For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Bleieslutt....
14:02 12.04.2008
Sønnen min på 3,5 år nekter å gå på do. Han vil ikke sitte på do engang (har aldri pressa han). Syns nå at han er for stor til å bruke bleie, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem..... Noen tips?
Anonym
Sv: Bleieslutt....
08:04 13.04.2008
Om han ikke er moden nok både fysisk og psykisk så hjelper det ikke om du syntes han er for stor. Han må jo være moden først og akkurat nå virker han jo ikke særlig klar psykisk. Er mange barn som ikke blir tørre før rundt 4 års alderen så ikke stress med bleieslutt.
Vi hadde suksess med litt hard linje. Vi forklarte i god tid når bleia skulle bort. Vi hadde da en uke fri og kunne følge nøye opp. Sønnen vår var også skeptisk til do. Etter noen uhell, tissa han selv der. Han måtte oppleve og forstå hvordan dette skulle fungere. Bæsjinga tok han etter nattbleia kom på, eller på morgenen. Etter en måned kom dette i do også. Etter begge milepælene ble det en lekebutikk-utflukt, uten at dette hadde vært lovet på forhånd. Han fikk masse ros og oppmerksomhet i denne perioden, og ingen negative reaksjoner på uhell. Han var 3 år, og i ettertid tror jeg han kunne vært avvent før, men han skjønte rett og slett ikke hvordan ting skulle foregå- han er også sketisk av natur. Vi synes også en uke med uhell var greit, uten å sette på bleia igjen. Jeg synes enkelte er for raske til å si at barna ikke er modne.
En annen side av dette med å vente til de er nærmere 4 år, er det sosiale, som f.eks å være med venner hjem og å være i barnebursdag alene. Jeg måtte forleden skifte bæsjebleie på en på 3,5 år som var på besøk- og synes ærlig talt at det var kvalmt (sa eller viste ikke dette ovenfor gutten eller foreldrene, selvfølgelig.)
Vi hadde det slik med vår 3,5 åring helt til for to dager siden. Han har blånekta på å sitte på do, prøvd litt å slutte noen ganger men ikke fått det til og bedt om å få på bleia. I perioder har han brukt potte av og til, men så har han streika på det og. Vi bestemte oss for å la han ta initiativ selv, har ikke tro på å presse, og har som sagt prøvd å slutte flere ganger uten hell...
Men den siste uka har han fått gå på besøk til kompiser sammen med broren, og funnet ut at bleie er ukult. Så nå ville han prøve selv :-) Satte akkurat på en smekk full maskin med uttissa bukser, truser og sokker, så vi kan vel ikke si at det går knirkefritt, men etter kl. 16 i ettermiddag har han komt seg på do tidsnok 2 ganger!
Mitt tips er: foreslå at han kan prøve å begynne med truser (ikke si slutte med bleie) og ikke stress at han må bruke doen. Potte kan være tryggere, vår har vært redd for å ramle oppi... Evnt. kan du la han stå å tisse, så blir tilnærminga til doen litt gradvis. (i dag godtok vår gutt å sitte på doen for første gang, vi har forøvrig et sånt sete)
Et spm til mammamora: hvorfor ikke si slutte med bleie? - hva er galt med det?
Og så kan jeg ikke forstå hvorfor du anbefaler at treåringer skal STÅ og tisse? Fysj så kvalmt det er når ungene ikke klarer å treffe. Et eks på det: Hadde besøk av en kamerat av guttungen min her en dag, og han er seks år. Han måtte tisse før de skulle ut og leke. Fra der jeg satt kunne jeg se hodet hans, og så at han sto. Og når jeg kom inn på doen etterpå hadde han ikke giddet å ta opp sitteringen, så både den og hele gulvet var søkkvått!! Fyttegrisen sier jeg bare... Nei, lær guttene deres å sitte på doen! Og vaske seg etterpå!!!! Utrolig mange som ikke lærer å vaske hendene sine etterpå... Det burde kanskje tas med i dotreningen fra første stund. Kjøp en morsom såpe, så det blir gøy. Ikke noe greit å ha unger på besøk som ikke vasker hendene sine ved dobesøk.
Gutter kan likegodt stå og tisse. Min tisser faktisk ofte over kanten (eller mellom dokanten og ringen) når han sitter, så syns det er best han står! Når det gjeld håndvasken er eg sjølvsagt enig.
spm 1: det er ikke noe galt i å si at den skal slutte med bleie. Men begge vår gutter har hatt mer lyst til å BEGYNNE med truser en å slutte med bleie. Men siden de må slutte med bleie for å begynne med truser så blei jo resultatet bleieslutt. Det var bare et tips hvis de låser seg på å slutte med bleia, den er jo noe trygt som de kjenner som vi på en måte tar fra dem. Da kan en jo la være å fokusere på det?
spm 2: gutta våre vasker henda - er hysterisk på det. Men altså - når ungen er LIVREDD for å ramle nedi do, da blir liksom alternativet at han bruker bleie til han tør å sitte på doen da? Nok en gang - det var bare et tips til noe å gjøre når det hadde skåret seg. Vår eldste lærte å sitte...
Sånn by the way. Forrige innlegg skreiv jeg for litt under ei uke sida. Gutten har hatt totalt 3 uhell på 6 dager og har slutta med nattbleia også :-) LYKKE
Jenta mi på 3,5 har perioder hun er veldig opptatt av å gå på do, men enkelte dager nekter hun å gå. Jeg vil ikke presse henne jeg heller. Hun er tydeligvis ikke helt klar. Jeg har prøvd å la henne gå uten bleie en periode, og bedt henne si ifra når hun må tisse, men det går galt hver gang. Og hun blir fortvilet.
De tiltakene vi gjør er å henge opp plakat på do, som hun kan klistre fine klistremerker på hver gang hun tar initiativ til å gå på do. Også har vi noen samtaler av og til hvor vi snakker om at barn hun kjenner på hennes alder går med truse og ikke bleie. Jeg forteller at når hun blir flink å gå på do, kan hun gjøre det samme, og vi kan kjøpe masse fine truser som ikke må tisses i.
Vi får vel bare ta tiden til hjelp, og oppmuntre de til å ville bli tørre. Lykke til! :o)
Vi kjøpte klistremerker som hun var med å plukka ut, som jeg forklarte henne at hun skulle få på kallenderen hver gang hun var flink å tisse på do. Gikk sport i å få mange på kallenderen ja.... Holdt på med det i 2 mnd, så gikk vi over til bæsje på do og ingen ved "bare" tiss.
Tok lang tid før vi slutta om natta.
Må ha en kallender med litt store ruter pr dag slik at det er plass til 2-3 klistremerker (etterhvert) pr dag i allefall