Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Røykedebatten

Som gravid forventes det fra alle kanter at du skal klare å stumpe sigaretten. Men de fleste som har vært i klørne på Kong Nikotin vet at dette er lettere sagt enn gjort. Her kan dere gleder og frustrasjoner, og fortelle hverandre hvordan dere har klart dere - på godt og vondt.
11 uker igejn og har kutta røyken.. Vil dette hjelpe mye??
13:45 6.04.2008
Jeg har hatt et trøblete svangerskap og er i et veldig vanskelig parforhold og har brukt dette som unnskyldning for meg selv altfor lenge. Har slutta noen gange allerede men sprukket hver gang. Nå har jeg greid meg en stund og har begynt å tenke på hvor stor skade det har gjort og på hvor mye det hjelper at jeg slutter nå, så sent...
Noen som vet noe om dette, som sluttet på slutten av sv.skapet?
Anonym
Sv: 11 uker igejn og har kutta røyken.. Vil dette hjelpe mye??
19:58 6.04.2008
Tror det hjelper veldig mye..! Røyking går utover nærings- og oksygenopptaket hos barnet, så at det nå "slipper" de siste ukene, tror jeg er veldig mye hjelp i! Kjempebra at du har klart d! :) :)
Nå kan jo neste mål være at du ikke begynner på igjen etter sv.skapet, så er du jo kvitt røyken for godt :) (Det er mitt mål!)
Stå på og lykke til!
Anonym
09:12 7.04.2008
Trist å høre om trøblete svangerskap og dårlig parforhold:( Men kjempebra og supert at du har klart å endelig stumpe røyken. Ikke gi deg, hold ut helt til du føder. Dette vil barnet i magen ha godt av. Ikke bruk unnskyldningen om at det sikkert ikke hjelper noe, dte hjelper faktisk fantastisk mye!
Gratulerer så mye, nå får babyen din dte MYE bedre der inne, med hensyn til blodsirkulasjon, oksygen og næringsstoffer.
Anonym
21:00 9.05.2008
Røyking kan ikke være så altfor skadelig da burde det være ett forbud for gravide, men det er jo bare anbefalt å slutte..ikke tvungent. men når du har klart det som mange ser på som umulig er det jo kjempebra! ikke bare barnet får det bedre men du også! håper du klarer å holde deg røykfri etter barnet har kommet også da! selv om barnet ikke blir direkte utsatt så lukter det noe forferdelig av deg, bare tenk over hvor mye de som røyker lukter...men jeg vil bare si at du har vært veldig flink;) sluttet selv da jeg var omtrent to mnd på vei og er fortsatt stolt over det!:)
Anonym
09:24 27.05.2008
Røyking kan ikke være så altfor skadelig da burde det være ett forbud for gravide, men det er jo bare anbefalt å slutte..ikke tvungent hehe tuller du eller?

Hvordan skal man få forbud for gravide? Det lar seg jo ikke gjennomføre i praksis.

Til HI: Selfølgelig hjelper det å slutte nå,
Så fort blir formen bedre

Når du slutter å røyke, begynner kroppen umiddelbart å reparere skadene den har fått av tobakksrøyken. Hvor raskt forbedringene kommer, avhenger av hvor mye og hvor lenge du har røykt.

Etter 20 minutter synker blodtrykk og puls til det normale, og temperaturen i hender og føtter øker til det normale.

Etter 8 timer blir mengden av kullos og oksygen i blodet normal igjen.

Etter 24 timer er risikoen for hjerteinfarkt blitt lavere.

Etter 48 timer blir lukte- og smaksevnen bedre.

Etter 72 timer er musklene rundt luftrørene avslappet, og det blir lettere å puste.

Etter 2 uker til 3 måneder blir blodforsyningen bedre, det blir lettere å gå, og lungefunksjonen øker.

Etter 1 til 9 måneder reduseres hoste, tette bihuler, trøtthet og tung pust. Det vokser ut nye flimmerhår i luftveiene, og faren for luftveisinfeksjoner blir mindre. Du vil merke at kroppen orker mer!

Etter 1 år er tilleggsrisikoen for hjerteinfarkt halvert.

Etter 10 år er risikoen for å få lungekreft halvert sammenlignet med dem som fortsatt røyker.
(fra slutta.no, og dette er bare hos deg, tenk da hva det gjør for fosteret i magen)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------