BarnetMitt 3-5 år
For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Urolig for min sønn som har begynt å tisse på seg på natten! |
11:49 14.04.2008 |
|---|---|
For litt over en uke siden begynte sønnen å tisse på seg på natten, og samtidig klage på vondt i tissen. Han klaget bare på vondt i tissen i et døgn, men han tisser fortsatt på natten. Forrige uke kunne det være to-tre ganger pr natt, nå er det ca annenhver natt. Han sluttet med nattbleie for et halvår siden. I begynnelsen tisset han da ofte i sengen, i flere uker, men så ga det seg. Han har etter det tisset i sengen noen natt innimellom, men veldig sjeldent. Så vi tok han med til legen forrige uke. De ville at vi skulle komme med en morgenurinprøve, og idag fikk jeg resultatet. Negativ. Ingen infeksjon. Jeg burde kanskje være glad, men jeg blir bare nervøs!! Hvorfor har han da begynt å tisse på seg om natten? Han vil også at jeg skal ligge ved siden av han hver kveld. Det kommer kanskje av at jeg har ligget endel hos han de siste ukene, men ikke hver eneste kveld og det har han godtatt. Nå blir han derimot fryktelig sint og lei seg om jeg ikke gjør det. Igår kveld dro han plutselig forhuden sin tilbake og tok på tissen. Så sa han at det gjorde vondt i tissen når han gjorde sånn. Men han sa det på en spøkfull måte og la til "dumme tissen min" mens han lo. Legen vi prata med idag syntes at vi burde ta kontakt med helsestasjonen når sønnen har begynt å tisse på natten. Vi burde kanskje det, men jeg føler meg så urolig i forhold til det. Jeg har selv blitt utsatt for overgrep når jeg var liten, og min største skrekk er at det skal skje barna mine. Samtidig vil jeg ikke sette igang noen karusell for ingenting, jeg vet jo at jeg er ekstra redd for det, og kanskje ser mange flere tegn enn de fleste. Men det kan jo kanskje være andre psykiske årsaker også til at han plutselig tisser på natta.. Den siste uka har han bare vært i bhg og hjemme med oss. Han er 4,5 år gammel. |
|
| Anonym | |
Sv: Urolig for min sønn som har begynt å tisse på seg på natten! |
23:26 14.04.2008 |
|---|---|
Hvis det kan berolige deg litt, så har jeg en sønn på samme alder som din som også har begynt å ha mange uhell om natta. Han har vært tørr om natta siden august i fjor. Han sitter også og prøver å trekke forhuden tilbake når han sitter på do, men den er litt trang, så tissen blir rød av og til. Tror ingen av disse tingene er uvanlige, og min teori om de nattlige uhellene er at han kanskje sover tyngre enn før. Jeg har begynt å ta ham opp før jeg legger meg selv slik at han får tisset. Det funker ganske bra, og han våkner knapt selv :-) |
|
| oui-oui | |
10:05 18.04.2008 |
|---|---|
Liten oppdatering: Etter utallige uhell både på natta og om dagen, så fikk vi såvidt overtalt sønnen vår til å ta frem nattbleien igjen. Vi gjorde det helt klart at det absolutt ikke var noen form for straff og at det ikke var noe og være flau over, men at vi skulle prøve det for en stund. Han gikk motvillig med på det, men "forhandlet" seg frem til at etter 3 tørre bleier så var det slutt :-) Gjett hvem som har hatt 2 helt tørre bleier på rad? Det kan selvsagt være tilfeldig, men jeg begynner å lure på om han ikke styrer dette bedre enn vi hadde begynt å tro. I tillegg viste urinprøven vi leverte inn i går ingen tegn til urinveisinfeksjon, så da vet vi i allefall at han ikke har uhell fordi han rett og slett er syk. Så får vi bare vente å se - litt mystisk, dette her :-) |
|
| oui-oui | |
17:13 19.04.2008 |
|---|---|
Er spent på å høre hvordan det går videre med dere. Jeg har en sønn på snart 5 år som har vært omtrent knusktørr dag og natt siden han var 3 1/2, men for tre måneder siden begynte han å tisse på seg om natta og skvette litt om dagen. Dette varer ennå, og vi vet ikke hva vi skal gjøre. Helsesøster mente vi bare skulle se det an og at det ville gå over, men det var noen måneder siden hun sa det. Vi har ikke vært hos lege. Sønnen min sier han ikke kjenner at han må på do, men han kjente det jo før. Vi er ikke sinte for at han tisser om natta, for det tror vi ikke han kan for. Men om dagen tror vi egentlig at han bare utsetter det til det er for seint. Noen med erfaringer? Kan også nevne at disse problemene oppstod kort tid etter at det skjedde noe i familien som gjorde inntrykk på sønnen min, men det virker ikke som om han plages av den saken nå. |
|
| augusthåp | |
00:15 20.04.2008 |
|---|---|
Jeg forstår hva du tenker og syns du skal snakke med noen som har peil. At han drar forhuden tilbake og kommenterer at det er vondt kan jo bare bety at han lurer litt på hvorfor det er sånn og på en måte "spør" - og ler det bort fordi han har forstått at dette er litt tabu. Det er relativt normalt at gutter i den alderen finner ut av disse tingene. Men sånn generelt så kan sukkersyke være en grunn til at unger plutselig begynner å tisse på seg igjen. Så det kan jo være en ide å få tatt en blodprøve for å få utelukka det i alle fall? |
|
| Anonym | |