For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Hvor lang tid kan det gå før man får mangel på næringsstoffer
20:40 16.04.2008
og vitaminer hos små barn rundt 3 år. Har en jente som har spist veldig ensidig de siste årene og de siste månedene har det blitt enda mer ensidig. Spiser ikke grønnsaker, poteter, ris, pasta, fisk. Kun litt tørt brød, hvitost, brunost,egg, kjøttdeig og biola/yoghurt. Spiser en del frukt da. Får ikke i henne vitaminer av noe slag.
Hva slags symtomer kan det eventuelt gi og kan man se dette vha en blodprøve?
Håper på mange svar....
Anonym
Sv: Hvor lang tid kan det gå før man får mangel på næringsstoffer
23:09 16.04.2008
Hvet ikke.
Men har du prøved vitamin bjørner det er kjempe gode og barna elsker de og vil helst ha flere en 1
Anonym
13:39 17.04.2008
Vet heller ikke, men tror ikke du trenger å bekymre deg.
Vi kjøper Animal Parade tabletter på helsekost. De er veldig gode, ungene vil helst ha mange... Vi bruker kun DHA (omega 3), men det finnes mange forskjellige typer...
Anonym
15:07 17.04.2008
Takk for svar. Har dessverre prøvd flere typer vitaminer, men ho vil ikke ta de samme hvor mye vi prøver. Heller ikke sanasol. Men vi får bare se det ann litt og se hvordan det utvikler seg....
Anonym
08:32 19.04.2008
Eller spørre på helsestasjonen ;-) ikke det at man alltid får de svarene man trenger der, men kanskje de kan si noe om du bør bekymre deg... Også tror jeg det er best for barna ifht mat når mamma slapper av og ikke stresser ;-) men ikke moro å ha en unge som ikke spiser ordentlig!!!
08:39 26.04.2008
Jeg synes ikke dietten hennes høres så ille ut, jeg. Hvis hun spiser flere typer frukt, får hun vel i seg mange forskjellige vitaminer den veien, og det andre inneholder proteiner, kalsium, jern og fiber. Jeg er ingen ernæringsekspert, men jeg synes ikke det høres så ille ut. Er ikke de fleste små barn veldig kresne en periode?Min datter pleide å være åpen til all ny mat før, men nå er det bare et fåtall ting hun sier hun liker. Jeg satser på at det går over om en stund.
Jeg har en teori om denne kresenheten til små barn:
Jeg tror nesten alle småbarn går gjennom en kresen periode, og min teori er at det er en forsvarsmekanisme fra den gangen menneskene bodde i huler. Inntil barna var et par år gamle, var de under mors beskyttelse hele tiden, men ved 3-årsalderen begynte de å bevege seg rundt mer selvstendig. For å ikke putte i munnen giftige bær og røtter, måtte de utvikle en kresenhet som gjorde at de ikke smakte på noe som de ikke visste hva var.
Mens de ennå var hos mor, var de åpne for alt, for de var nødt til å lære seg å like andre ting enn morsmelk, men denne åpenheten forsvant etter hvert.
De som ikke hadde denne kresenheten, døde vel ut og genene deres døde ut, så kresenheten sitter igjen ganske sterkt!
Så jeg tror vi kan ta det litt med ro og bare prøve å få i dem det vi kan, uten å gjøre noe stort nummer ut av det. Bare oppmuntre dem til å prøve nye ting så ofte som mulig og ikke falle for fristelsen til å bare lage mat som man vet de liker.
00:19 3.05.2008
Hun spiser jo egentlig greit. Kanskje litt lite jern? Håper brødet er grovt, så hun får fiber. Og frukt er jo sikkerhetsnettet mht c-vitamin o.l. Tar hun tranpiller også, så er jo alt i orden.