Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
sønnen min sliter med å såvne på kvelden!!!!!
22:05 10.04.2008
Har hatt medisiner 2år nå.Han sliter så.Ligger våken til 10-11--12 på kvelden.Trodde det skulle bedre seg men nei.Flere???
Anonym
Sv: sønnen min sliter med å såvne på kvelden!!!!!
22:55 10.04.2008
Det er vanlig, og legen vår seier det er uvisst om det er medisin eller ADHD som gjer det. Vi brukar Melatonin i periodar for å få orden på søvnrytma:) Det hjelper:)
Anonym
23:26 10.04.2008
ein ting til; rutine er viktig. At alt skjer i samme rekkefølge og til mest mogeleg likt tidspunkt kvar kveld.
Anonym
10:57 11.04.2008
takker for svar:) Før han begynte på medisinene,sovna han som en stein.Han var hyper som bare det.Fikk han mest ikke i seng.Kløddde i kroppen.Men da han la seg i senga,så sovnet han.Men ikke nå.Har rutine ja.Må ha det,men funker ikke når medisinene er på vei ut,og er ute.Da er han sint aggresiv,hater alt.Ellers er han en glad smilete gutt,Medisinene gjør han hissig når dem er på vei ut av kroppen.Har hørt strattera skal vere bra.ikke vet jeg.Irriterende med ritalintablettene.Svinger i berg og dalbane.Bruker dem selv.Ikke bare bare.
Anonym
13:29 11.04.2008
Du skriver att din sønn bruker Ritalin tabletter, bruker han de 3 ganger pr. dag? Har han prøvd Concerta som skal gi ein mer gjevn dose utover dagen? Har du prøvd den typen. Den også kan vel gi søvn problem som bivirkning.
Har han andre bivininger av Ritalin?
Anonym
15:13 11.04.2008
Han får 4 til dagen.Altså 40mg daglig.Må ha det.8 på morgenen,11.00-14.00-17.00.Når han skal i seng klokka 20.00,så er tablettene ute.
Anonym
15:21 11.04.2008
Har prøvd concerta.Fikk alvorlige bivirkninger.Klødde over hele kroppen,stod i mørke på soverommet og trodde det var dyr overalt.Det var det fæleste jeg har vært med på.Sluttet med dem.Det var etter medisinen han ikke fikk sove.Jeg også for ikke sove av dem.Tar lang tid.Han prøvde 20n ritalinkappsel,funket fint,men gikk ut etter 6 timer.ca 14.00 tiden på dagen.Men da gikk han uten resten av dagen med medisiner,å det gikk ikke.Det sier seg selv at det ikke virker når medisinen er ute.Kunne ikke få 20+20 kappsel.Ble for høg dose til gutten min.Men han får 40 i tablett.Skjønner ikke legen....
Anonym
22:22 11.04.2008
Rutiner er viktig som sagt over her. Unngå for mye ytre stimuli før sengetid (tv, spill ol er fy fy).Få en rolig overgang, ikke stress opp.
Anonym
22:34 17.04.2008
Prøv melatonin. Min sover ikke uten. Det er et hormon som finnes naturlig i kroppen og ikke sovemedisin.
Doppler
22:19 23.04.2008
Prøv melantonin, som personen over skrev.
Bruker det selv og måtte ha det når jeg gikk på ritalin, slet veldig med å sovne på kvelden selv. Og det er ikke noe farlig med melantonin. Snakk med legen din/hans om det :-)
Helene_81
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem