Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt 3-5 år

For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
3 år og sosialleik. Hjelp!!!
08:46 22.04.2008
Hei

Jeg har en gutt som akkurat er blitt tre år. Han er helt normal på alle mulige måter, men nå vil barnehagen at PPT skal observere han iforhold til leik med andre barn. Grunnen til dette er at han inne i barnehagen helst vil leike aleine. Hvis andre barne vil leike med han, og forstyrrer han i leiken, skyver han dem bort. Ute er han sosial. Han går hver dag i barnehage. Vi fikk helt sjokk for vi kjenner ikke igjen det barnehagen beskriver. Hjemme leiker han med venner og søskenbarn. Vi blei redde for at det er noe galt. Har noen samme erfaring som oss?
Kaffekopp
Sv: 3 år og sosialleik. Hjelp!!!
08:50 23.04.2008
Er det noe galt her da?
Alle barn har behov for å leke alene også. Kanskje gutten din er så smart, at han har funnet ut at det eneste stedet han kan være alene med en leke er inne. Jeg synst at han burde få lov til å være litt alene jeg da.
Det at barnehagen snakker med PPT er helt vanlig. I vår barnehage kommer PPT på besøk for å observere barna en gang i mnd.
Nå skal de observere gutten min på 3år - for han er helt det motsatte av din. Svært sosial og aktiv. Så samme hva de er....alt er liksom feil.
Tar det med stor ro jeg.

Om gutten din derimot virker usikker og trist - ville jeg nok funnet ut hvorfor. Men at han ønsker å være alene i en barnehage med mye støy, mange mennesker og alltid oppgaver som skal gjøres - høres bare normalt ut for meg.
Anonym
09:29 23.04.2008
jeg jobber selv som støtte pedagog i barnehage. dvs at jeg jobber med de barna som trenger litt ekstra oppfølging. og nei det behøver absolutt ikke være noe galt med sønnen din, men jeg må si du har en veldig våken barnehage som vil gripe tak i sosial lek tidlig. ved at ppt kommer inn i bildet vil du ha krav på at gutten din kan få ekstra oppfølging ved blant annet små leke grupper noe jeg bruker mye på jobb med barn som sliter litt med sosial lek og det å skaffe seg lekevenner. tar veldig ofte med meg 3 barn i lekegrupper eller ut på tur og kan skarvle masse sammen uten at barna behøver å dele oppmerksomhet med mange andre barn og være i store grupper hvor det ofte er mye støy. ofte fortsetter da disse barna å leke sammen etter vi er ferdig i grupper. personalet vil da være nøye på hvem de har sammen i gruppe og prøver å holde fast ved den samme gruppa hvis det fungerer bra. slike ting er mye enklere å få tilslag på dersom ppt er inne i bildet. vet ikke om det er en støttepedagog i deres barnehage? men er det barn der som er

tilmeldt ppt er det sansynligvis det. en støttepedagog fungerer oppå de andre ansatte og har ikke de samme arbeidsoppgavene som de andre ansatte og har god tid til å tilbringe tid med enkelt barn og veilede dem i lek.

ditt barn er ikke utagerende på noen måte og vil sansynligvis lett få venner dersom han får være i små grupper å leke. da vil det bli fokusert mye på samarbeid, rollelek og øve på å dele og vente på tur noe som er mye enklere i mindre grupper. men for all del alle barn har behov for å være alene innimellom men sy ns det er veldig viktig at barnet utvikler sine sosiale antenner og at dette blir tatt affære med allerede når barnet er 3 år er kjempe bra. mye lettere å løse før det utvikler seg for langt:-)

vet ikke om dette gjorde deg noe klokere men ikke vær engstelig for å henvende deg til ppt de er ett hjelpe organ og kan gi både barnehagen, dere som foreldre og barnet den støtte og veiledning dere trenger
Anonym
09:57 23.04.2008
Tusen takk til dere to som har svart!!! Det hjalp faktisk masse på å gjøre meg roligere!! Tusen takk!! Det er godt det finnes snille folk som tar seg tid til å svare grundig når noen har et problem!! Ha en kjempe fin dag begge to!!

Hilsen en mye roligere mor!!
Kaffekopp
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)