For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Litt synspunkter fra dere ang. begravelse....
14:21 28.04.2008
Jeg mistet morfaren min i januar og valgte å ta med eldste jenta mi på 7 i begravelsen. Vi snakket mye om det på forhånd, om at noen ville være lei seg og kanskje gråte litt osv. Det gikk veldig greit, men vi kunne jo se at hun var lei seg. Vi snakket mye om det i ettertid og alt virket som det var greit for henne og at det var fint at hun var med.
Nå ligger farmoren min for døden og vi vet at det snart blir begravelse igjen.Jeg snakket om det og da sa hun klart i fra at hun ikke ville være med. På en måte vil jeg gjerne respektere det og la henne få slippe siden hun synes det er ekkelt. På den annen side har hun hatt mye mer kontakt med farmoren min enn morfaren min og jeg er redd hun vil angre i ettertid. Kanskje hun vil føle at hun ikke fikk sagt ordentlig hadet. På en annen side har hun jo valgt det selv og farmoren min skal gravlegges, slik at vi får en grav å gå til. (Morfaren min er kremert og urna skal settes ned på minnelund.)Kunne selvfølgelig ta en minnestund med ungene i etterkant ved grava og plante noe el.
Hva mener dere?
nov/febmamma
Sv: Litt synspunkter fra dere ang. begravelse....
12:42 30.04.2008
Siden hun har vært med på en begravelse nylig, vet hun hva det dreier seg om. Jeg ville ha respektert hennes ønske, men samtidig gjort det helt klart at hun kunne ombestemme seg helt fram til det tidspunktet da dere går ut døra for å dra.
Jeg syns tanken din om en stille minnestund ved graven i ettertid var nydelig.
Kondolerer fra meg.
Filifjonka
11:14 2.05.2008
Du må ikke tvinge henne til å være med i begravelsen om hun ikke vil det! Dette må hun få bestemme selv... Kanskje skjønner hun faktisk heller ikke godt nok at oldemoren ligger for døden, og det kan godt være at hun ombestemmer seg når tiden er der...
Det som uansett er viktig, er at det blir hennes avgjørelse...
Troillpia
12:05 2.05.2008
Jeg ville aldri ha tvunget henne til å bli med, bare så det er sagt.(Men jeg skjønner at det kanskje kunne virke sånn ut fra innlegget mitt) Har nå bestemt oss 100% for at hun ikke skal være med. Har en veldig stor familie og det kommer til å bli smekkfull kirke og masse følelser. Tror det bare blir negativt for henne. Tror nok vi skal ta med alle de små i etterkant(5 oldebarn) på graven med blomster el.
Takk for innspill, det er greit med en bekreftelse på det en selv tenker innimellom.
nov/febmamma
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem