flere av deg vil ikke Norge ha!
Anonym
21:23 8.05.2008
Her er mange sanne folk i Norge..Jeg vil heller ha en mamma som måtte lyve for å få penger til og forsørge meg enn og ha en mamma som kaller folk pakk o.l ;-)
Anonym
22:05 8.05.2008
15 000,- + barnetrygd ca 1000,- pr mnd = 16 000,-...... hmmm..... det har jeg klart meg på, aleine med 2 barn og husleie på 7 000,-.... Det går, men er ikke luksus...
Nå er jeg helt alene med ungene, så derfor har jeg rett på stønadene......
Vær klar over at det er disse tilfellene med svindel som gjør det vanskelig for oss som ER aleine med barn.... Det er det som gjør at vi hvert år må rapportere inn at vi faktisk er aleine, og BEVISE det.
Vær klar over straffen; tilbakebetaling av utbetalt stønad, klekkelig bot og mulig fengsel.
Og husk at de tar flere i dag enn bare for få år siden......
Anonym
22:13 8.05.2008
Så provoserende og lese noe av dette som står her. Slike damer som tror de er bedre enn andre og lekser opp. De fleste er hyklerske og usympatiske og har null evne til å se andres situasjoner...Dette er stjeling osv...Fy faen så dumt....Skattepengene våres går til de på sosialen også, så det argumentet er også helt på trynet. Æsj, så mange idiotiske kvinnfolk det er her på disse sidene. Blir helt sliten i øynene å lese så mye piss. Ja jeg trenger en laaaaang pause fra dette tullet.bye-bye
Anonym
22:21 8.05.2008
Høres ut som en lettvin løsning. Vi har selv dårlig økonomi. Men kommer aldri i verden til og gjøre det. Er ikke bare bare hvis man blir tatt. Og hva gjør man hvis man virkelig trenger det en dag? Altså at man blir alene. Er jo bare i 3(?) år man kan motta overgangsstønad.
Og forresten sambo har en inntekt på 12000 etter betalt skatt. Og vi har igjen rundt 2000 kr etter alle utgiftet(regninger osv) er betalt! Alikevel synker vi ikke så langt ned
Anonym
22:29 8.05.2008
SISTE LØSNING er sosialkontoret. Kom i økonomikrise etter at min første sønn var et halvt år da jeg ikke fikk lån/stipend pga for mye stryk på skolen. Stipend var det eneste vi levde på, meg og min samboer. Da gikk vi til sosialkontoret, fikk hjelp og penger på dagen og fikk det utbetalt helt til jeg på et halvt år fikk tatt opp eksamene jeg hadde strøket på og fikk stipend igjen. Som etterhvert ga meg en utdannelse og jobb.
Frister meg virkelig å be NAV komtakte BiM for å få tatt dere som lyger om slikt for å snylte penger!!
Anonym
22:41 8.05.2008
du regnes ikke som aleneforsørger selv om dere bor i hver deres bolig, du må underskrive på at forholdet er over.
Anonym
22:40 8.05.2008
Vi har også dårlig økonomi og havner mellom 2 stoler pga skole, sykdom osv. Men ikke snakk om at vi synker så dypt at vi skal svindle statskassa! Da får vi heller leve på minimum(en lav inntekt) fram til ting ordner seg. Jeg gjør meg ikke til kjeltring!
Godter meg hver gang jeg hører om de som blir tatt for trygdesvindel...
Anonym
22:43 8.05.2008
Jeg skjønner godt dem som må svindle til seg penger. Sann som hun lenger her oppe skrev, 15.000 på 3 stk er ikke mye. Iallefall ikke vist dem har lån på leilighet, bil ogfaste utgifter som normale folk!!!!
Anonym
22:52 8.05.2008
15.000 er ikke mye nei. Det vet vi alt om. Men vi må klare oss på ca det vi. Vi har huslån, og faste utgifter som normale folk... Bil har vi også.. En gammel en som absolutt burde vært byttet ut med en sikrere en, men det har vi ikke råd til.
Ikke har vi råd til å gå ut og spise, ferier, shopping eller kunne handle den maten vi har lyst på heller.. Men likevell så holder vi oss for gode til å svindle!
Moral, moral....
Anonym
02:21 9.05.2008
Hvorfor skal bare alenemødre få penger? faen de får jo penger for å ha pult med en tilfeldig mann på byen også blitt smelt på tjukken (gjelder ikke alle da, men MANGE) de får os, utvidet barnetrygd, bostøtte, billigere bhg plass og i noen kommuner blir de første prioritert i bhg køene. De får jo penger rett i hendene, hvorfor kan ikke ett par som sliter med økonomien få det også??? Også kommer alenemødrene her å klager over at pga de som snylter på staten så blir de også sett som snylter, buhu!!!
Dere trenger jo ikke å flytte fra hverandre, han kan jo bare melde adresse endring til f.eks foreldrene, en kompis eller noe sånt. Også bor han med deg, ikke skriv navnet hans på leiekontrakten til der dere leier(hvis du ikke eier da) og IKKE SI TIL NOEN at du får OS, da er nok sjansen veldig liten for at dere skal blit tatt, hvis du ikke bor på en bygd med 100 innbyggere da. Dere fortjener vel pengene like mye som alenemødre gjør. Hvorfor skal barnet ditt ha lite pga dere bor sammen, mens barnet til en alenmor skal ha mye pga moren er alene????
Anonym
23:24 9.05.2008
Å gud, du provoserer meg nå... Det er faen meg ikke lett å være alene! Dersom man er alenemor (eller far) og ikke har arbeidet seg opp slik at man får fødselspenger, hva skal man leve på da??! Man kan jo ikke skaffe seg en jobb når ungen er 6 uker gammel. Er ikke bare bare å parkere et sånt lite nurk hos noen andre... Små barn bør være hjemme med foreldre, hvertfall frem til de når barnehage-alder. Og ikke bruk argumenter med besteforeldre som barnevakt, for mange har ikke den muligheten heller. Dersom man er to personer så kan den ene jobbe mens den andre er hjemme. Man har utroooolig mye større muligheter til å skaffe seg en inntekt når man er to personer om omsorgen for en baby! Og det er jo ikke akkurat sånn at man får kasta penger etter seg dersom man som alenemor begynner å jobbe. OS er en stønad som er regulert etter inntekt. Så sjekk litt fakta før du uttaler deg, er du snill... Og du? Det er heller ikke "fett" å leve bare på sånne trygde-ytelser man får som alenemor..
Jeg synes det er feil å snylte på staten på denne måten. Hvorfor skal dere gjøre det vanskelig for folk som er alene og virkelig trenger denne muligheten til å få økonomien til å gå rundt?? Greit at en familie på tre ikke lever et luksusliv på èn inntekt, men det gjør man så absolutt ikke som alenemor med stønader/trygdeytelser heller!!
Anonym
04:33 9.05.2008
Jeg syns at hvis man gjør det for en kort periode for å ordne opp i ting er det greit, ikke evigheter.
Jeg vet en som gjorde det en kortere periode, da damen slet så innmari med sosial angst. Hun klarte ikke gå til legen engang men sa til samboern sin at det var sykepenger så han ante jo ingenting. Det varte ca 6 månader til hun endelig kom seg til lege og fikk attføring meldte hun seg som samboer igjen. Det var et desperat forsøk, skulle jeg meldt henne - ALDRI I LIVET!
Anonym
09:52 9.05.2008
Klart 15 000 er lite penger å leve på i mnd, men vi klarte det her da.
Sambo mistet jobben (nedleggelser) en mnd før han hadde jobbet nok til å få arbeidsledighetstryggd og plutselig skulle vi leve på min inntekt som bare var 80 % siden jeg var i fødselpermisjon. Hadde utbetalt ca. 11 000kr plus barnetryggd på 970kr.
Var tøfft men det gikk enda vi har 6500kr i husleie og en del lån.
Tok han 6 mnd å få seg ny jobb.
Hvis du trenger inntekt og ikke vil være borte fra barnet hva med å få deg et dagbarn så har du litt inntekt.
Eller be sosialkontoret om hjelp om det virkelig kniper, mye bedre en å ta sjangser og karnsje ende opp med stor bot og tilbakebetalinger til nav, plus at du da vil få vanskelig for å få økonomisk hjelp ved behov senere.
Husk at det er ikke bare å bo fra hverandre man skal ikke ha et forhold i hele tatt.
Og i en liten by /byggd som det høres ut som du bor i så er det veldig lett å bli tatt. Siden det blir litt alle vet hva alle andre gjør.
Anonym
11:53 9.05.2008
Huff... Blir dårlig når jeg leser slikt.... Synes det er trist at det finnes folk som heller vil svindle systemet enn å ta ansvar for sitt eget liv og egen situasjon... Og å sammenligne med alenemødre blir jo bare for dumt... Hi har jo mulighet til å gå ut i jobb etter fødselen så kan pappaen overta permisjonen - men hun VIL åpenbart ikke.. Jobb finnes, men man kan ikke være kresen.. Jeg hadde vasket toaletter, sittet i kassa på Rimi, HVA SOM HELST for å få en inntekt... Dette handler jo i bunn og grunn om moral... Håper virkelig at du blir tatt HI - og alle andre som snyter systemet.. Du/dere ødelegger for de som VIRKELIG trenger hjelp og det er blodig urettferdig...
11:59 9.05.2008
HI: Vær så snill å forstå at det er slike holdninger som gjør at gravide blir mistenkeliggjort og skjelt ut når de virkelig trenger systemene.
Dette er trist lesning.
Anonym
13:39 9.05.2008
Viss ein velger å bu for seg sjølv og ein faktisk er meir sambuarar, så er det å snylte på staten ja. Det som skjer når det blir oppdaga er at ein kan få fengselsstraff for det, og samtidig miste foreldreretten til barnet sitt. Litt kjedelig at barnevernet stikker av med barnet fordi begge foreldrene bevisst gjorde eit lovbrudd.
Men, det finnes mange moglegheiter. Med barn i huset og inntekta er lav, kan ein få skatteklasse 2 sjølv om ein er sambuarar. Ein kan jo å kunne søke bostøtte.
Samtidig må ein og kunne ofre ein god del og. Som foreks, ikkje kjøpe klede til seg sjølv kvar mnd, eller feste annakvar helg osv. Det er mange moglegheiter ein kan få til.
Viss ein ikkje har moglegheit til å skaffe seg jobb, så må ein faktisk bite i det sure eplet å flytte på seg.
Når dei 3 åra har gått og overgangstønaden ein gang tar slutt, KVA DA?
Anonym
14:31 9.05.2008
HI, jeg skjønner at det er sårt og leit, men du er nødt til å tenke på noen ting:
1. Sett at du klarer å lure systemet i 1-3 år, og så blir du alene på ånkli, da har du brukt opp den stønaden som hjelper alenemødre. Da har du ingenting å gå til hvis det skjærer seg, du kan gå til sosialen men hva skal du fortelle dem? At du ble alene etter at du hadde brukt stønader du ikke engang hadde krav på? Da vil jo de melde deg, og du risikerer tilbakebetaling, bot og evt fengsel.
2. Overgangsstønaden er på 10300 før skatt pr måned. Sett at du får denne i 6 mnd så blir du oppdaga. Når skal du klare å betale tilbake over 60 000 på den allerede skralle økonomien dere har nå?
Det lønner seg aldri å lyve, og sjansen er nå stor for å bli tatt for har nav en mistanke så tar de stikkprøver. Og nav har blitt kjempeflinke til å ta slike som urettmessig mottar stønader.
Jeg vil anbefale deg å bo sammen med mannen din, for hvis du skal flytte ut for å begynne på OS så blir det jo fortsatt en ekstra husleie å betale. 15000 går greit, og i tillegg kan du få sosialstøtte.
Dette er noe du må tenke NØYE gjennom, men som sagt, det lønner seg aldri å lyve.
22:53 9.05.2008
for oss er vi anonyme men ikke for moderator... ikke gjør det.. jobb kvelder osv.. det lønner seg, da får du kveldstillegg osv
lykke til
Anonym
23:21 9.05.2008
Hm.. Det var lurt. Vi lurte på åssen vi skulle få råd til en bil til.
Anonym
00:30 11.05.2008
Jaja, kan vell kalle meg en svindler.
Jeg motar OS selv om jeg bor sammen med bf..Grunnen til vi svindla var pga jeg var student og det viste seg att jeg ikke hadde rett til fødselspenger pga jeg ikke var rettselev. Dvs hadde vi ikke gjort det hadde vi levd på 15.000 i måneden og 13.000 gikk til lån og regninger.
Vi hadde nettopp kjøpt oss leilighet sammen, så vi viste faktisk ikke hvordann vi skulle greie det. Så det vi gjorde var att pappaen tok lånet over på seg selv og jeg flytta adressen min til mammaen min.
Etter perm hadde jeg ett halvt år igjenn før jeg skulle begynde på lærlingtiden min, da dro vi til NAV og sa ifra om att vi ville flytte i sammen. Så da fikk jeg ikke OS lenger men da hadde vi råd til og greie det sammen!!! For da hadde jeg faktisk litt inntekt...Vi ble aldri merka, men det var ingen som viste om det bortsett fra meg,pappaen og mammaen min!
JEg er faktisk glad for att vi gjorde det på den måten, vist ikke hadde vi aldri greid det !! Jeg kjenner MANGE som også har gjor det...INGEN har blitt merka...Eneste du må gjøre er og passe på hvem du sier det til!!! Tror det skal en del til og bli merka..SÅ lenge du ikke bor i en bygd der det er 200 innbyggere...
Anonym
03:04 11.05.2008
HVORFOR KALLER NOEN DETTE Å SVINDLE???
Hvis hun og barnefaren velger å flytte fra hverandre er jo det deres valg, og de LURER jo ingen!
De velger bare å bo fra hverandre! De gjør jo andre folk hele tiden av forskjellige grunner. Grunnen til at de flytter fra hverandre er jo irrelevant!
Anonym
10:02 11.05.2008
Vi kaller det svindel fordi det hun spør om er ikke å flytte fra barnefar for å få overgangsstønad, men å si at de ikke bor sammen mens de i virkeligheten gjør det for å urettmessig få stønad.
Anonym
04:50 11.05.2008
Landet vårt skulle aldri hatt de oljepengene. Blitt et land som øser ut hit og dit til sånne som deg,HI.Velstand lager grådighet.Mye vil ha mer.
Håper du ombestemmer deg. Håper du skjønner dette er tyveri.
Anonym
14:16 11.05.2008
Jeg skjønner det er ikke lett for dere, men du burde prise deg lykkelig at du har en man som jobber, dere vil klare dere veldig fint, ta en tur på sosialen og snakk med dem, dem hjelper dere sikkert..
Jeg er alenemor og sliter veldig med økonomien, pga lån, leie og alt annet, men jeg er glad for de pengene jeg får..
Tenk om jeg ikke fikk noenting??
Jeg hadde opptjent dagpenger.. men pgv bekkenplager kunne jeg ikke ha lønnet arbeid..
Får nå rehp. og redusert OS!
Anbefaller på det sterkeste at du enten blir ordentlig alene (ikke noe tull) eller finner en løsnig sammen med din mann.
Det er ikke noe galt med selve landet, det er folk som utnytter systemet det er noe galt med !!
Egentlig så burde vi prise oss lykkelige for alt vi har, man må lære å sette pris på de 3 små ting.. og være fornøyd, tenk i andre land da? dem har langt ifra så mange muligheter som det vi har, og i hvertfall ikke så mye økonomisk hjel som det Norge byr på..
Lykke til
Anonym
14:23 11.05.2008
Synes du og bf skal bo hver for dere, til du/dere kommer dere på beina igjen, også kan dere flytte sammen...
Hadde jeg bare hatt en ordetlig bf, så ville jeg gjort alt for at det skal være oss og baret, men bf var ikke noe snill, han underkuet meg, misshandlet psylisk og fysisk og trut meg på livet hver eneste dag.. han bor i utlandet nå, men jeg er ofte redd for at han en dag skal dukke opp og faktisk skade/drepe meg!
Anonym
16:24 11.05.2008
Her har vi vel ca 15000 etter skatt og barnetrygden vi også...når alt er betalt av regninger sitter vi som regel igjen med ca 3000 - 4000 kr igjen i mnd. Det klarer vi oss faktisk helt greit på, har enda ikke manglet saker og ting eller gått sultne. Tror det beste dere kan gjøre er å legge opp et budsjett og kjøpe ting på tilbud, da strekker pengene seg lenger.
Det handler om å ønske å få det til. Jeg kunne ha gjort som noen her foreslår, gått ut i jobb og latt han ta permisjonen, men for meg blir det helt feil.. Ikke fordi jeg er lat, men fordi jeg ønsker å tilbringe denne tiden hjemme med barnet mitt. Og jeg tror at det har barnet godt av også.. BF er heller ikke så veldig klar på å bli gående hjemme hele tiden heller. Det hadde bare ikke fungert for oss.
Anonym
16:26 11.05.2008
Jeg har spurt sosialen om hjelp, men fordi samboeren min har arbeid så er han pliktig å underholde oss begge,... Man får ikke en krone.
Anonym
18:01 11.05.2008
Er du HI anonym 16:26??? Det er ALDRI en løsning å ty til tyveri og svindel som jo er KRIMINELT!!! Pappaen har jo selvstendig opptjenings rett til permisjon så han får overta permisjonen din og så får du vennligst pelle deg ut i jobb!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Man får ingenting gratis her i livet og om du gjør det du har planlagt håper jeg virkelig at du blir tatt og får din straff!!!!! Det finnes ALLTID en annen løsning enn å bli kriminell.............