Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Lurer på om min 6 mnd gamle sønn har en diagnose?
19:56 30.04.2008
Han har siden han var født vært ekstremt aktiv og irritabel.
*Liker ikke å ligge på gulvet mer enn i 5 min maks.
*Liker ikke å kose. Blir utålmodig.
*Får skrikeanfall og spenner seg i bro nesten hver etterm/kveld.
*Ligger ikke stille ett sekund; bena går som trommestikker.
*I vogna vrir han seg rundt på magen med en gang han er våken.
*Rullet tidlig fra rygg til mage; 3 mnd.
*Legger ikke så bra på seg i følge hs
*Sutrer mye og vil helst bli båret på.
Ellers er han også mye blid. Han er en veldig god gutt.
Sovner av seg selv (nesten) hver kveld og sover hele natten (11 timer i strekk)
Er forholdsvis rolig om morgenen.
Dere med ADHD-barn, hvordan var de som små bebiser? Alltid vært aktive?
Hvor tidlig kan man stille en ADHDdiagnose?
Web-sider jeg kan lese mer?
Han er verdens skjønneste OG han sliter oss ut. Vel, jeg er veldig tålmodig og rolig av meg og takler han egentlig bra. Jeg vil bare hans beste og dersom jeg kan "møte" ham på en bedre måte (hvis han har spesielle behov) vil jeg lære det så tidlig som mulig.
Veldig takknemlig for svar.
Anonym
Sv: Lurer på om min 6 mnd gamle sønn har en diagnose?
21:28 30.04.2008
Tror nok det er for tidlig å merke en ADHD diagnose når de er så små.
Har en gutt på ti år som fikk diagnosen for et par år siden. Han var aktiv og tidlig ute motorisk. Kan ikke si det var noe ekstra med han som baby. Var selv aktiv og tidlig ute, men har ingen ADHD diagnose selv. Merket det først ved 3-4 års alderen tror jeg. Husker de sa i barnehagen at han snublet så mye, så var faktisk hos lege pga det. Han kalte det bare vimsete. Kanskje nettopp det det er, fordi de er så opptatt av alt annet at de ikke klarer å se hvor de går. Han kunne gå rett på stolter ol:) Jeg skjønte vel ikke den gang at det var en ADHD diagnose, fordi jeg ikke viste hva jeg skulle se etter. Dessuten var han alltid så blid og snill mot andre. Det er han enda. Aldri vært utagerende eller slem mot barn. Jeg er ingen ekspert, men ville nok behandlet han som en hvilken som helst 6 mnd gammel baby. Ville nok tatt utgangspunkt i et normalt barn vedrørende oppdragelse ol.
Anonym
00:21 1.05.2008
Min var den roligste og snilleste bayen jeg kunne fått:) Litt treg helt i starten med det motoriske, men gikk nesten 10 mnd gammel.
Han har alvorlig grad av ADHD..... Fikk diagnosen 7 år gammel.
Anonym
11:28 9.06.2008
Jeg har opplevd at mine adhd-barn har vært aktive fra de bodde i magen. Likevel kan ikke diagnosen stilles så tidlig. I svært skjeldne tilfeller har banr ned i 1 1/2 år fått diagnosen, men i 3-årsalderen og senere er det større sansynlighet for å kunne luke bort andre diagnoser.
Fortsett med å være oppmerksom på adferden og jobb masse med deg selv. Boke "De utrolige årene" av Webster Stratton kan være god hjelp allerede nå, selv om den er beregnet på litt eldre barn. Det er mye nyttig du kan lære om samhandling med barnet ditt :)
Anonym
13:18 9.06.2008
Heisann...
Det du beskriver minner meg veldig om min sønn når han var like gammel... Mange synest det var vanskelig og hold han for han spente seg i bue bakover når en holdt han... Han ville være i henda hele tiden, hvis ikke skreik han... Likte ikke å ligge i vognen... Kjøre bil var ett mareritt, da han var våken, massse grining... prøvde Minifom dråper mot magen etc... Men ingenting hjalp...
Men etter ett tips så reiste vi til kiropraktor, det viste seg at stakkars gutten hadde låsninger i nakken, mellom skulderblada og i korsryggen.. ikke anna vente han skreik... Var der i fire behandlinger og WOILA, gutten vart en heilt annen, det var som å skru av en bryter.. Ett helt nytt liv for oss alle... Så jeg kan sterkt annbefale og få sjekket han opp hos en kiropraktor.. Ta en telefon til forskjellige og hør om de har erfaring med små barn...
Da jeg sat på venterommet så hang der mange takkekort med bilde av små barn som hadde fått snudd livet til det positive etter slik behandling... Mange tror det er kolikk/mageverk (jeg trodde det), åsså er det låsninger... Og flere jeg har tipset om kiropraktor har ringt meg og takket meg for tipset etterpå da barna har blitt kjempefornøgde... =o)
Håper det vil hjelpe... Forstår hvordan du har det.... Klem
Sebastian-16Mars
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem