Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt 3-5 år

For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
"Ikke snakk med fremmede": Hvordan forklare at ikke alle er snille?
22:38 20.04.2008
Jeg har blitt litt skremt av alle sakene om overgrep mot barn, kidnapping o.l. i det siste, og prøvde å ta en liten prat med gutten min på 4,5 år om saken.
Men det var ikke enkelt. Visste ikke helt hva jeg kunne si uten å skremme, og han forsto tydeligvis ikke poenget og mistet interessen straks.

Det jeg sa var følgende: "Det finnes dessverre noen få voksne som ikke er snille mot barn. De liker å prøve å lure barn og være ekle mot dem. Ja, det er dumt gjort.
Derfor bør du ikke snakke med folk du ikke kjenner, uten at du har mamma, pappa eller noen andre voksne du kjenner godt i nærheten.
Og hvis noen du ikke kjenner prøver å få deg til å bli med dem, f.eks. sier at de har godteri i bilen som du skal få, eller at de vil at du skal hjelpe dem med noe, så må du ALDRI bli med uten at du har spurt mamma, pappa eller en annen voksen du kjenner godt først. Og hvis noen prøver å skremme deg eller gjøre noe du ikke liker, så skal du rope på hjelp og løpe bort med en gang!"

Dessverre festet lillemann seg ved det utrolig triste faktum at et så fantastisk tilbud som godteri kanskje ikke kunne godtas, og endte med å sitte å finne på alle mulige forklaringer som kunne gjøre at en fremmed mann ville gi bort godteriet sitt, uten at det var noe skummelt bak... Og hva skulle jeg si på det? Endte med den litt ulne forklaringen at vanlige, snille voksne ville ha godteriet sitt selv (eller til sine egne barn), og at de som ga bort godteri var litt rare -på en skummel måte.

Noen andre som har tenkt på dette? Sa jeg for mye/for lite? Bør jeg gjenta det senere?
Anonym
Sv:
22:54 26.04.2008
Hei.
Jeg synes det er veldig viktig å snakke med barna om dette, men det er en hårfin balansegang mellom å informere og mase og skremme.
Har selv en femåring som jeg av og til har denne samtalen med.
Prøver også og forklare at det finns voksne som ikke er snille med barn og at han aldri må være med noen han ikke kjenner bort til en bil eller lignende. Også sier jeg at han må brøle høyt som en løve hvis noen prøver seg på å få han med på ting han ikke liker, eller feks bort til en bil.
Han har egentlig godtatt godteri forklaringen min, om at han ikke får lov til å ta imot godteri av fremmede.

Jeg synes du forklarte det fint til barnet ditt jeg. Det bør absolutt gjentas!
Mariamin
Sv:
13:54 9.05.2008
Jeg så på et Dr phil program om akkurat dette. Han fortalte at det var lurest å ta et lite rollespill på dette. Det er vanskelig for barn og ta inn over seg denne informasjonen. Men ved p ta et lite rollespill så er det enklere for de å forstå.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)