Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Samlivsbrudd

Her kan du som lurer på et brudd er i ett eller er ferdig med ett utveksle erfaringer på godt og ondt.
Slit det med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Finnes det andre par som har seperat økonomi?
14:26 1.04.2008
Jeg og min mann har veldig ulik inntekt og har alltid hatt det, forskjellen er større nå enn tidligere, men uansett har han alltid hatt bedre lønn enn jeg. Vi eide leilighetene våre 50-50 noen år, men jeg hadde alltid dårlig råd, mens han hadde god. Da vi flyttet i hus bestemte jeg meg for å bare eie 40% for at jeg skulle ha litt mer penger til overs - noen som forsåvidt har vært greitt for meg, men jeg vil ikke fortelle noen om det - for jeg syns det virker smålig (av min mann). Vi har forresten ikke vært gift helel tiden. Var lenge bare oss to og så fikk vi barn for 5 år siden og har vært gift i 2 år.

Nå øsnker han å kjøpe en dyr tomt og bygge et hus. Dette er umulig for meg å klare med min økonomi og han foreslår at jeg går ned i eierandel. Jeg sier at jeg ikke vil flytte til et hus hvor jeg bare har råd til å eie 20% og han er sur fordi jeg begrenser mulighetene våre med min økonomi. Er dette rettferdig?

Jeg er fornøyd her vi bor og trenger ikke å flytte på meg - og da vil heller ikke økonomien være et problem. men er det riktig at jeg skal gå så mye ned i eierandel hvis vi flyttet til et dyrere hus? Nå er vi gif tog har barn sammen - er det vanlig å ha denne typen fordeling da?

Vi deler på alle regninger 50-50 og handler så godt vi kan like mye hver (dog jeg tror jeg betaler mer av dagligvarene enn han gjør).

Jeg blir drit forbanna av denne diskusjonen som vi har hatt utallige ganger - han forstår ikke meg og jeg vil ikke begi meg inn i en situasjon hvor jeg nærmest er redusert til en leietaker pga eierbrøken. Er det jeg eller han som er egoistisk?
Anonym
Sv: Finnes det andre par som har seperat økonomi?
13:53 4.04.2008
HAN er egoistisk. Dere er da gift for guds skyld! Ha felles økonomi! Fryktelig smålig av din mann, skjønner godt at du ikke vil eie kun 20% av et hus dere skal bo i som en familie....
Anonym
19:26 4.04.2008
Mannen din er totalt urimelig. Når dere er gift har dere gjensidig forsørgerplikt og alt dere tjener tilhører dere begge. Dette synes jeg ikke du burde finne deg i. Skikkelig lusent spør du meg.
Anonym
21:02 6.04.2008
Fy søren, dette er jo ikke holdbart! Den eneste grunnen til å ha en slik økonomi er hvis man planlegger et brudd.. Alt som kommer inn skal i utgangspunktet til fellesskapet. Det eneste man kan regne som "sitt eget" er det man evt tok med inn i forholdet (oppsparte midler fra tidligere, arv etc).

Hos oss tjener han ca. 10000 netto mer enn meg i mnd (vi tjener bra begge to), Han betaler derfor all mat (ca. kr.6000-7000 pr mnd), resten deler vi fifty-fifty. Dette da jeg eier over 90% av bolig (pga arv). Han kan på den måten spare seg opp penger i stedet for å kjøpe seg inn (og høste av verdistigning) i bolig. Jeg synes vi har en ganske fleksibel løsning for begge parter.

Mannen dn høres ut som en stor egosist spør du meg..
Anonym
12:19 13.04.2008
Det høres egentlig ut som dere har det nesten som oss da... Hvordan syns din mann det er å bare eie 10% av boligen dere bor i? Og hva bruker han sine oppsparte midler til? Vi deler alle utgifter i huset 50-50, men dette er en større belastning for meg enn for han, så det er han som har penger til overs til å spare og ikke jeg.

Han har mye oppsparte midler fra før vi giftet oss og dette kan han bruke i boligen, men da vil jo jeg måtte gå ned i eierandel. Er dette annerledes enn at du eier 90% av deres bolig pga arv? Hvis dere skilles står jo mannen din på relativt bar bakke, eller? Bortsett fra det han har klart å spare? Men er disse midlene bare til en nød-konto i tilfelle evt. skilsmisse? Eller bruker han dem på fellesting?

Jeg er enig i alles kommentarer om at min mann er egoistisk - det tærer på forholdet vårt. Jeg føler det drives som en forretning og ikke som en familie. Jeg er veldig glad i han, men jeg kan ikke ignorere at han kommenterer økonomiske forhold hele tiden. Klager over at jeg er tom for penger, over at mine midler begrenser oss i å gjøre det vi vil med huset/nytt hus. Han mener det er jeg som er egoistisk fordi jeg absolutt vil eie så stor del av huset og ikke kan la han få leve ut drømmen om et hus med strandlinje...

Jeg vil ikke være i din manns situasjon hvor jeg eier så liten del av huset bare for å ha midler til overs som jeg kan spare eller bruke. Jeg vil heller eie større del av huset og ha mindre midler til daglig drift, driftsutgiftene kan vi heller dele 40/60... ER jeg egoistisk da?
jaja1
20:31 13.04.2008
Jeg er enig med deg, hun som eier 90% av huset pga arv setter sin mann i en vanskelig situason ved brudd. Men da bor jo mannen hennes også mye billigere enn han haddde gjort hvis kona ikke hadde arvet. Regner med at hun ikke krever ham for husleie. Så lenge han ikke klager så er det vel greit.

Det er også litt forskjell på arv og inntekt. Arv regenes som særeie ved en eventuell skilsmisse, men eiendom dere har ervervet ved inntekt under ekteskapet skal deles likt. Da også UNDER ekteskapet. Selv før vi fikk barn sammen og giftet oss hadde vi delvis felles økonomi. Den som hadde mest penger spanderte på den andre hvis vi reiste, spiste ute el. Den som hadde råd betalte i matbutikken. Man kan ikke sitte å knuge på pengene sine og føre en livsstil som partneren ikke har råd til å følge med på. Hvis mannen din vil ha hus med strandlinje bør han akseptere at pengen han tjener er til dere begge. Jeg ville tatt ham med til familieteapaut og eventuelt en jurist som kunne gitt ham en leksjon om gjensidig forsørgerplikt osv. Sånn kan han ikke behandle deg.

Anonym
21:37 15.04.2008
For å svare på spørsmål angående mitt forhold (der jeg eier over 90% av vår bolig). Arv er helt klart noe annet enn inntekt. Selvfølgelig vil han stille dårligere enn meg ved et eventuelt brudd nå, men det er da fordi han ikke har arvet penger av sine foreldre enda (de lever). Tenkt scenario: Vi deler alt fifty-fifty, vi går fra hverandre, og han arver deretter sine foreldre. Han vil da sitte igjen med halvparten av arven fra min far, samt hele arven fra sine foreldre. Ikke akkurat rettferdig..

Han betaler selvfølgelig ingen husleie til meg, og slipper å ta risiko ved nedgang i boligmarkedet. Han får i tillegg fordelen av å være mer likvid samt glede av renteoppgang. En veldig god deal spør du meg!

Når det gjelder inntekt, har vi like mye å leve av hver måned (når sparing og løpende utgifter er trukket fra). Kan ikke se at det er en dårlig løsning eller urettferdig på noe vis.

Til deg som mener jeg setter min mann i en vanskelig situasjon ved et eventuelt brudd: På hvilket grunnlag sier du dette? Det er viktig å ta ansvar for sin egen framtid økonomisk også, selv om man så klart planlegger ut fra at man skal være sammen for alltid:)

Anonym
11:32 16.04.2008
Det var egentlig ikke ment som noen kritikk av deg, selv om jeg ser det godt kan leses slik. Å invistere i egen bolig er en av de beste måtene å spare på, selv om boligmarkedet svinger. Over tid vil verdistigning på bolig antagelig være større enn det du kan få igjen fra fond, banksparing el. Og den er skattefri i forhold til å invistere i f.eks utleiebolig. Dersom mannen din hadde ønsket å kjøpe seg inn i boligen deres av denne grunn men du hadde nektet hadde jeg synes det var litt dårlig gjort. Men jeg er helt enig i at arv skal man ha med seg ved brudd. Du kunne eventuelt ha invistert pengene han kjøpte seg inn med i noe annet. Men det er jo selvsagt ikke så enkelt. Hvis han må ta opp lån vil han jo betale dette med penger som han tjener mens dere er gift, og det er jo felleseie. Så lenge dere er enige så er antagelig deres ordning den beste for dere. Men jeg kommenterte egentlig til hun som la inn det opprinnelilge innlegget.
Anonym
21:36 14.04.2008
her var det slik.... slitsomt.
Anonym
21:04 20.04.2008
:-) Skjønte ikke den kommentaren.

Jeg er også enig i at arv er annerledes enn inttekt, men er arv annerledes enn oppsparte midler en har sikret seg før en er gift? For det er det det er snakk om her? Min mann ser selvsagt ikke annerledes på sine oppsparte midler enn du ser på din arv, og jeg skjønner han. Men jeg vil ikke flytte til en bolig jeg ikke kan betjene med egne midler...
Anonym
10:55 22.04.2008
Det jeg hadde syntes var rettferdig var om dere flyttet til en bolig dere hadde råd til med din samboers oppsparte midler og deres felles inntekt. Dere deler utgiftene etter evne. Ved et eventuelt brudd tar han med seg det han tok med seg inn. Resten deler likt, uavhengig av hvem som har betalt mest. Det dere tjener mens dere er gift er nemlig felleseie, hvis ikke dere skriver kontrakt om noe annet.

Det er absolutt rettferdig at din mann får beholde det han tar med seg inn i ekteskapet, men det er ikke rettferdig at han skal ha mer penger å rutte med enn deg fordi han tjener mer eller at du skal måtte betale mer av lånet fordi han har større egenkapital.

(Jeg er forresten ikke hun med arv, for ordens skyld)
Anonym
13:52 12.05.2008
Jeg og exen hadde det. Var vel kanskje en av grunnene til at det gikk som det gikk. Jeg betalte husleia på hans leilighet og han fikk skrevet av på skatten+ at jeg betalte mest mat da jeg var tidligere ferdig enn han på jobben..

Jeg var så å si blakk litt før ny lønning kom. Leiligheten hadde han fått arv til å kjøpe og hadde ikke mye gjeld på den. Han hadde litt over det dobbelte meg i mnd. Det gjør noe med hele forholdet.

Om jeg kjøpte meg et par sko så kommenterte han at de var så dyre ol. Fikk jeg bursdagspenger så syntes han at det skulle gå inn i matbudsjettet f.eks. Han kommenterte når jeg kjøpte meg noe. Ganske slitsomt så det ble til at jeg ikke sa noe og sa jeg har hatt de lenge osv..

Jeg ser nå i ettertid at jeg burde vært mye mere på vakt, for det har jo vært små ting underveis som jeg burde ha reagert på. Skulle ikke bruke noe penger og skulle spare hele tiden. Greit, det å spare men en skal jo leve også mener nå jeg! Vi har idag en jente på 1 1/2 år sammen.. Jeg har hovedomsorg og han har annenhver helg
oslojente80 Mina f 07.09.06
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)