Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Hvordan var/er deres adhd barn i rundt 12-24mnd alder??
17:07 6.04.2008
? takker for svar!! vet at mange ikke får diagnose sååå tidlig men dere som hadde mistanken så tidlig å vet..
Anonym
Sv: Hvordan var/er deres adhd barn i rundt 12-24mnd alder??
23:42 6.04.2008
Jeg hadde ikke mistanke så tidlig, men kan jo skrive litt likevel:)
Ungen var blid, grei og likte f eks å dele godteriet sitt med alle, de gangene h*n fikk litt. Bare h*n hadde en liten bit igjen til seg selv, så var h*n fornøyd:) Reagerte veldig på vaniljeis; ble veldig aktiv av det.
Og så hadde h*n "av og på- knapp": enten var h*n overalt og veldig aktiv, eller så sov h*n:)
Tidlig å gå(9 mnd og 3 uker), tidlig med språk, snakket helt rent 3 år gammel :)
Og VELDIG avhengig av rutiner:)
Det er lenge siden, så jeg husker sikkert ikke alt:)
Anonym
11:27 11.04.2008
VILLLLLEBASSSS!!.:) kunne ikke være rolig-satt ikke,kan du si.Måtte binde han fast hele tiden.Altså sengen,når han skulle spise.8MND,var han ute av lekegrinden og senga.Dro i alt.Har vært slitsomme år.
Anonym
22:27 30.04.2008
Flere? :)
Anonym
08:28 5.05.2008
Nå har mitt barn fått diagnose ADD, men jeg svarer nå allikevel... H*n er en meget aktiv liten skapning, så må si jeg flere gagnger har lurt på om ikke H'en også skulle vært med i diagnosen, men sakkyndig mente det var for små utslag på testingen der...
Som 1-2åring var h*n også veldig aktiv, kunne ikke roe seg med en leke eller slikt men dro fram en ting for å holde på med den i kun kort tid før h*n dro fram noe annet, og slik fortsatte det.
Etterhvert har det utviklet seg slik at h*n fortsatt har problemer med å konsentrere/roe seg med ting som ikke oppleves som fengende, mens det kan være svært vanskelig å få h*n til å avslutte aktiviteter h*n liker godt.
Temperamentsmessig er h*n enten helt av eller helt på. Altså: Enten sprudlende blid eller veldig sint, sklir ikke på følelsesskalaen.
Har hatt og har vanskelig å se sin rolle i konflikter o.l., er alltid de andres skyld...
Dette er vel det jeg vil kalle mitt barns 3 hovedpunkter.
Mistenker du at ditt barn har det da, siden du spør, og hva er isåfall bakgrunnen for mistanken?
Anonym
08:29 5.05.2008
Kan legge til at h*n var/er veldig tidlig og sterk motorisk, men sein i språk...
Anonym
12:17 5.05.2008
Kunne ikke sitte stille.Eneste stunden min kunne være stille var natta da han sov.Propell hele dagen.Før han kunne gå,ikke mange mnd så var han ute av lekegrinden,senga osv.Binde han fast i stolen får og kunne få i han mat.Smilegutt som bare det,men klarte ikke være stille.Tenkte heller ikke på adhd da så tidligt.Fikk diagnosen når han begynte på skolen.Skulle hatt medisiner får lenge siden.Gutten min har ikke hatt det lett.
Anonym
14:42 5.05.2008
Min lille gutt var rolig og snill da han var 1-2 år. Aldri noe styr. Gjekk litt seint 15 mnd. Fikk Leukemi som 2 åring. Og har nå fått Diagnosen ADHD, han er forsatt ikke hyper men sliter med konsentrasjonen og oppmerksomhetsproblemer og den sosiale biten. Lære og skrivevansker og koordinasjonsprblemer.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem