Hei! Jenta vår ville veldig gjerne få prøve å være alene litt fra hun var 5 år. Hun syntes det var veldig spennende, og var mektig stolt når hun hadde "passet på huset". Jeg gjorde som flere av dere sier - vi har en butikk i nærheten, og med bil kunne jeg handle på 10 min. Eller jeg kjørte mannen min til stasjonen, 5 - 10 min.
Alt gikk selvfølgelig helt fint, og det var bra for selvtillitten hennes, men ikke for mine nerver, he he. Jeg satt som på en kaktus i bilen, og tenkte, hva om jeg kolliderer og ikke kommer med hjem, etc, etc.
For min egen del, så skrev jeg opp telefonnummere til mamma, pappa og besteforeldre på ei tavle på kjøkkenet og lærte henne å bruke telefonen - just in case. "Hvis du blir redd eller synes jeg blir lenge borte, så ringer du, først meg."
I dag er hun 8 år, har en bror på snart fem og har fått passe på broren sin alene, på samme måte som hun fikk være alene da hun var 5, 6 år. Hun er trygg, bruker telefonen fornuftig og hun synes det er greit å være alene 1 til 2 timer så lenge jeg er tilgjengelig på telefon og ikke alt for langt unna.
Så min erfaring er at alle har vokst litt på det, litt etter litt utvidet vi "rammene" og tilliten. Det går litt senere med broren, fordi søsteren er somregel hjemme samtidig med ham, men passer på å gi ham sjansen når vi kan.
Barn trenger ansvar, de vokser på det, og hønemor trenger kanskje å slakke litt på tøylene : ) |