Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 6-8 år

For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Hvordan takle en nabo?
04:33 10.04.2008
Hei

Jeg har to barn på 6 og 8. På lørdag for nesten to uker siden var jeg syk, lå rett ut med 40 i feber osv. Samboer var hjemme. Ved 11-12 tiden begynte ungene å bli urolige slik at jeg sendte de ut for å leke. 8-åringen fikk med seg mobilen slik at jeg kunne ringe de ettersom de ikke kan klokken. I noen timer lå jeg rett ut på sofaen og halvsov. ved 16-17 tiden begynte jeg å bli bekymret. Barna hadde ikke vært hjemmom og sønnens mobil var skrudd av. halvannen time senere kommer yngste innom og forteller at de er hos en nabogutt i klassetrinnet til brorer som de ikke har vært hos før. Jeg sender henne ut igjen med beskjed om å hente bror fordi jeg skal lage middag.

Det går enda en time før 8 åringen dukker opp og skal hente noe. jeg spør om mobilen som viser seg å være uten strøm. hører også med at det er mange blokker rundt her og jeg ante ikke i hvilken blokk denne naboen bor i. Jeg sender han ut igjen med beskjed om å hente lillesøster og komme hjem for å spise. Det går enda en stund og klokken nærmer seg åtte på kvelden.

Endelig kommer begge barna mine MED denne nabogutten. Jeg sender gutten hjem, hopper over middag, gir barna kveldsmat og får de iseng ca halv 10. og her kommer cluet:
Denne uken blir jeg kontaktet av barnevernet! En anonym nabo har ring og sagt følgende: mine barn får ikke mat hjemme, Jeg ligger bare og sover og at barn henter mine barn på SFO. Datteren til en god vennine som bor i samme etasje som meg er 13 år, og har hentet mine barn på SFO 3 ganger dette skoleåret fordi hun synes det er gøy...

Det er ikke vanskelig for meg å vite hvilken nabo det dreier seg om, da mine barn enten har vært hos sin far eller har vært sammen med meg og funnet på ting i helgene i hele vinter. Dette er 1 av 2 helger de har vært ute her for å leke. Jeg blir kraftig provosert! HVORFOR gir hun mine barn mat? Ikke for at det er så ille, barn som er her og leker med mine barn i flere timer får gjerne et måltid her uten at jeg ringer barnevernet av den grunn. Men hvorfor har hun ikke brukt hodet? Hva er feil med at en 13- åring henter barna mine (dette har hun tydeligvis sett mens hun har hentet selv) 500 meter unna?

Hvordan takler man en slik sak? Jeg har ikke gjort noe galt her, og har mest lyst til å ta turen innom naboen og si hva jeg mener. Hun skulle igrunn ta en titt på seg selv som sender sønnen sin ut kl åtte på kvelden. Greit nok at mine barn skulle ha kommet hjem ved første beskjed, men noen med en viss peil vet jo hvordan barn kan glemme tiden når de har det gøy.

Har jeg gjort noe galt alikevell, eller er det naboen som ikke er helt god?
emblafreak
Sv: Hvordan takle en nabo?
19:23 12.04.2008
For det første synes jeg ikke du skal bekymre deg for at barnevernet er blitt kontaktet. De er der for å hjelpe folk med problemer. Du skal bare være ærlig og fortelle dem hvordan situasjonen deres er. Det vil de forstå.

Men hva naboen din angår, så vet jeg ikke helt hva som er best. Har du virkelig lyst til å konfrontere henne med at du vet hva hun har gjort? Kanskje det hele beror på en ekte bekymring for dine barn, selv om det ikke har rot i virkeligheten? Barn kan si så mye rart. De kan f.eks. ha sagt at mamma bare sover og ho orker ikke lage mat... Selv om det bare gjaldt den ene gangen og du var syk, så vet naboen kanskje ikke det.

Kanskje du kunne tatt en prat med henne om denne dagen og fortalt henne at du var syk med feber, og se om ho sier noe...?
Ysta
02:29 14.04.2008
Barnevernet bekymrer meg ikke. De må gjøre sine undersøkelser.

Nettopp det jeg mener, jeg synes det er idiotisk å gjøre slikt uten å vite litt mer om hvordan det ligger ann. Hadde det vært barn hos meg i samme situasjon så hadde jeg for det første tatt barnesnakk i betraktning, og for det andre så hadde jeg faktisk fulgt ungene hjem etterhvert. Da hadde hun jo visst at det satt to bekymrede voksne hjemme.

Dette var jo første gangen de var der, de har alltid lekt med de samme barna og jeg har stort sett alltid visst hvor jeg kunne finne de.

Jeg tror jeg lar saken ligge, såfremt jeg ikke treffer på kvinnemennesket.
emblafreak
14:50 13.04.2008
Du skriver "Samboer var hjemme" ... Hvorfor i himmelens navn kunne ikke HAN i såfall ha trådt til for ungene dine da?
Hva gjorde han hele denne lørdagen???
Anonym
02:23 14.04.2008
Hvordan skal han kunne trå til når ungene er hos en nabo vi ikke kjenner og vet hvor bor i flere timer uten å si ifra hvor de er? Lov å lese en gang til..
emblafreak
21:34 16.04.2008
blir litt frustret over slike naboer:(((
som du skriver:"er lov til å bruke hodet".... Har selv ei nabojente i nabolaget som går i jentas kl (1kl).... og hun sier stadig at :mamma bare sover... og alltid når vi skal spise midda, sier hun at mamma gidder ikke å lage middag hun..... men jeg skjønner jo at hun bare sier det for å få mat:))) Trenger ikke å være professor for å skjønne det hehe:)
Og det med at barn henter barn... unnskyld meg, men jenta mi i 1 kl har levert 5 åringen min i barnehagen i 1 år nå.... og det er ingen som har reagert av den grunn.... og 1 klassinger kan vel alvorlig talt gå hjem fra SFO alene??? uten å bli hentet???( ja, vist ikke dere bor i en storby da:))
Anonym
21:09 18.04.2008
For det første: jenta som går i klassen til jenta di sier noe til deg som du kanskje skulle ha stilt deg noen spørsmålstegn ved, ikke akkurat gått til barnevernet , men spurt jenta litt om det hun forteller. Kanskje er det som du sier, at hun bare sier det for å få mat, men kanskje ikke... Noen mødre gidder faktisk ikke å lage middag til barna sine, noen barn blir vanskjøttet. Hvis hun holder fast ved at det faktisk er sant at mamma ikke gidder ville jeg ha fortalt mammaen hva jenta sier, og hvis det faktisk bare er tull så kan mammaen få anledning til å snakke med jenta om det hun har sagt. Hvis det viser seg etterhvert at det ER noe galt med omsorgen må du jo gjøre noe, ikke bare tulle det bort...

For det andre: MENER du at førsteklassingen din har levert femåringen i barnehagen i ett år uten at noen har reagert??? Sier ikke personalet noe om det? Var en veldig merkelig historie...
Mitt forslag til deg som "mor" og "bekymret for barna dine"; følg barna dine til barnehagen og skolen!

Til hovedinnlegger: for et skummel og utrivelig opplevelse å oppleve at naboen melder fra til barnevernet om deg uten å ha snakket med deg og undersøkt hva situasjonen dreide seg om! Hadde blitt sint og lei meg. Det som er helt sikkert er at de som jobber i barnevernet henlegger bare saken etter å ha tatt kontakt med deg når det ikke er noe å bekymre seg for med omsorgen din ;-) håper det ordner seg for deg ;-)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)