Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt 3-5 år

For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
3 år - veldig trassen og "slem" mot lillebror på 9mnd
21:18 13.04.2008
Vi har en sønn som akkurat har fylt 3 år. Han er oftest grei, men har en veldig sterk vilje. Nå som lillebror er blitt 9 mnd og krabber rundt og "ødelegger" for han (biter i puslespillbiter når han skal pusle, banker bilene hans i gulvet etc) så blir han veldig sint. Det skjønner vi, for han er jo vant til å være i fred og lillebror kan sikkert oppleves som plagsom. Men han oppfører seg mot lillebror som om han skulle være en jevnaldrende. Han dytter han hardt vekk, "takler" han overende, slår og skriker høyt til han. En liten gutt på 9 mnd blir selvfølgelig kjempelei seg da. Hva skal vi gjøre? Vi forklarer gang på gang at lillebror ikke forstår at han ødelegger, men han fortsetter å reagere med samme voldsomme raseri mot lillebror. Han sier til og med at han ikke vil ha lillebror! Da blir vi nesten skremt. Noen som har tips til oss?
McQueen
Sv: 3 år - veldig trassen og
21:22 19.04.2008
Vi har det på samme måte. Har en gutt som nettopp har fylt 3år, og en som nettopp er blitt 1år. Kjenner meg godt igjen når du beskriver hvor "brutal" eldstemann kan bli. Skulle gjerne hatt noen tips selv.

Hos oss kan jeg se at det blir verre når eldstemann er sliten. Da vil han gjerne være i fred- og jeg løser det da med å sette han med en leke (f.eks. tegnesaker) ved et bord, mens lillebror leker på gulvet. Kan jo godt forstå at det ikke er så gøy når lillebror ødelegger legotårnet hans.

Ellers må jeg liksom late som jeg kjefter litt på minstemann også. Si ting som "Fy! Du må ikke ødelegge tårnet". Småen forstår jo ingenting, men tror nok at storebror føler at han da blir tatt litt godt vare på. Man kan ikke alltid kjefte på den eldste.

De vokser det sikkert av seg - som alt annet!
Anonym
Sv: 3 år - veldig trassen og
22:54 9.05.2008
Her er det snakk om sjalusi. Er ganske sikker på det, ja. La ham delta på mest mulig som har med lillebror å gjøre. Sitt på gulvet med dem og lek med dem. Dette lærer 3 åringen din ganske raskt at vi må dele og være snille med hverandre. Men lær ham det ved å være tilstedet selv....
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)