BarnetMitt 3-5 år
For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Hvor langt kan man forvente seg at en 3,5 åring har utviklet seg på det sosiale plan? |
22:17 9.04.2008 |
|---|---|
Jeg har en sønn på 3,5 år og er litt frustrert over tilbakemeld jeg har fått fra bhg. Han kan leke parallelt med andre barn men har et problem når det gjelder lek sammen med andre. Det går i korte trekk ut på at han kan rive leker ut av henda fra andre barn som ofte fører han oppi konfliktsituasjoner. Dette hender visstnok ganske ofte og mer enn normalt fra en 3,5åring har jeg fått inntrykk av. Når vi er sammen med barn av venner på hans alder så skjer ofte det samme. Han respekterer ikke et nei dersom han ikke får låne en spes leke og tyr da til tårene. Han viser også et sterkt eierskap til egne leker ved at han sliter med å låne bort ved besøk av andre barn. Han har også en tendens til å gå fra ting til ting i bhg. Leker ikke med noe over tid med unntak av uteleker som sykling etc. Jeg har fått beskjed om at denne form for adferd for en på hans alder er å ligge bak i utvikl . Kunne veldig godt tenke meg en second opinion her. Kan man forvente at barn på denne alderen mestrer sosial-leke-koden? |
|
| Anonym | |
Sv: Hvor langt kan man forvente seg at en 3,5 åring har utviklet seg på det sosiale plan? |
11:02 10.04.2008 |
|---|---|
Jeg håper jo at førskolelærere egentlig kan dette bedre enn meg. Kan bare se på min datter, da hun var 3 og et halvt hadde hun fremdeles problemer med å dele innimellom, det har hun forsåvidt ennå, men hun hadde nok lært seg kodene for hva som var akseptabelt. Hvem som hadde leken først var viktig og dersom noen la fra seg det hun hadde lyst på var det fritt vilt :-) Er det egentlig nødvenig å fokusere på om han ligger etter utviklingsmessig el ikke? For hovedsaken er vel at dette er uønsket oppførsel som får gutten din opp i situasjoner som er vanskelig for ham selv og for andre? Så da er vel det viktigste at du og barnehagen samarbeider med å hjelpe ham å endre oppførsel? |
|
| Anonym | |
Sv: Hvor langt kan man forvente seg at en 3,5 åring har utviklet seg på det sosiale plan? |
11:03 10.04.2008 |
|---|---|
Jeg kan fortelle deg hvordan mitt barn på 3 1/2 år er da.. Han tar kontakt med andre barn,spør om de vil være med å leke,eller om han kan være med å leke. De tar også kontakt med han mht til lek. Han gjør slik som de andre,altså har lett for å bli ledet,istedenfor å si nei hvis han ikke vil,men dette skal jobbes med. Han er heller ikke lenge ved hver aktivitet,så de i barnehagen,o vi foreldre skulle jobbe md det sammen. Han låner bort leker til andre barn,ikke alltid han vil,men vi sier han må dele,og det aksepterer han. ikke alltid han vil,men skjønner han må det. Mye kommer ann på humøret også. Han kan også ta fra andre leker,men det skjer ikke så ofte,og må vi foreldre si att det var ''snorre'' som hadde den,så gir han den tilbake,men ikke med ett smil om munnen. Jeg vet att han skjønner att han ikke kan gjøre det. Men,sønnen min er veldig glad i å bruke kroppen sin,så sitte stille og pusle over lengre tid,det er ikke noe for han. |
|
| Anonym | |
06:45 14.04.2008 |
|---|---|
Gutten vår leker helt greit med andre. De deler og organiserer leken fint. Så klart de er uenige og det kan oppstå konflikter, men i følge bhg. pleier gutten vår å snakke de andre rundt så de kommer til en enighet. Hvordan er språket hans da? Høres jo ut som han ikke helt får til kommunikasjonen, noe som kan gjøre barn frustrerte, men det kommer jo ikke helt av seg selv heller. Dette er jo noe som må læres. Dere får jo bare øve på det. Øve på deling, det å vente på tur. Og kanskje han trenger å øve på å holde fokus. Hvordan gjør dere voksne selv dere i mellom? Vi spør hverandre pent og takker og sier stort sett ja oss i mellom når den andre ber om noe, og det gjør gutten vår også. Lillemor på 10 mnd. har vært litt mer egen, sannsynligvis fordi pappaen og storebroren skjemmer henne helt bort, men vi har hatt et lite "familiemøte" på det og blitt enige om at vi ikke må gjøre henne noen bjørnetjeneste og sette i gang og lære henne å dele og allerede på et par uker nå har hun blitt veldig flink å gi fra seg om noen spør.. hun lærer fort :-) Ligger mye jobb bak dette da. Jeg har jobbet med barn tidligere og har vært bevisst på dette helt fra eldste var baby og jobbet litt forebyggende. |
|
| Newton & Prinsessen på erten | |
21:14 15.04.2008 |
|---|---|
Min gutt på 3,5 år er veldig glad i å leke med andre. Han har ingen problem med samlek, innviterer gjerne andre i lek, og hiver seg lett inn i andres lek. Han er flink til å leke selv, kan holde på lenge med togbane eller lego allene en søndag formiddag. Elsker å ha besøk av andre barn, de er gjerne på rommet å leker rollelek. De samarbeider også med å f.eks bygge en stor togbane. Virker nok som din sønn er litt sen, men det kan jo gjevne seg ut med tiden... |
|
| mams for to | |
08:54 22.04.2008 |
|---|---|
Hei!! Høres ut som vi har nesten akkurat samme problem. Jeg skreiv et innlegg om det før jeg så ditt. Min sønn er akkurat blitt tre. Han får også tilbakemelding om at han leiker parallellt med de andre barne i inneaktiviteter. Men han kan sitte lenge og leike med en ting, og kan ble helt oppslukt over dette. Barnehagen vil at PPT skal vurdere han. Det var veldig sårt, og jeg felte noen tårer da. Men tenker også at det vil sikkert ordne seg. Min er enebarn, og har alltid leikt veldig fint aleine. Vi har aldri behøvd og aktivisere han. Dette har jeg fram til nå sett på som positivt. Men barnehagen synes tydeligvis ikke det. De mener han bør leike mer med andre i inneaktiviteter. Skal din sønn vurderes av PPT? |
|
| Kaffekopp | |