Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Skravlesiden

Vi har fått plass i islamsk barnehage.. hva ville dere gjort?
10:30 7.05.2008
og vi er ikke muslimer...
søkte både privat og kom barnehager..hips om haps på de som lå i nærheten.. men visste ikke at denne var islamsk..
de ber til Allah hver dag, leser fra koranen,alle som jobber der går i burka, de fortelle historier om muhammed.. feirer id, men følger også norske tradisjoner.
Vi har takket ja, men skal søke omplassering..
min lille prinsesse er 1 1/2 år når hun starter, og jeg er redd språkutviklingen skal bli hemmet, da de som jobber der snakker arabisk, urdu og norsk..

hva ville dere gjort? jeg må jo ha henne i barnehage?!

(hun er til dagmamma nå, og hun snakker heller ikke bra norsk..)
Anonym
Sv: Vi har fått plass i islamsk barnehage.. hva ville dere gjort?
09:26 9.05.2008
Nei takk.
Anonym
12:43 9.05.2008
Jeg ville ikke takket ja til denne plassen...
Anonym
20:24 9.05.2008
nei jeg ville nok ikke tatt den plassen, mye pga hvor "aktive" de er i den religionen, barnet blir jo påvirket av dette selv om hun fortsatt er så ung.
Anonym
21:08 11.05.2008
Hvis du absolutt vil ha en barnehageplass synes jeg du har et luksusproblem. Tenk på alle som ikke har fått plass, det er vel ikke verre enn en kristen barnehage. Der leser de jo fra bibelen og lærer om Jesus. om damene har burka eller ikke spiller vel ingen rolle så lenge de er flinke med barna som er der. Prinsessa di vil vel venne seg til det, og forhåpentligvis bli mer tolerant enn mange andre barn som ikke får denne muligheten.
Anonym
07:59 19.05.2008
Ikke bekymre deg om språkutviklingen, iallfall. Mange barn i verden (ikke minst de andre barna i denne barnehagen) lærer minst to språk fra de er bittesmå. Noen begynner å snakke litt senere, men bortsett fra det er det bare bra for hjerneutviklingen å lære flere språk på en gang når barna er små. Min datter har lært norsk og engelsk siden dag 1, begynte å snakke litt i seneste laget, men ikke sent nok til å bekymre noen, hverken oss eller leger. Flere andre vi kjente, kun engelskspråklige barn, begynte like sent.

Jeg synes dette høres interessant ut. Jeg tror neppe det kan skade for et lite barn å være i en barnehage med fremmed trosretning. For meg ville det pedagogiske vært det viktigste, om barna blir stimulert med ulike leker, sosialt samvær, om de får sunn mat (hvis det serveres mat i barnehagen), og om de er utendørs!
Tokatter_USA
16:49 19.05.2008
Tror du det er noe i veien med deres evne til å vise omsorg fordi de er muslimer? Når ble noens språkutvikling hemmet ved å være omgitt av mange forskjellige språk? Hvis ikke det er noe annet i veien med denne barnehagen enn at de som arbeider der går i burka, så ville jeg definitivt tatt plassen. Nå syns jeg du er fordomsfull.
Lillejonas Mekkemikkel
00:06 22.05.2008
nei ikke fordomsfull.. det kan du ikke si. men saken er jo at de ber til allah og leser i koranen og følger islamske tradisjoner. å når barnet ikke er muslim så er det helt klart at det blir feil å sende henne i en slik barnehage.. jeg hadde ikke gjort det.
Anonym
10:47 11.06.2008
Jeg er faktisk litt usikker på hva jeg ville gjort i en slik sak med tanke på at det kan faktisk være spennende for ett barn og lære om andre kulturer, hvordan de kler seg,snakker om troen deres osv og at dere hjemme kan snakke om våres tro til kristendommen...

Jeg tror faktisk jeg hadde takket ja til denne plassen og latt barnet få prøve og gå der litt og se hvordan dette evt fungerer med deres datter kansje hun vil stortrives i denne barnehagen og ha det kjempe fint der...

Språket syntes jeg ikke du skal uroe deg for du skriver jo selv at de kan norsk i denne barnehagen og tenk hvor spennende barnet ditt kan få det med og kunne lære seg arabiske og urdu ord.. Men i hovedsak vil de jo snakke norsk til norske barn der med tanke på at de snakker norsk...

Jeg ville prøvd denne barnehagen og sett...

Lykke til

Mamma`en til godgutten
23:43 12.06.2008
så spennende tenker jeg! :)
her må du ta stilling til hvor vidt du ønsker at hun skal "mingel" med muslimske barn og voksne. Jeg skjønner at du er litt skeptisk til at de praktiserer islam i barnehagen (men det er jo fordi som du sier en muslimsk barnehage).
la oss si hvis min datter, som er muslim, hadde fått plass i en f.eks kristen barnehage hadde jeg også vært usikker. men jeg hadde veid ulemper mot fordeler. hvis barnet mitt gjorde "kristne ting" i barnehagen så hadde ikke det vært det verste. den viktigste læringen får barnet i sitt hjem. så det ser jeg som det minste problem.
fordelen er jo at det vil være lærerrikt for ungen! og jeg tror ikke at barnehagen skiller seg så stort mye fra andre barnehager annet enn at de har noen "muslimske aktiviteter"..
tror det er sunt med nye impulser..og jeg smiler når jeg ser at flere her er åpne for slikt..for det er så mye fordommer ute og går.
hehe.. kom til å tenke på en norsk guttunge som hadde en afghansk (pashtunsk) dagmamma..hu pleide å prate pashtu med han..slik lærte gutten seg litt pashtu.. søtt syns jeg..
Anonym
20:54 13.06.2008
Vi ville definitivt takket nei.
Anonym
11:14 14.06.2008
er dere ikke spes religiøse synes jeg dere skal takke nei takk. Det samme hadde vi gjort om vår hadde kommet inn i en kristen barnehage. Synes barnehagene skal speil samfunnet vårt, ja, men ikke ha noen spes religiøs formålsparagraf.
Zupermam
12:15 14.06.2008
kan jo hende du ikke har fått en godt førsteinntrykk av barnehagen...vet om muslimsk barnehage...det går mange norske der og som ikke er muslimer. mange søker seg spesielet dit fordi de liker barnehagen.barna får veldig mye kos å omsort i forhold til mange andre barnehager...Går ALLE med burka? har du hils på alle? dømmer man ut i fra klær? den barnehagen jeg vet om så legger de vekt på den muslimske høytiden Aid, men snakker også om temaer som jul feks. Når det gjelder å lese fra koranen hver dag..så tror jeg neppe at barna sitter med foldede hender på gulvet å MÅ følge med...det kan være de gjør noe mer ut av det. gjelder jo det samme som å lese bibelen..man sitter jo ikke å prakker det på barna. disse barnehagene jobber ofte med at man skal ha respekt, respektere hverandre de koser mye med barna også!
Anonym
12:17 14.06.2008
dessuten ber jo ikke barna... de voksne som er muslimer som jobber der ber jo x5 hver dag...men det går jo absloutt ikke ut over barna. det er jo deres tro. tror dette er litt for mye fremmedfrykt! kan jeg spørre om dette er en barnehage i oslo?
Anonym
17:12 14.06.2008
Det er vel ingen i barnehagen som går med burka.

Meg bekjent er det absolutt ingen i Norge som bærer det lokale afghanske plagget burka.

Det er noen få som bruker niqab, som er den "arabiske varianten av burka" om man kan si det slik, men i den islamske barnehagen i Oslo, jobber det ingen som bærer niqab, eller kanskje en, som bærer det på fritiden.

Så hvor du ser alle disse burka-damene, vet jeg jaggu ikke!
Bellinda
21:11 14.06.2008
ALDRI i verden!!! Like lite som jeg ville sendt barnet mitt i en barnehage drevet av Jehovas vitner e.l.

Og du som mener det ikke finnes noen med burka i norge, ta deg en tur til Drammen!
Anonym
22:16 14.06.2008
Dette innlegget er vrøvl fra ende til annen. Burka brukes ikke i Norge.
Lektor Doppler med tillegg
00:07 15.06.2008
Burka er det tradisjonelle plagget i afganistan. Aldri sett noen i Norge bruke dette. Sett mange kvinner bruke hijab. Altså slør. Noen bruker som bellinda sier niqab, hvor bare øynene syns. Men det er da heller ikke vanlig.

Eblasinmamma
00:20 15.06.2008
Ville takket ja. Sunt for barn med ulike mennesker rundt seg. Det er mye, mye gode ting som blir vektlagt i islam. Feks. renslighet, det å være god mot andre osv. De voksne ber nok ikke samtidig så da vil det alltid være folk å se til barna. Det å høre koranen vil jo bli som å høre vers en ikke forstår. Språkutviklingen tror jeg ikke lider noen nød heller. Eid blir jo bare to festdager ekstra det da :-)
Eblasinmamma
13:57 15.06.2008
Jeg villle ikke ha sendt barnet mitt til en barnehage som driver med høytlesing fra relgiøse testamenter.
Att det er markeringer/fester rundt høytider er ok, men relgions reklame -nei takk!
Synes det er positivt med ulike livsyn og nasjonaliteter, men her er det snakk om en barnehage som dyrker en relgion som dere som foresatte ikke tror på, det blir helt feil for meg.

Vist dere velger å sende barnet dit, må dere iallefall godta/rsepektere att barnet deres etterligner pesonalet i barnehagen, som ve å leke att de ber til allha og kle på seg hodeplagg.
Anonym
19:44 15.06.2008
nei min sønn ville ikke begynt der for jeg hadde takket nei til plassen uten tvil!
Anonym
10:37 16.06.2008
Jeg synes det er flott at dere har takket ja!!! Vi ville nok selv ha takket ja til en slik plass, men som deg ville vi nok også være litt skeptiske.

Utfra innlegget ditt virker det som om du ikke har satt deg helt inn i hvoprdan barnehagen drives.
- Du sier at alle de ansatte bruker burka. Vet du egentlig hva en burka er?? Det er et heldekkende plagg hvor ingenting synes, selv ikke øynene. Det finnes svært få muslimer i norge som bruker slike plagg, og jeg vil ikke tro at de kan bruke slike plagg i barnehagen.

- Du sier de ber til Allah hver dag. Det er vel strengt tatt de ansatte som ber for seg selv - ikke barna? Jeg vil tro de ansatte ber til sine faste tider, men uten å innvolvere barna i dette.

At de feirer Id og forteller om Muhamed synes jeg bare er flott. Det er ganske mange barnehager som etterhvert feirer Id - også "norske" barnehager. Muhammed er en historisk figur som barna uansett vil måtte lære om i histirie- og religionstimene på skolen senere.
Anonym
21:49 16.06.2008
Jeg er skeptisk til religiøse barnehager, uansett religion. Men med valget å ha plass i en slik eller ingen plass, ville jeg valgt barnehageplass ja. Jeg skulle nok satt meg inn i pedagogiken de har, og hvor mye religion de bruker sammen med barnen. At det bare er muslimske barn og personal der hadde jeg ikke brydd meg om. Eller jo, hadde vært litt opptatt av om det var fler ikke-muslimske barn som gikk der. Har selv mitt barn i barnehage der flere av personalen er muslimer, dette er så lite viktig for meg, det viktige er at de er flinke med barn. At det snakkes forskjellige språk i barnehagen er bare positivt. De eneste ev. mangel på norsk er negativt for er de som ikke snakker norsk hjemme.
Anonym
11:03 18.06.2008
vi har takket ja, og jeg er trygg på at de kommer til å ta vare på lilljenta mi på lik linje som i en kommunal brnhge.

hilsen meg som startet innlegget og som faktisk gleder meg til innkjøring i august!
Anonym
20:31 4.07.2008
Hurra for deg!
Nå har jeg lest alle innleggene og tenkt på saken. Selvsagt ville jeg vært skeptisk, men også superstolt om mitt barn virkelig kunne mye om andre kulturer, som jeg ikke kan.
Kjempespennende!
Lykke til!
Dvaski
Anonym
13:48 18.06.2008
Jeg ville nok takket nei til denne plassen og beholdt dagmamman, evt funnet en ny dagmamma.
tezzie
01:45 5.07.2008
Aldri i verden...vi bor og lever i Norge.... Er overhodet ikke rasist, men der går grensa for min del hvertfall ...
Elin1980
23:25 13.07.2008
Hadde takket blankt nei til plassen. Islam er ikke noe jeg vil utsette barna mine for, og hadde heller ikke valgt en bhg der de lærte barna å tro på nissen.

Hva er galt med en normal bhg,der barn kan lære å legge puslespill, synge barnesanger og lære seg å lese/skrive????????

Hvis den kristne formålsparagrafen skal ut, er det dette vi skal dra inn?
Helt på jordet.
Anonym
04:38 14.07.2008
Ærlig talt anonym 23:25 er du helt på jordet???

hvem har sagt noe om at barna ikke skal synge, leke ol som i alle andre barnehager....??? Hva er det du tror de skal gjøre der da? Trene terrorister???

Våkne opp da... Alle er vi forskjellige og alle må få tro det de vil uten av noen skal dømme dem for det, det er faktisk ikke lov i Norge heller....

Og å sammenligne nissen med Allah er vel å dra den litt vel langt???

Jeg hadde absolutt sagt ja til denne plassen! Jeg synes det høres kjempe spennende ut og jeg er helt sikker på at ingen i barnehagen bruker burka... Som om det skulle hatt noe å si på hvrodan mennesker de er.....

Jeg må si jeg faktisk er litt missunnelig på at ikke det finnes flere slike barnehager i Norge!

kos dere masse og tenk på hvor mye hun kan når de har om det på skolen senere!!!

Lykke til :)
Anonym
00:22 15.07.2008
Jeg er så utrolig enig med deg, Anonym 04:38...

Hvis vi skal gi barna våre en sånn instilling til livet i flerkulturelle Norge, er vi jo stein stokk dum og konservative.

Alle som kjenner muslimer eller har vært i muslimske land vet vel at det ligger i deres natur å være MYE varmere og skjønnere med barn, og at at de har det superbra og synger, leker etc som alle andre barn - er en selvfølge!

Åpne øynene deres - barn er ikke medfødt skeptiske men har et krav - fra sine foreldre - å bli opplyst og involvert så mye som mulig!!!

Lykke til - det kommer til å bli SUPERBRA i barnehagen!
Anonym
16:19 16.07.2008
Jeg hadde taket ja, men saa bor vi i et muslimsk land ogsaa saa overgangen ( selv om mine er i engeslk barnehage) hadde ikke vaert aa stor.

De er vant til at man ferier baade Eid , jul paaske, Ramadan osv.... bekledningsmessig er de ogsaa godt vant.

ellers saa er jeg enig i at hvis jeg skull gjette pa forhaand vil det vaere mer kos i en muslimsk barnehage enn en vanlig barnehage i norge.

Lykke til, gleder meg til aa hoere fra oppstarten deres. Blir jo spennende for ramadan kommer vel tidlig september i aar saa da faar dere fort sett hvordan det er.

Onemorepls,The queen of Kalifa
16:31 16.07.2008
Overhodet ikke dersom de bruker burka der. Jeg vil ikke at barna mine skal ha forbilder som faktisk former dem ganske mye når de er så små, som viser at burka er ok.
3småkrapyl:)
20:41 16.07.2008
nei så flott da :)

det hadde jeg takket ja til, tenk alt det jenta de kan lære der!!

hadde vi blitt tilbudt en slik plass hadde jeg uten tvil sagt JA!!

kjempe spennende å få være så nær en annen relgion og kultur. datteren din vil nok ta med seg noe av den lærdommen i voksen livet om hun begynner der!

ville ikke bekymret meg med språket, det kommer uansett! kansje hun får en god venn som snakker urdu el. og så lærer hun det også!
serin@
20:49 16.07.2008
Hadde nok takket ja til tilbudet jeg også:)
tenk så spennende da:)
h@ppy med prins og prinsesse:)
21:19 16.07.2008
Ville aldri i verden gjort det!!! Dessuten så er ikke muslimer spesielt glad i nordmenn, og jeg ville vært redd for at mine barn ble behandlet dårlig. Jeg er faktisk forbannet over at slike barnehager finnes, for de er vel betalt med mine skattepenger...
Anonym
00:09 11.10.2008
Så spennende! Håper lillejenta trives i barnehagen.
Så vidt jeg vet er det helt vanlig med ansatte som er muslimer, både i islamske og kristne barnehager. Alle offentlige barnehager har kristen formålsparagraf.
Barnehagen må også ta hensyn til, og støtte, din familie og ditt barns
verdigrunnlag - uansett hva slags verdisyn barnehagen måtte ha.
Så fint at man kan finne sammen i et flerkulturelt miljø og bli kjent med mange man ellers ikke hadde møtt!
Håper din prinsesse får nær omsorg, mye lek og venner.

Anonym
08:48 11.10.2008
I og med at vi er kristne, så hadde vi nok ikke takket ja til en slik plass. Da ville vi heller hatt ungene i en ikke-religiøs barnehage:-)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------