Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt 3-5 år

For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Hvordan unngå å MASE??
21:30 8.04.2008
Klarer dere det? Jeg skulle så gjerne få noen råd som virker! Synes vi er på vei inn i en situasjon som jeg ikke liker - det vil si at for mange hverdagslige gjøremål, der vi forsøker å oppfordre henne til å gjøre noe (ta på støvler, kome for å pusse tenner, osv) må spørre så mange ganger at tålmodigheten og humøret til slutt brister, og det ender med at vi blir sinte og hun lei seg... Hva gjør dere? Hun er 3,5. Mange dager er helt masefrie og ting går greit, men noen dager er det som om ørene hennes rett og slett ikke virker... ; )
Mamman til Astronauten
Sv: Hvordan unngå å MASE??
21:57 8.04.2008
Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Jenta mi er så flink enkelte ganger, men ofte er hun helt i sin egen verden og hører ikke etter, eller så gidder hun rett og slett ikke.

Jeg hadde en veldig masete periode. Nå har jeg funnet ut at det beste for meg er å be henne gjøre en ting, og komme når hun er ferdig, også trekker jeg meg tilbake. Jeg blir så stressa av å stå der og mase.

Det er verre når vi har dårlig tid. Da hjelper jeg henne heller foreløpig. Jeg orker ikke drive å gnåle når vi begge er trøtte om morran. Ikke så greit bestandig i den alderen.. ;o)
Løvemor79
09:49 9.04.2008
her har det funket veldig bra med konkuranser hvis du skjønner. for eksempel. førstemann inn på badet når vi skal stelle, hvem får på seg skoa først mamma eller vilde. alltid i en spøkefull tone. første mann til å kle på seg. mamma glemmer veldig ofte å ta på sokkene slik at hun blir først ferdig og hun syns det er kjempe gøy holder på å le seg i hjel og stelle og påkledning blir positivt. ved påkledning hender også at jeg gjemmer meg og hun kler på seg uten at jeg ser og jeg tøyser med at hvordan kom de klærne på helt av seg selv og hun ler og syns det er kjempe gøy. vet jo at hun kan selv og hun blir super stolt når hun klarer helt selv særlig sånne ting som strømpebukser og lignende.
ved mat situasjonen hvis hun ikke vil spise så sier jeg med trist stemme og later som jeg er maten hennes at jeg vil ned i magen til vilde vil ikke i søpla. når hun da tar en bit så sier jeg au og hun ler som bare det og fullfører maten sin.

funker også her med få se hvor super rask du kan være til forskjellige ting som rydding og påkledning og lignende. syns det har blitt mye bedre etter at vi begynte med dette slipper så mye mas og vi har det gøy med forskjellige gjøremål begge to. hun elsker også å være med å hjelpe mamma med forskjellig husarbeid og lignende. syns også det er viktig at jeg forbereder henne på hva som skal skje for eksempel nå r det nærmer seg leggetid så sier jeg nå kan du leke i 5 minutter til så må vi opp å ta på pysjamas. slik at det ikke kommer som ett sjokk på henne da blir det bare krangling

små bellønninger som hvis du er flink å rydder de lekene der så skal vi spille ett spill sammen etterpå eller lese en bok. men nytter ikke si nå må du gå å rydde rommet ditt må ha konkrete ting for eksempel hvis hun rydder barbie tingene skal jeg rydde klssene også gjør vi noe sammen etterpå.

vet ikke om dette hjalp men har i hvertfall funket positivt hos oss. lykke til
KAS.81
09:49 9.04.2008
hun er forresten 3,5 år
KAS.81
23:04 6.05.2008
hei:) da er vi akkurat i samme båt.... føler jeg maser HELE dagen!!! å det ender i krangling. jenta våres er utrolig sta(3 år) og jeg vil heller ikkje gi etter på enkelte ting... redd for det ender i en ond sirkel. jeg har prøvd alt, både fra tolmodig og rolig til å bli kjempe sint. virker ikke som det ene er bedre enn det andre... bli forferdelig trist, sliten og lei meg..

håper det er noen som har en utolig god ide!!!!!!

"hissig" mamma
Anonym
15:10 8.05.2008
Her løste vi problemet med å lage et skjema hvor vi krysser av når hun har vært flink til å kle på seg om morgenen, sette koppene i oppvaskmaskinen etter seg, rydde litt etc. kle av seg klærne og på pysjamasen på kvelden etc. etc. Et kryss for vær bittelille oppgave.. for hvert femte kryss får hun lov å se en film (noe hun ofte maser om, ingen film om hun ikke har di fem kryssene), å for hvert 30 kryss har hun fått en litn gave :D Hun har vært så ivrig at jeg nok må gjøre avstanden til hvert smilefjes (som betyr film) og 2 smilefjes (som betyr gave) lengre....

Nå ser hun på det som en selvfølge at hun selv skal kle på seg etc. etc.
Snupidupi
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)