Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt 3-5 år

For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Jeg er så lei av å kjefte på gutten her hjemme.
14:59 21.04.2008
Jeg har eneansvar for gutten. Han går hjemme med meg, for har ikke bhg plass før til høsten. Jeg føler at jeg kjefter på han hele tiden. Føler at jeg mister besinnelsen for det minste ting. Når han ikke står i ro når jeg skal kle på han, når han ikke kommer når jeg roper på han osv. Jeg er så lei av all den kjeftingen. Jeg prøver å ikke kjefte på han, men det er helt umulig. Det er som om en stemme inne i hodet mitt hisser meg opp til jeg klikke til slutt. Gutten er 3 år. Han er en veldig snill og grei gutt, så jeg får så dårlig samvittighet hvergang jeg kjefter på han.

Hjelp meg, vær så snill. Hvordan skal jeg klare å slutte å kjefte på han?? Jeg er en veldig utålmodig person, og det har jo gutten arvet fra meg. Det ser jeg på måten han er på eller gjør ting på. Det er så kjip. Jeg blir så utrolig deppa. Om kvelden sitter jeg og klare ikke å tenke på det, for det plager meg så utrolig.

Jeg tør ikke å gå ut med han lenger, for vi har hatt noen episoder ute der han bare løper ut på gaten der bilene kjører, og jeg som kjefter på han fordi jeg ble vettskremt.

Jeg sliter så utrolig!!
Anonym
Sv: Jeg er så lei av å kjefte på gutten her hjemme.
08:32 23.04.2008
Hei.
Når jeg leser det du skriver så tenker jeg litt tilbake på meg selv for sånn du beskriver deg er ganske likt meg, jeg er også en veldig utålmodig person.
Jeg var også veldig kjeftete på min gutt og fikk utrolig dårlig samvittighet etterpå for følte jeg alltid kjeftet på han.
Men biter meg litt i leppa nå hver gang jeg holder på og kjefte, belønner han med ett klistermerke han kan henge i en klistermerkebok når han hører dette gjelder med både og kle seg og når jeg evt roper på han.
Når dere er ute kan du også bruke belønnings metoder.
Når denne "stemmen" kommer i hode på deg så tenk nei han kan høre uten og bare få kjeft.

Dette var noe som hjalp godt for meg og min sønn, nå kjefter jeg mye mindre og det hjelper også kjempe masse på min samvittighet.

Lykke til
Mamma`en til godgutten
22:41 23.04.2008
Hei. Ja det høres veldig tøft ut!! Dumt at du ikke har b.hageplass. Jeg sliter likeens med mi på 3, men jeg får jo litt pauser når hu er i b.hage, så orker og unngå så veldig mye kjefting.

Mine råd; Kom dere ut litt tidligere på dagen, trehjulssykkel ,lekeplass el lange turer el.l slik at han får slitt seg litt ut tidlig på dagen. (Mi blir helt rabiat om hu ikke komer ut.) Og gåsele er genialt for unger som stikker av (ikke så mange som bruker det nå til dags, men jeg er helt avhengig i noen sammenhenger).
Oppfordre han til mer innsats selv, når det gjelder gjøremål.

De er fryktelig intense i denne alderen :-(
annie-77
22:47 9.05.2008
Så slutt å kjefte :) Det er ikke så vanskelig som man skulle tro. Føler jeg har vært i samme bobla selv, og det blir bare til en stor ond sirkel. Jeg vet veldig godt hva du snakker om. Og man FÅR dårlig samvittighet og man blir i tillegg dønn utslitt av den onde sirkelen og den konstante dårlige samvittigheten. Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg kan derimot fortelle hva vi har gjort for å endre situasjonen. Vi legger veldig stor vekt på ros. Bare han snakker rolig (innestemme) hjelper med å stelle seg og pusse tennene, hjelper med andre ting. Plukker han på ting som han ikke skal, så fjerner vi barnet bort fra situasjonen, løper han rundt når vi er ved en bilvei, må han sitte i vognen (ikke veldig populært, men det er konsekvensen). OG jeg kan love deg at om du er konsekvent og ROLIG så vil barnet ikke bare lære, men også bli roligere i div. situasjoner. Når det er sagt , så er det HELT normalt at barn i den alderen skal utforske og prøve å tøye grenser. Hadde de ikke gjort det, ville jeg nesten begynt å lure litt.

Men som sag 1. regel er å ikke kjefte, men snakke ordentlig og rolig til barnet. Stresser du, så stresser du også barnet.

Prøv,da vel :)
Lykke til
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)