Reisedebatten
Backpackerbeibi i Thailand |
21:35 7.04.2008 |
|---|---|
Vi har nylig kommet hjem fra en måneds ferie i Thailand med vår gutt på 7 mnd, og jeg har lyst til å dele våre erfaringer. Før vi reiste følte jeg meg rimelig usikker på alt jeg måtte tenke på, vurdere og huske. Jeg vurderte også muligheten av om dette var et feilskjær og en gigantisk egotripp for mor og far som ikke ville gjøre ungen vår godt. Så jeg håper dette kan være til hjelp for andre usikre foreldre. Vi har begge "backpackerbakgrunn" og lysten på å ligge på et velorganisert hotell på et chartersted var ikke stor. Likevel holdt vi alle muligheter åpne, kanskje måtte vi begrense oss til å være på et sted, kanskje måtte vi ha air con rom osv. Vi reiste likevel uten konkrete planer og uten hotellbooking men med Planeten (Lonely Planet) til Bangkok. Største feil vi gjorde var å reise med Aeroflot i den naive tro at de må ha blitt bedre siden sist. Flyene er helt ok, men vi hadde 7 timer å slå i hjel på flyplassen i Moskva. Denne flyplassen er helt pyton. Maten er grusom og service er ikke-eksisterende. De som jobber der ser ut som de hater vært sekund av sin våkne tid. 7 timer ble til 13, uten forklaringer eller beklagelser. Og, på 13 timer har bakkemannskapet god tid til å sjekke bagasjen. Flere oppdaget at de hadde hatt innbrudd i kofferten da vi kom fram til Bangkok. Våre slitne og ulåste sekker var heldigvis ikke rørt. Men det skal sies at da vi først var på flyet til Bangkok var alt strålende: baby cot, babymat, bleier og på toppen av det hele: en kjempesøt russisk flyvertinne. Det ble altså en forferdelig lang tur på 27 timer eller så. Jeg er skikkelig imponert over gutten vår som tok det hele med godt humør og tålmodighet. Han hadde det helt fint, han fikk mat, han fikk sove, og han hadde to foreldre hos seg 100 %. Dette ble en god erfaring å ha med seg videre. I Bangkok tok vi inn på rom med air con for å få til en behageligere overgang i temperatur. Foreldrene synes ikke noe om air con da vi synes temperaturforskjellene blir for store mellom ute og inne. Også gutten vår reagerte med tett nese, så da fikk vi bekreftet at dette ikke var så bra og ingen nødvendighet. Kort sagt; vi har hatt en backpackertur med baby og det har vært fantastisk. Vi har reist med innenriksfly, dagtog og nattog, longtailbåt og speedbåt. Og tuktuk og traktor og taxi. Vi har bevisst unngått turist air con buss da mulighetene til å bevege seg er innskrenka her. Vi var på Koh Lanta, Koh Muk, Koh Kradan, i Trang og Chumpon, Koh Tao og Bangkok. Vi har bodd i bambushytter på strand og i jungel. Det viktigste en hytte må ha er et godt myggnett og en seng som er stor nok for tre. Gutten vår har kunnet være halvnaken hele døgnet og har utvikla seg enormt fysisk og motorisk. Han har blitt møtt med uendelige mengder positivitet, energi og smil og fått konstant tilbakemelding på egen eksistens. Thaier elsker barn. Og det gjelder alle; også tøffe tenåringsgutter, gretne tuktuksjåfører og kjipe hotellresepsjonister blir helt myke og begynner å klappe i hender og vinke og le og si rare ting når en liten baby kommer. Han har også hatt et utsvevende hemmelig liv da han har blitt bært vekk og blitt borte en stund. Gutten har bada seg i all denne oppmerksomheten og han elsker det, nå stråler han for hvert nye menneske han ser. Vi har hatt en ubehagelig dag da gutten fikk diare under en togtur. Vi ble anbefalt Smecta på apoteket og ga dette. Etter 24 timer var det over og dagen etter oppdaget vi første tann, så det kan jo ha vært denne som gjorde utslaget. Man blir uansett veldig bekymret over diare i en så liten kropp når det er så varmt. Vi måtte jobbe litt for å få gutten til å drikke nok, og bleiene var nok ganske lette gjennom hele turen. Nesten overalt lager de rein ferskpressa appelsinjuice, og dette gikk ned på høykant. Hva angår mat hadde vi med alt vi trengte av Hippmelk og Hollegrøt. I tillegg kjøpte vi matglass (Gerber og Heinz) når vi var innom byer. varehuset Tesco (som finnes i byer) har slikt. Og på Koh Lanta er det mange småbarnsfamilier, der har de slikt på 7eleven. Og på restauranter fikk vi most banan og mango i blender'n til passende konsistens. Det er også lurt å kjøpe bleier på Tesco. Men det er mange dårlige merker, spander noen dyre (omtrent samme pris som hjemme). På 7eleven har de Huggies som er ok. Beste forhåndskjøp må ha vært trilla fra Koelstra. Denne veier bare 4,8 kg og blir ganske minimal når den brettes sammen. I Bangkok kunne gutt og vogn lett bæres opp trapper, som det er mange av. Vi fikk også ha med vogna inn på flyet. Vi hadde med bæreselen Beco. Denne ble gjenglemt i taxi i Bangkok, men kom mirakuløst nok tilbake til oss igjen på hjemtur. Så det var egentlig til det beste; den hadde blitt altfor varm å bruke. Og vi lærte en flott teknikk med sarong i stedet: på Koh Lanta har de saronger som er sydd sammen i kortendene. Disse kunne brukes som en bæreslynge. Den egna seg også som babyhengekøye for en blund i skyggen, opphengt i et tre. Vi har altså hatt en strålende opplevelse. Anbefales. |
|
| samuraibeibi | |
Sv: Backpackerbeibi i Thailand |
15:33 11.04.2008 |
|---|---|
Hei. Må si jeg ble misunnelig på denne turen deres.. Har ikke vært i mine tanker på å kunne dratt på backpacker tur med en liten baby.. Men der fikk dere bevist at det og går ann.. Har selv en mor som bor i Australia, og vi har snakket om å dra nedover til jul. da er lillemor 11 mnd.. vi vurderer til og fra, så vi får se.. Spennende å lese om turen deres hvertfall :) |
|
| *AnneMa* | |
00:23 15.04.2008 |
|---|---|
he he he, backpackertur til Thailand... Det er liksom som å si backapackertur til Spania, det;-) |
|
| Anonym | |
17:46 15.04.2008 |
|---|---|
Høres ut som en drømmetur! Det er jo en diskusjon både i samfunnet og garantert blant foreldre hvorvidt man skal dra særlig langt avgårde med små barn, med tanke på fremmed bakteriekultur, varme, helsevesen osv. Synes det er interessant å høre deres opplevelse, særlig med det utgangspunktet dere hadde som "tvilere". Jeg har en liten jente på 4 1/2 mdn. og tenker ofte på hvordan det ville være å reise til Asia e.l. med henne. Jeg vet at om man spør på helsestasjonen vil man få de "vanlige advarslene". Og som førstegangsforeldre vil man jo helst bare gjøre det beste for barnet sitt, man er jo fryyyktelig usikker på hva som "går an". Hmmm, med ditt innlegg blir det mer og mer fristende å få samboeren til å legge en lang nyttårsferie til Thailand, og da er jo jenta et år. Nå prøver vi først en to-ukers på Kreta hvor jeg har vært et par ganger før, men vi drar som "backpackere" slik at vi kan dra litt rundtomkring. Vi får si det er en test. PS: til deg som gjør natt av at man kaller seg backpacker i Thailand...skjerp deg, du er usedvanlig uhøflig. Backpacker betyr nå først og fremst at man drar på egen hånd med en ryggsekk..Jeg er overrasket over hvor mange ufine kommentarer som finnes på denne nettsiden. Det får meg til å frykte at det er noe i utsagnet om at "kvinner er kvinner verst". Jeg har vært innom sider som nybakte fedre bruker og der refser man ikke hverandre slik enkelte kan gjøre på disse chatteforumene her. Det er veldig trist, men det gjør meg aller mest flau... |
|
| AFV! | |
00:28 16.04.2008 |
|---|---|
Ja, bacpackerbegrepet var jeg også temmelig jålete på da jeg tok min første tur - herregud for 20 år sida! Det var om å gjøre å reise hardcore, bo enklest, spise billigst, og ikke minst; være borte så lenge som mulig. Seinere har jeg oppdaga at eksotisk kan være rett rundt hjørnet. Og jeg tar gjerne en backpackertur til Spania, jeg har hørt det skal være gode fjellturmuligheter på Gran Canaria f.eks. Et billig hoppe-på charterfly er en ypperlig start. Jeg kunne også reist til Thailand med trillekoffert, men det ville vært litt upraktisk. Anbefalt vittig lektyre i sakens anledning: "Are you experienced?" mener forfatter'n heter William Sutcliffe. Uansett, Thailand er et velsigna enkelt sted å være og bevege seg i. Poenget med innlegget var å kanskje berolige og om mulig å inspirere. Som førstegangsforeldre må man jo prøve og feile, og så er det veldig bra om man ikke feiler så mye da. Samtidig som livet ikke trenger å bli snudd helt på hodet, for oss er det ihvertfall viktig å prøve å få til det vi har lyst til - uten at det skal gå på bekostning av gutten vår. Til dere som er interesserte: jeg synes det er utrolig hyggelig! God tur til evt Australia AnneMa og til Kreta AFV! |
|
| samuraibeibi | |
19:55 23.04.2008 |
|---|---|
Hei igjen Samuraibeibi! Ja da nærmer det seg avreise til Kreta (14 dgr.) og jeg må tenke litt på hva vi skal pakke. Du, jeg ser du skryter av en trille fra Koelstra (hva heter den?) Vi trenger jo en lett reisetrille/sportsvogn. Jeg har en skabbete Simovogn som er 11 år gammel (prøver å være litt bevisst forbruker og ikke kjøpe nytt) som jeg begynner å bli veldig lei av..har litt lyst på noe nytt. Men, er det full liggestilling i denne vognen? Det er vel lurt til en 5 mnd. gammel baby som helst skal sove i vogna der vi ikke får fikset seng (hun kommer ikke opp i min seng, da mister jeg det lille jeg har av nattesøvn) - hva tror du om det? Jeg holder på å bli gal av vogndebatten..Jeg må ha en stødig vogn med plass til voksipose til vinter'n og god plass til handleposer, da vi ikke har bil. Men trillen fra Koelstra er vel å regne som en trille og bare det? Jeg tar forresten gjerne kontakt igjen dersom det blir aktuekt å ta en tur til Thailand med baby. Har vært der en gang før med modern (....)men da trivdes jeg ikke så godt. Kan ha noe med selskapet å gjøre, samt at vi ble utsatt for en juvelscam...sier dama som ALDRI blir lurt...jadda... |
|
| AFV! | |
22:46 24.04.2008 |
|---|---|
Hei igjen! Ja, vi er fornøyde med trilla fra Koelstra, se www.koelstra.com/nl/buggys/simba/index.php/cPath/3_72/language/en Grunnen til at vi kjøpte denne var vekt + at den ble minimal sammenbretta tilstand (absolutt ingen problemer på noen av flyplassene) + at den har nesten full liggestilling. Kosta ca 1300. Den ser litt pinglete ut, men jeg er imponert. Gutten vår sov kjempegodt i denne noen timer av gangen, men aldri en hel natt - tror ikke det er ideelt. Man må jo sette på sikkerhetsbelte, og da blir jo barnet låst i ca samme stilling lenge. Er det en idé med reiseseng, eller blir det litt upraktisk? Denne var billig: www.babyshop.no/wsp/babyshop/frontend.cgifunc=frontend.show&func_id=11198&template =product_info&open=15 og denne var fin: www.nomaden.no/main/index.phppage=shop.product_details&flypage=shop.flypage&prod uct_id=9603&category_id=161&back_list=1&option=com_phpshop&Itemid=1 Angående vogn ellers er jeg i samme selvvalgte billøse situasjon som deg; jeg tenkte etterhvert å satse på en sykkelvogn med god plass. Disse kan også hektes av og brukes uten sykkel og fåes kjøpt brukt på finn.no Å, de luresnikene kan være gode! Dere er nok ikke de første som er blitt lurt til å kjøpe praktfulle glassbiter, og ikke de siste heller. Jeg blir jo litt imponert over hva de kan finne på. Jeg tror det kjipeste jeg har vært utsatt for er ørevokstyveri i India. Jeg møtte de to på en smal sti, og så sa de at "unnskyld, du har noe der", det neste som skjedde var at jeg fikk en pinne stukket inn i øret og uten at jeg så hvordan det gikk til var den full av gul masse da de viste den til meg og sa "Miss! You have a problem!" Heldigvis hadde de "sertifikat" (et slitent ark med stempler og signaturer) som viste at de var ørevoksrensere, så¨dette kunne de hjelpe med for en liten sum rupier. Jeg hadde ikke lyst til å betale for å få en pinne stukket langt inn i hodet og takka ikke så pent nei. Et tips til Kreta; det er vel mygg der nå? Det er ingen myggmidler som er anbefalt til bruk for barn under 3 år, men noe må man jo gjøre for å forhindre masseangrep. Jeg brukte Myggolje fra apoteket, som tross alt er mild. Unngå midler som inneholder DEET. Ha en strålende god tur. Og veldig hyggelig om du tar kontakt. |
|
| samuraibeibi | |
11:17 16.04.2008 |
|---|---|
Takk for fint innlegg samuraibeibi! Glad for å se sånt. Har et par spørsmål - hva gjorde dere med bilsikring? Har bodd i BKK noen år og reiser dit ofte fremdeles, men venter første barn til høsten, så har aldri sett byen fra den vinkelen. Lille vil bli født i BKK, og jeg begynte plutselig å tenke på hva gjør vi i taxi, og lurer også på om de har noe særlig vognutvalg der eller om jeg må få sendt fra Norge. Husker å ha sett noe på de store department stores, men ikke mye... Takker og bukker hvis du har noen gode råd. |
|
| frilly | |
23:05 17.04.2008 |
|---|---|
Barnesikring i bil? ....eeeeh, mammas fang og pappas fang. Kjenner du risikoen ved slike innrømmelser på DiB? Eder og galle, tjære og fjær! Men det må jo finnes noen taxier som har barnesete i Bangkok vel? Når du bor der kan du kanskje få deg "faste" taxier - altså noen du ringer når du vet du trenger taxi. Krever jo litt planlegging, det. Ellers brukte vi skytrain mye, men det kommer jo an på hvor dere skal bo. Og Bangkok er ingen praktisk barnevognby; trapper og kanter og uframkommelig fortau. Jeg så i øyekroken de hadde noe vognutvalg på Tesco, men undersøkte ikke nærmere. Jeg la merke til at Thaiene bar sine barn på armen når de var ute på by'n. Du trenger vel egentlig noen gode førstehåndskunnskaper og kontakter i Bangkok, ikke minst omkring det å føde der. Ifølge en engelsk firebarnsmamma som bodde sør i landet var det enorm forskjell på sykehus, fra middelalderske fødselsteknikker til hypermoderne. Kanskje du skal prøve å kontakte ambassaden? De kan sikkert ikke hjelpe deg med alle slags spørsmål, men mulig de kan henvise deg til noe kontaktnett? Verdt et forsøk, hvis du ikke allerede har det da. Så spennede det blir da! |
|
| samuraibeibi | |
08:51 18.04.2008 |
|---|---|
Oouch - sorry, er ny her og tenkte ikke over det:-) Men nå når du sier det skjønner jeg nå hvorfor jeg finner så lite informasjon om dette rundt på denne typen sider..selv om 'alle' reiser med baby til Thailand;-) Say no more. Vi ender nok opp med en enkel løsning vi og. Jeg regner ikke med å bruke vogn mens jeg er der (men bæresele) - men må kanskje kjøpe vogn og bilsete der siden landet jeg bor og skal tilbake til etter fødsel ihvertfall ikke har sånne ting. Skal sjekke Tesco - jeg gadd aldri dra så langt for å handle når jeg bodde der, men nå som du nevnte det så husker jeg jo at både Tesco og Carrefour og disse har sånne gigautsalg i utkantene av byen. Verdt å ta en titt. Skal også se om jeg kan finne noe 'familienettverk' gjennom ambassaden el sjømannskirken, godt tips. Re sykehus kjenner jeg BKK ganske godt, har brukt flere av de store private sykehusene i byen - de er svært gode, og står ikke noe tilbake for her hjemme. Så det skal nok gå fint! Takk for tipsene, og god tur tilbake (regner med det, skjønner du!) |
|
| frilly | |
21:31 23.04.2008 |
|---|---|
Høres ut som en fantastisk tur! Vi var også i Thailand når mini var 6-7mnd, men var ikke like tøffe som dere. Vi hadde 3 fantastiske uker på Phuket på et flott hotell med egen barneseng, air condition (bare å ha det på varmt nok så slipper man å bli forkjølet, men er jo enda bedre hvis man orker å ikke ha det) og kort vei til stranda. Vi hadde med babybjørn activ som vi brukte bla i taxier og tuktuker. Hadde mini sittende utover i den og følte hvertfall at det ble sikrere enn å kun ha han på fanget. Hvis det var sikkerhetsele i bilen brukte vi den rundt livet til den som bar mini, men trafikken på Phuket er jo en helt annen enn i Bankok. (har vært der for mange å siden og sto vel stort sett i kø hver gang vi skulle flytte oss "raskt" fra et sted til et annet) |
|
| Mamman til lille nurket | |
22:53 24.04.2008 |
|---|---|
Det var lurt! :D |
|
| samuraibeibi | |