Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Skravlesiden

Vannkopper - hvor syke blir de og kan de få det flere ganger?
 09:57 7.04.2008
Har en sønn på snart 4 som har hatt vannkopper, ikke feber, tre store væskefylte kopper på ryggen som ikke klødde ellers en del prikker som ikke ble noe ut av. Var i god form hele perioden. Er det sannsynlig at han får det en gang til? En som jobber i barnehagen sa at han sannsynligvis kom til å få det en gang til.

Nå har datteren min på 7 fått det. Masse prikker men ikke noen som er væskefylte enda. De klør litt. Hun er i god form og har ikke feber som jeg kan se. Jeg er hjemme fra jobben med henne i dag. Hvor lenge kommer det til å vare?? Hva gjør jeg når jeg ikke har flere sykt barn dager igjen?
titel05
Sv: Vannkopper - hvor syke blir de og kan de få det flere ganger?
 13:21 7.04.2008
Har ein hatt vannkopper så blir ein faktisk immun for resten av livet. og jo yngre barna er jo lettere får dei sjukdomen.

Og barn kan smitte andre barn så sant dei har veskefylte blemmer på kroppen.
HegeAE
 01:07 25.04.2008
Gutten min har hatt vannkopper to ganger, og vi har vært hos lege begge gangene. Første gangen fikk han en mild variant med bare tolv prikker, og 6 mndr senere var han dekket.

Jeg har jobbet på legevakten selv, og vet at dette er noe som en sjelden gang kan komme flere ganger...

Ikke påstå noe om dere ikke er helt sikker. Det gir "falskt håp".
Snuppa og småtrollene
 14:05 8.04.2008
hei!
vist de bare får noen få vannkopper kan de få det en gang til...
Min jente var 3.5 år da hun ha vannkoppene-og hun ga masse... hodebunnen, fjeset, i munnen, magen, ryggen, rompa... ja, mellom tærne... var i fin form de to første dagene, men så ko feberen, og dårlig matlyst pga de ho ha i munnen var ikke så gode...
Men barn får det forskjellig, og noen har ikke feber en gang...
Men det er helt sant at de kan få det en gang til vist, de har bare noen få...
Vist du ikke har flere sykedager igjen, er jeg ikke helt sikker på... men vil ha snakket med legen, kansje han kan sykemelde deg...
lykke til, og god bedring...
Jea-81
 15:36 16.04.2008
OM VANNKOPPER...

Sykdommen smitter fra 2 dager før til utslettet er begynt å tørke inn. Smitten skjer gjennom luften (fjerndråpesmitte) eller gjennom direkte berøring av utslettet. Etter gjennomgått infeksjon blir viruset liggende i dvale i nerveknuter i kroppen og kan vekkes til live senere i livet og gi helvetesild.

Litt mindre enn 1 av 1000 som har vannkopper, får betennelse i hjernen, lillehjernen eller hjernehinnene. Det kan føre til hodepine, oppkast, ustøhet, omtåkethet og krampeanfall. Prognosen er god, og de fleste blir helt friske.

Gravide som får vannkopper kan en sjelden gang overføre viruset til fosteret, særlig i første halvdel av svangerskapet. Det kan medføre skader på fosteret. Gravide som ikke har hatt vannkopper selv bør derfor være forsiktig med å ha kontakt med personer som har vannkopper eller helvetesild.

Sykdomstegn
Feber, hodepine og sykdomsfølelse i et par dager før utslettet bryter ut forekommer, særlig hos voksne.

Utslettet starter i ansiktet og på overkroppen og sprer seg deretter til armene og beina. Det begynner som små prikker som etter hvert hovner litt opp og blir til små væskefylte blemmer. Blemmene tørker senere inn og dekkes av skorper. Blemmene og skorpene kommer ikke på samme tidspunkt overalt. Derfor består utslettet både av prikker, blemmer og skorper samtidig. Kløe er vanlig.

Behandling
Pass godt på den som er syk. Mål feberen og kontroller med jevne mellomrom hvordan den syke har det. Ring lege hvis du er i tvil om tilstanden.

Kløestillende medisin. Ved sterk kløe kan lege forskrive kløestillende medisiner, for eksempel klemastin (Tavegyl®) eller deksklorfeniramin (Polaramin® tabletter, Phenamin® mikstur).

Ro og hvile. Barn bør være hjemme fra barnehage eller skole til utslettet har tørket inn.

Kontakt lege ved dårlig allmenntilstand, kraftig hodepine, nakkestivhet, kvalme, oppkast og feberkramper.

:-)
Troillpia
 15:22 18.04.2008
bare sier det. mine ble dritsyke!!!!!
begge var syke en uke hver. å hadde mye vannkopper. lite søvn, mye grining og ja ekstrem kløe
minstemann var under året da han fikk det, å han så f. meg ikke ut.
han var prikk i prikk, å har mye arr fra det ennå faktisk :( :(
så det at de får det mildt når de er små er bare tull.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------