Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt 3-5 år

For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Frustrert!!! Hva når 4-åringen ikke gidder å gå på do???
20:29 8.04.2008

Har ei tuppe på 4 som på de fleste områder er helt på høyden med sine jevnaldrende, bortsett fra når det gjelder å gå på do. Hun har vist mange ganger at hun kan når hun vil, og har i korte perioder vært helt tørr, i hvert fall på dagtid.

Men så sklir det ut igjen. At hun glemmer seg eller ikke rekker det er greit nok, men hun går stadig og skvetter og "letter på trykket". Og spør vi, er svaret som regel at nei, hun må slett ikke på do. Og et halvt minutt senere er det vått.

Vi har prøvd å ta på bleie, med det resultat at all dogåing opphører. Da ser hun ikke vitsen i det hele tatt. Vi har også prøvd diverse belønningsmetoder, klistremerker o.l, med en større premie etter flere dager. Disse funker til begynne med, men så går hun lei.

Vi kan nok ikke skryte på oss å alltid ha håndtert dette på helt riktig måte. Av og til blir frustrasjonen for stor, særlig siden vi vet at hun kan når hun bare vil.

Vi følte vi nærmet oss før jul, men så meldte siste tilskudd til familien sin ankomst, og dermed skar det seg helt igjen. Mini og jeg var masse på sykehus og dette var selvsagt vanskelig for henne. Dette var vi forberedt på. L

Vi må mer på sykehus og får nok ikke stabilisert hverdagen riktig enda. Likevel vil vi gjerne prøve å få henne tørr, hun er storjente i egne øyne,, hun kan mestre dette og det vil spare oss for mye klesvask og frustrasjon.

Hvordan griper vi det an? Bør vi kapitulere og la henne bruke bleier så lenge hun vil, eller er det greit å stille krav til henne (som vi mener vi bør kunne). I så fall, hva bør vi tenke på for å holde irritasjonen på avstand underveis, vi skjønner jo at det beste er en utelukkende positiv tilnærming.

Det ble langt, håper noen med erfaring/synspunkter kan ta seg tid til å lese og svare;)
Anonym
Anonym
Sv: Frustrert!!! Hva når 4-åringen ikke gidder å gå på do???
14:00 9.04.2008
Har ikke erfaring fra dette, men mitt synpunkt her er at dere ikke kapitulerer og lar henne bruke bleier, men som du skriver hjelper det til og begynne med belønninger, prøv evt og belønn henne med feks noe hun er veldig glad i skift ut belønningen ofte ta henne med i en lekebutikk feks gi henne mulighet og velge en ting selv siden hun er så flink og gå på doen.
Skryt kjempe masse av henne når hun går på do.
Når hun skvetter litt i buksa så ta henne i hånda og si at nå skal dere bare litt på do ikke spør henne om hun må på do når hun alikevel sier nei.

Lykke til:)
Mamma`en til godgutten
14:31 9.04.2008
Jeg ville tatt av bleien, og lagt inn hyppige rutiner for når hun går på do. Gjerne en gang i timen. Gjør hun ingenting, tørk likevel og ha de samme rutinene hver gang. Vask fingre og og rose MASSE med POSITIVE tilbakemeldinger. Dersom hun protesterer og ikke vil være med, bestem at hun skal det! Gjør hun seg ut, ikke kommentere det og lage mye styr omkring uhellet, men skift på henne og fortsette med rutinen.

La henne gjerne før dere begynner få være med og kjøpe "stor jente truser" og la henne velge selv. Gjør en liten ting ut av trusekjøpet, slik at det ikke blir så stas å tisse ut de nye trusene. Kanskje ha noen gamle "små jente truser", som hun må bruke når hun tisser seg ut.

Anonym
09:27 10.04.2008
Jeg ville definitivt ha hatt henne i bleier en stund til. Det kommer ingenting godt ut av det dere nå holder på med. Hverken for jenta eller dere. Hun trenger tid til finne ut av dette på egenhånd ellers kommer dette bare til å fortsette. På med bleia og gi henne ro!
Mayken
21:01 10.04.2008
Takk, greit å få ulike synspunkter selv om det hadde vært flott med en fasit;) I dag har hun hatt uhell tidlig på dagen, som vi ikke har latt oss merke med. Så fikk hun bleie da hun skulle ut, og det var ikke mye i den, så hun fikk skryt for det. Etterpå har det vært upåklagelig. Skal se hvordan det går i helga nå, så får vi vurdere. Uansett så bør vel lista senkes betraktelig så hun opplever suksess oftere:)
Anonym
22:42 10.04.2008
Så bleia var nesten tørr etter utetiden og siden har hun holdt seg helt tørr? Dette har vel ikke vært vanlig, mener du skrev at hun normalt ga blaffen i å holde seg om dere tok på henne bleie? Kanskje dere er ved en aldri så liten snuplass nå da *krysser fingrene for dere*
Mayken
12:03 11.04.2008
hei

Jeg har en gutt som blir 4 år nå i mai, som har samme problemet. Han har ikke tid til å gå på do. Når vi spør om han skal gå, svarer han nei. Men følger vi han ut så tisser han. Han sier ofte når jeg henter han i barnehagen eller vi er ute at nå har jeg ikke hatt uhell.
Når vi da skal gå på do før vi går hjem ol er det ofte en våt flekk i trusen.

vi har og prøvd mange metoder med belønninger etter visst antall klister, men som du sier virker det bare ei stund.

Er og frustrert og kunne tenke meg gode råd??????????
svims
13:26 11.04.2008
Har akkurat det samme problemet med min sønn som snart blir 4. Sier han ikke må på do, men tisser rett etterpå i trusa og gidder ikke en gang å si fra til oss. Han går fortsatt med bleier så og si hele tiden. Han har ligget en del etter hele tiden med andre utviklingstrinn og språk, så det kan ligge litt der.
Anonym
19:22 11.04.2008
Kjerringa mot strømmen blir vel jeg nå... Jobber i barnehage, og har noen unger som tisser/ bæsjer på seg selv om de er 4-5 år gamle. Råd vi har fått er å overse det, bare ta med ungen på do og skift uten å si noe. Gi det minst mulig oppmerksomhet. Ikke skryt osv når ungen går på do, bare konkluder med at "nå kom det noe". Ungen kan oppfatte det som den er "mislykket" dersom den prøver å gå på do, men det ikke kommer noe, derfor dette. Det samme er det med mat, ikke skryt av en unge som spiser... det er en naturlig ting som man ikke skal skryte av. Vi har og fått råd om å evnt ta på ungene bleie dersom vi er mye ute og alt går i dressen/ regntøy osv. Tingene vil vel rette på seg etter hvert dersom ungen oppfatter at den ikke får noe oppmerksomhet rundt dette. Min sønn hadde og ca 1/2 år hvor han tisset på seg i 4 års alderen, frustrerende med flere våte poser hver dag, men det gikk over.. Nå håper vi han snart er tørr da han er 5,5 år.. Søstera var tørr natt/ dag da hun var to. Lykke til
Anonym
21:39 11.04.2008
Hmm, den har jeg ikke hørt før... men er jo på en måte logisk da. Men vi skryter selv om det ikke kommer noe vi da, for det er jo viljen til å gå vi vil stimulere, ikke evnen til å kjenne hva som skjer. Den tror vi hun har inne.

De siste dagene har jeg vært svært bevisst på å si fra en stund før hun må gå, f. eks kl halv seks sier jeg at"du må på do før barne-tv". Hun svarer da at hun ikke må, men når jeg da minner henne på det ti på seks, løper hun fort. Så det ser ut til å fungere foreløpig. Så prøver vi å ikke stresse med resultatet...

Godt å høre at vi ikke er alene om problemet, det er litt stress å føle at hun "burde" være tørr for lenge siden.

Anonym
23:05 13.04.2008
Bleia på, men kommer det no i do kan barnet gå uten bleie en stund som belønning. Ikke gi mye oppmerksomhet når det går galt - men ikke vær sur! Snakk kanskje litt om at det er ekkelt?
Ta barnet på do til faste tider, etter soving og spising, og før tur ut. Men om barnet ikke vil, så må dere respektere det.
Når noe kommer i do kan det være fint og snakke om hvor godt det er og slippe ekkel ...på rumpa.
Kan og være lurt og snakke om større barn som de ser opp til og fortelle at de ikke bruker bleie:-)

Lykke til!
annie-77
06:26 14.04.2008
Hei. Vi har vært noe i samme situasjon.

Jeg var hjemme med gutten vår og pappaen pendlet.
Gutten var pottetrent og hadde akkurat sluttet med bleie (det gikk over all forventning) da jeg ble gravid igjen. Problemet var at jeg ble dårlig, først sengeliggende, så inn på sykehuset.
Plutselig skulle pappaen styre og stelle og gutten startet å tisse på seg.
Jeg var sengeliggende og redusert hele svangerskapet og pappaen visste ikke hvordan han skulle håndtere det, så han kjørte bare på med bleier igjen. Det er halvannet år siden. Jeg er fortsatt dårlig (dog litt bedre enn jeg var).

Det jeg tenker. Det kan hende at barnet er forstyrret av at hverdagen står på hodet og at hun merker at alle er litt stresset og blir litt stresset og engstelig av det.

Vi bruker belønning. Han har valgt seg ut noe på lekebutikken og får 1 krone for å tisse på do og 5 for å gjøre noe stort. Når han har nok går vi i banken, veksler pengene og han får gå og kjøpe seg den tingen han hadde valgt seg ut. (Har hatt en katalog med bilde av denne tingen ved doen hele veien). Han har gjort dette en gang nå og er på runde nr to.

Vi har et gammelt syltetøyglass hvor vi har fjernet etiketten og klistret på noen "gjennomsiktige" klistremerker fra Panduro med båter, fly og bølger osv. Lillesøsteren har også et glass, med sommerfugler. + at begge har navnet sitt på glasset. Vi bruker lillesøster litt til å inspirere han (hun tisser på potta bare vi setter på krana).

Dere kan også ha faste tider, evt. en "tisseklokke" som dere setter til å ringe (sånn man har på kjøkkenet eller noe bare, når man koker egg ol. om du skjønner). Si ifra på forhånd at nå ringer snart klokken og da må vi løpe på do. Minn henne på det flere ganger før klokken ringer og minn henne på eventuelle belønninger.

Barn i den alderen liker også å bestemme. Prat med henne om at mamma bestemmer ditten og pappa datten og hun bestemmer over bæsjen og tissen, og når det kommer kan hun si til det at det er hun som bestemmer og "klemme sammen rompa" som gutten vår sier, så hun rekker å løpe på do. Og når hun er på do kan hun bestemme at det skal komme ut og være sjefen over det.

Gjør det litt artig. Få henne til å glemme at hun ikke vil.

Vent gjerne til sommeren om det er mye styr nå. Da har de mindre klær på også.
Newton & Prinsessen på erten
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)