Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 6-8 år

For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Å slå....
18:27 10.04.2008
Har ei jente som forteller ALLT....6år.
I full frustrasjon knipset jeg henne på munnen da hun hylte som en stukket gris da hun skulle vaske håret i dusjen.

I åpen gruppe fortalte hun til barnehage tanten at mamma hadde slått henne.

Går det ann å føle seg mer misslykket.
Anonym
Sv: Å slå....
13:42 11.04.2008
Trøst deg med det at de andre mødrene også har slike øyeblikk: De ønsker at jorden skulle åpne seg under dem og sluke dem med hud og hår. Man føler seg mislykket, dum og upedagogisk.

Når det er sagt: Barnehagepersonalet er vant til barn. De vet at barn kan både overdrive og lyve til tider. De tar det ikke så veldig tungt. Dersom de virkelig var bekymret for at ditt barn ble mishandlet, ville de antagelig ringt barnevernet for lengst.

Prøv å forberede deg litt bedre til neste hårvaskseanse. Du vet at hun kommer til å hyle. Hva kan du gjøre med det?

Du kan:
Snakke med henne på forhånd og la henne vite hva som blir konsekvensen av hylingen.
La henne styre det litt selv. Mine barn foretrekker å få væte håret selv, da føler de at de har kontroll.
Ta dusjen i hånda og få henne til å bøye hodet bakover slik at det ikke renner i ansiktet.
Ha en klut klar slik at hun kan tørke vekk vann som renner i ansiktet.

Mulige konsekvenser kan jo for eksempel være:
Du avslutter hele greia fordi du ikke orker å høre på hylene. OK, så har hun uvasket hår. Det er ikke ditt hår som er møkkete. Eller kanskje hun står der med hodet fullt av sjampo. Det er hennes problem, ikke ditt. Gi klart uttrykk for dette.
Du stiller med hørselvern neste gang hun skal dusje, og når hun hyler tar du dem raskt på. Du hører ikke et ord av hva hun sier til deg heller. Det er hennes problem, ikke ditt.
Du gidder ikke å lese for henne om kvelden fordi du fikk vondt i hodet av hylingen hennes.
Fortsett gjerne lista selv.

Velg en konsekvens du syns er logisk, og som du er beredt til å gjennomføre. Fortell henne dette på forhånd. Helt klart og tydelig. Og ikke synk ned i en hengemyr av dårlig samvittighet. Det tjener ingen.
Filifjonka
10:14 14.04.2008
Du må være bestemt,men ikke streng.Ser unger man er sint osv,blir det enda værre.Sier man nei,da er det gøy og iallefal gjøre det.En ting,ingen knippsing eller noe sånt liker jeg.Jeg kan være så forbanna,men rører ikke mine unger.Altså slår ikke,men tom en liten knips er heller ikke vits.En så liten ting,blir en stor bombe+ du får 0 respekt da.Har en gutt med adhd.Dagene har ikke vært lette i alle di årene.Vær bestemt uten og måtte røre barna/barnet.Er sånn med unger.Ikke gøy og høre sånt,hvet det.Di klarer ikke skille mellom slåing,mishandling,lite knips.Men du hvet best selv hvordan du er.En god mor:) Jeg hører ofte av barnet han hater meg.Er sårende,men sa det selv når jeg var liten.Pga hans adhd,så får han temperemang mot leggetid når medisinen er ute.Hører mye fælt,men er bare sånn.Stå på,du er god.
Anonym
00:29 3.05.2008
Stakkars deg.

Men det er aldri for seint å bli bedre!

Skal du vaske henne, så la henne hyle, da. Hun kan ikke nekte å vaske seg, men hun kan nekte å like det!

Jeg fikk et klart valg da jeg var lita: ville jeg ikke stelle håret, så måtte det klippes kort.... hadde snau frisyre store deler av barndommen!

Ikke bry deg så mye om lyden av misnøyde barn. Mannen min sier til vesla: skal du kle på deg sjøl idag, eller skal du hyle så høyt du kan mens jeg kler på deg?

:-)
Pashla
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)