Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

PCOS

Her er forumet for deg som har påvist PCOS eller lurer på om du har det. Her kan du gi gode råd til andre eller få noen selv også. PCOS er et område det forskes mye på for tiden og hvor det stadig dukker opp ny informasjon.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Til alle pcos damer som er gravide/prøvere - Metformin studien trenger testere
 23:10 25.04.2008
Jeg pratet med en overlege på gynekologisk avdeling i dag. Metformin studien trenger flere "forsøkskaniner", så til alle nygraverte pcos'ere ta kontakt med lege/sykehus og meld dere på!
Studiene blir ledet fra Trondheim, men flere sykehus rundt om i landet deltar.

Jeg vil med dette videreformidle hva gynekologen sa.

Det forskes på om metformin kan forhindre:
- Spontanabort
- Prematur fødsel
- Svangeskapsdiapetes
- Svangerskapsforgiftning

Foreløpige studier viser at flere av de gravide har mindre vektoppgang en tidligere svangerskap. Du kan delta selv om du bruker metformin før du blir gravid.

De gravide blir tilbudt ekstra oppfølgning i svangerskapet:
- 4 til 5 ultralyder
- Glukosebelastningstester
- Utvide blodprøver
- Vitamintilskudd, metformin kan tappe kroppen for folinsyre, så ekstra tilskudd anbefales også etter uke 12
- Barnet vil bli fulgt opp etter fødselen

Alle (eventuelle) bivirkninger vil bli notert fra legen som følger deg opp. Som i alle forskningsprosjekt vil halvparten av deltakerne få metformin og andre halvparten narremedisin, hverken du eller legen vil få vite om du går på metformin eller narremedisin før etter fødselen.

En vil også gå på rett dose metformin (ser av innlegg på denne siden at dosering per dag varierer for de som bruker metformin)

Per dags dato er ikke metformin godkjent til bruk for gravide. Av forståelige grunner skal all medisin som brukes av gravide testes grundig for å forhindre bivirkninger/fosterskader. Foreløpige forskning viser gode reslultat, sannsynligvis blir metformin en medisin som anbefales gravide pcos'ere om noen år, men for å få metformin godkjent til det bruket trengs flere frivillige, løp og meld deg på!

Anonym
Sv: Til alle pcos damer som er gravide/prøvere - Metformin studien trenger testere
 00:18 29.04.2008
hvor melder vi oss på da om vi vil????
Anonym
Sv: Til alle pcos damer som er gravide/prøvere - Metformin studien trenger testere
 18:59 29.04.2008
Jeg vil nødig dra frem historiske fakta om medisin som ble prøvd ut på gravide som etterpå fødte barn med seriøse forstyrrelser, men:
Dere som tenker på å bli med, still dere selv et spørsmål:
Hvorfor får dere så lite info? Hvorfor er ikke metformin godkjent for gravide? Hvorfor advares det mot metformin ved graviditet? Hvorfor får man ingen info om den foreløpige forskningen som viser negative resultater, som f.eks. flere engelske og tyske studier som det var referert til her for ca. 1år siden?
Dere som har hatt statistikk o.l. vet at ved forskning, så må folk få all info de trenger til å foreta et bevisst valg, mens her får man veldig overfladisk info og bare "gulrøtter" i form av ultralyd for å bli med...
Men viktigst av alt, still dere selv et spørsmål: Vil dere risikere helsa til ungen?

Hvis dere kan svare på alt, så er det bare å bli med! Forskning er jo kjempeviktig, men en må bli med av personlig overbevisning og ikke p.g.a. all reklamen og uten å tenke seg om...
Anonym
 22:53 29.04.2008
Du spør om hvorfor metformin ikke er godkjent for gravide. Det trengs forskning for å få det godkjent, det er det de gjør i denne studien. Metformin vil ikke bli godkjent til bruk for gravide før denne forskningen (eventuell annen forskning) kan bevise for Norske myndigheter at metformin ikke gir fosterskade.

Om en skal gå på medisiner i svangerskapet er noe hver enkelt må ta stilling til. Det er vel ingen i utgangspunktet som ønsker å gå på medisiner i svangerskapet, men en må ta utgangspunkt i sin egen syke/livshistorie. Har en flere spontanaborter bak seg og sliter med å bli gravid, kanskje begynner en å bli godt voksen også og tiden løper fra en, så må en ta et valg. Valget er noe hver enkelt må ta stilling til, det viktigste er å få sakelig opplysning fra helsepersonell som følger deg opp. Hvis en ønsker å delta i studien må en ta kontakt med lokalt sykehus eller sykehuset i Trondheim.

Det som skremmer meg litt, er hvor mange her inne som går på metformin med liten oppfølgning av legen. Det er også de som velger å kjøpe metformin fra Tyrkia for å medinisere seg selv uten oppfølgning fra legen. Da mener jeg, at velger en å gå på metformin er det tryggest å delta i denne studien. Jeg tror de som deltar i denne forskningen/studien får mye bedre oppfølgning av leger som vet hva de snakker om, eventuelt å bare få utskrevet en resept fra allmennlegen.

Selv har jeg gått på metformin i dette svangerskapet. I uke 11/12 var jeg var til undersøkelse/samtale ang. fosterskade pga alder og sykdom i nær familie, omfattende tidlig ultralyd undersøkelse og blodprøve ble tatt. All medisinering og familihistorie fra både min mann og min side, ble grundig gått i gjennom. Av ekspertene i molekyllære ble jeg forsikret om at metformin ikke ble sett på som en risiko for fosteret. Den undersøkelsen er ikke med i studien.
Anonym
 00:58 30.04.2008
E-post adr til forsker:
eszter.vanky@stolav.no

Info om forskningen:
http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2006/05/25/metformin-kan-gi-f-rre-svan/i ndex.xml

http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=87769&subid=0

http://www.ntnu .no/ntnu/info/dr/dr.med/10.05/Vanky.htm

http://www.dinside.com/php/art.php?id=346370

http://www.relis.no/Default.aspx/tabid/102/newsType/ArticleView/articleId/574

Anonym
 08:55 30.04.2008
Hei.
Jeg deltok på metformin-prosjektet i 2000/2001, og fikk god oppfølging den gangen. Men da min fastlege tok kontakt med St.Olavs Hospital nå i vår, fikk jeg beskjed om at jeg hadde "kommet for langt" og at jeg derfor var "uønsket" i prosjektet denne gangen. Ved første graviditet i 2001 var jeg 6 uker på vei ved første kontroll ved sykehuset, og denne gangen var jeg 5 uker på vei...men allikevel var jeg kommet for langt...? Men behovet for "forsøkskaniner" er kanskje ikke så stort som de vil ha det til....Uansett, jeg er nå 15 uker på vei....og greier meg selv. Ble egentlig litt glad da jeg ikke fikk være med denne gangen...det er tross alt snakk om MASSE tabletter (og STORE er de jammen også!!!) og MANGE blodprøver...
Anonym
 15:06 7.05.2008
Hei allesammen.
Hvis dere vil se litt om disse studiene kan dere gå inn på NRK.NO og søke på PCOS der. Da får dere muligheten til å se programmet om Pcos som jeg og Eszter Vanky (Hun som er ansvarlig for forskningen med Metformin i Trondheim) var med på i November. (Schrødingers Katt). Der står også litt info om selve forskningen og e-post adressen til Eszter. Jeg valgte å være med på dette programmet slik at kanskje flere meldte seg på og at vi får denne medesinen godkjent.
Jeg anbefaler alle om å ta kontakt. Jeg vet ikke enda om jeg har fått Metformin elller juksemedisin under svangerskapet enda. Har kontaktet Eszter i dag og er litt spent på svaret. :-) Sitter ihverfall her med ei nydelig Tulle på 7 mnd. Hun har ihvetfall ikke tatt noen skade hvis jeg har fått Metformin. Hun er veldig tidlig ute med på tenner, rulle rundt og nå ha hun begynt å krabbe. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg ble med på dette prosjektet. Vi har drevet med prøverør i 5 år og nå slo det til. Kanksje er det takket være Metformin?
Eszter har drevet med disse studiene tidligere, men da var det for få som var med så hun fikk det ikke godkjent.Ut i fra de studiene viste det seg at Metforminen virket!!!!!!!!!!!!Det er et minsteantall som må være med i slike studier.Hun må ha 300 stk denne gangen, men det er vanskelig å få tak i nok folk som kan hjelpe.
Jeg krysser fingerene for at det var metformin jeg fikk og at det var det som hjalp meg. Tenk dere så fantastisk hvis det er dette som skal til. Da ønsker jeg gjerne disse medisinene til neste år da vi starter på et nytt forsøk. Har 6 egg liggende i Trondheim og gleder meg til å starte igjen.
Lykke til allesammen. Stå på og prøv å tenk positivt.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------