Å pendle mellom to hjem er ganske vanlig i dagens samfunn. Men det kan være en utfordring både for liten og stor. Her kan du dele dine erfaringer med andre.
Om den ene av foreldrene...
10:55 30.04.2008
Nekter å møtes på halveien når den andre skal ha samvær....hva skjer? De bor 5 timer fra hverandre. Far krever at mors nye sambo skal kjøre barna, men mor vil ikke pålegge han det. Er ikke hans barn. De har i tillegg to små under 2 år sammen, så er ikke like lett å gjennomføre.
Kan faren gå til sak, og moren bli pålagt ved dom?
Anonym
Sv: Om den ene av foreldrene...
16:09 30.04.2008
Det at de også har to barn sammen i tillegg til de barna hun har fra før av er irrelevant. Jeg har hørt at det, i forhold til lover og regler, er sånn at evt kostnader ved pendling skal fordeles etter inntekt, mens den som skal ha samvær er ansvarlig for å det praktiske rundt henting og bringing. Dvs at i dette tilfellet er det far som har ansvaret for å sørge for henting og bringing, om det jeg mener å ha lest er rett.
Anonym
14:37 1.05.2008
Klippet ut fra et innlegg lenger nede:
"Se på brosjyren "Reisekostnader ved samvær" som finnes på Barne- og likestillingsdepartementet sine sider.
Her står blandt annet:
PRAKTISERING AV BESTEMMELSEN:
Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke til henting og bringing av barnet.
Dvs: Man kan selv bli enige om en løsning, men blir man ikke enig er det samværsforeldren som fysisk må sørge for henting og levering. Bostedsforeldren kan bli pålagt å medvirke. Dette vil typisk være tilfelle der barnet selv skal reise med tog/buss/fly. Bostedsforelder kan da bli pålagt ved dom å levere og hente barnet på flyplass/togstasjon/busstopp.
Dette følger ikke direkte av lov, men av rettspraksis."
Anonym
15:41 7.05.2008
Dette er det dummeste jeg har hørt. Hvorfor i all verden skal dere kreve at hun skal møte dere på halvveien? Hovedomsorgsforelderen har barnet mesteparten av tiden, noe den andre parten syns er helt naturlig, men når tiden komme for samvær så skal mor "gjøre sin del" der også? Ikke nok med at hun har jo hovedansvaret for det meste fra før av men så skal hun dele ansvaret for samværshelgene i tillegg?
Jeg skjønner det kan virke frustrerende for dere, men som sitatet over her sier, vil hun ikke bli pålagt å måtte bidra til å hente og levere i en rettsak. Unntaket er muligens om det er billigere å bruke kollektive transportmiddel. Det ville kanskje være en løsning hvis barnet/barna er gamle nok. Jeg skjønner egentlig henne også om det er slik at hun har barna mesteparten av tiden.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem