Barneoppdragelse, BarnetMitt
Her kan du komme med sukk og løsninger og undringer på hva som er lurt å gjøre både med egne barn og andres barn når det kniper, det hender jo det! Eller om du har noen oppskrifter som har fungert særs bra, så del dem gjerne med oss andre som sliter litt:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
Vennlig hilsen jordmor Siri
Barns oppgaver i hjemmet |
23:50 24.04.2008 |
|---|---|
Har barn på 4, 8 og 16 år. Vi er også 2 voksne som jobber fullt. Vi har forsøkt å ha en samtale med våre barn om det å delta i noen oppgaver for å avlaste mor ... som pt er den som bærer den store byrden her i hjemmet. Har forsøkt å finne ut av hva som er akseptert ift forventinger til barn (og far) men har ikke funnet noe gode svar. Regner med at det her er en del fedre og mødre som har tanker rundt temaet. Ingen store protester fra de minste eller fra meg (gubben) - selv om jeg jo er godt vant; vi er skikkelig bortskjemte. Men ingen er vel tjent med en "utslitt mor". Ikke overraskende så er det 16åringen som stiller seg på bakbeina og ikke synes særlig om at hun skal gjøre noe i huset. Dette er noe hun mener er voksenarbeid ... noe hun skal ta når hun blir voksen. Hun gjør i dag lite ... annet enn å rydde rommet 1 gang i uka og hjelpe til med å sette inn i oppvaskmaskinen et par ganger i uka. Nødigst nok en tur i uka med bikkja. Om jeg tar i dreier dette seg max til 1 time i uka (samlet). Vi har forsøkt å få henne til å avhjelpe med støvsuging 1 gang i uka også. Krever vi for mye?? Hun får kr 500 + + i mnd i lommepenger. Hos mor får hun tilsvarende med penger men der har hun ingen oppgaver. Er egentlig lei av all masingen som må til for at ting skal bli gjennomført. Vel ... mye forklaring og få spørsmål - men jeg regner med at det er noen som har tanker vedr situasjonen, kanskje noen egne erfaringer. Hilsen småfrustrert far |
|
| Anonym | |
Sv: Barns oppgaver i hjemmet |
14:44 26.04.2008 |
|---|---|
Arranger et familiemøte. Ta det en tid på dagen da alle er blide og opplagt, og alle skal være med. På forhånd har dere (de voksne) laget en liste over alt - og da mener jeg absolutt alt - som må gjøres i AS Familien i løpet av en uke. Spør ungene hva de selv synes de kan gjøre. Det er fint å la dem få velge noen oppgaver, da blir motivasjonen større for å få gjort det også. Avtal også på møtet konsekvenser for oppgaver de ikke gjør. Hva skjer når noen skulker unna? La ungene komme med forslag. Bli enige, og så må dere voksne holde dere strengt til det! Dersom dere avtaler trekk i lommepenger, ja, så gjennomfører dere det. Uansett! Og for all del, ikke ta over oppgaver som ikke blir gjort. Da lærer de bare at ved å la arbeidet være, vil det forsvinne "av seg selv". Det er ingen tjent med. Dette vil kreve en del av dere voksne, men jeg tror det vil være verdt det. En ting til: Ta også med gyldig grunn for å slippe unna. Det hender man ikke greier å få gjennomført pliktene sine. Hvis man har lungebetennelse for eksempel. Personlig mener jeg at en 16-åring bør ha noen faste oppgaver hver dag. Da jeg var på den alderen laget jeg middag, og jeg tok helgevasken på fredager, og jeg bakte hver lørdag. Det var på den tiden da kake til helgen var fast takst, og slett ikke usunt :-). Lykke til med snuoperasjonen! |
|
| Filifjonka | |
Sv: Barns oppgaver i hjemmet |
09:05 27.05.2008 |
|---|---|
Jeg synes argumentet om at venner og venninder "får lommepenger uten å gjøre noe for det" er helt irrelevant. DU bestemmer. Og snakker du med foreldrene til disse vennene og vennindene, så vil du nok finne de som gjerne vil at barna skal hjelpe til, men har samme problem som deg. Hvorfor skal de få penger uten å gjøre noe for de? Som det er hos oss; de får alt de trenger - utstyr, medlemsavgifter, klær, data, busspenger, etc. Lommepengene er et ekstra gode, som de disponerer til egen fornøyelse. Det er penger som vi foreldre jobber for og så skal vi i tillegg gjøre alt hjemme for dem??? Kommer ikke på tale! Jeg hører ganske dårlig på det øret om hva "alle andre gjør eller ikke gjør". En på 16 år bør i alle fall kunne vaske et bad (med tanke på hvor mye tid de bruker der ellers). Og det handler jo ikke bare om å gjøre noe for pengene,men også om å gjøre noe for seg selv. Jeg har sett blide og hjelpsomme praktikanter og barnehageassistenter, 19, 20 år, som knapt vet hva ei vaskefille er eller hvordan en vaskemaskin virker. Ærlig talt - de skal jo ha et hjem selv en gang i tiden og må jo ha en viss innsikt i hvordan å gjøre ting.? Noe mine barn liker, er å få slippe til på kjøkkenet og lage mat. Jeg hjelper de med oppskrifter, lærer de hvordan å lage en god gjærdeig, hvordan å wooke, etc. Samtidig det å rydde og få ting unna underveis. De har vært med på kjøkkenet siden de var små, og nå kan de lage enkle middager som er klare til mor og far kommer hjem. Det er fint og moro for alle. Det er en kjiip diskusjon når de er motvillige. Allikevel, så vis tilbake hva som skjer om hun ikke hjelper til. Vasker dere klærne hennes? Slutt med det. Andre ting som de tar som en selvfølge i hjemmet som dere gjør? Slutt. Forventer de servering når venner kommer? Jadda.... Siden de er så selvstendige og vet best selv, så fjern alle ting du kan av hva du gjør for henne og konsentrer deg om dine ting en stund, men ikke si noe. Observer hva som skjer. Lykke til! |
|
| Anonym | |