Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 9-12 år

For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Aldri mett.
21:05 29.03.2008
Har en nydelig og snill jente på ni år, som alltid vil ha noe å spise på. Jeg er opptatt av at begge jentene mine får sunn og god mat hver dag, er på ingen måte fanatisk. Hun får lørdagsgodt, og hvis vi er på cafê får hun kake eller is. Når vi er hjemme snoker hun i kjøleskapet og leter i skapet etter noe å spise, og siden hun er såpass stor er det vanskelig å passe på henne.Jeg prøver å forklare at en ikke må spise hele tiden og at det ikke er bra for kroppen. Hun er på ingen måte tjukk, men har fått en ganske stor mage og bollekinn i det siste. Slekten på farssiden er alle store og tjukke, så hun er nok arvelig belastet også. Hun forteller meg at hun er den tjukkeste i klassen, og at noen av venninnene har kommentert det til henne. Jeg tror nok hun synes det er veldig sårt, selv om jeg avkrefter det og forteller henne at hun ikke er tjukk, men at hun kan bli det hvis hun spiser hele dagen lang. Er så redd at jeg maser mye på henne, og at hun skal få noen form for spiseforstyrrelse. Jeg vet at hun er i en veldig sårbar alder, hva venner sier og mener betyr mye for henne, mer enn det jeg sier. Så hva skal jeg gjøre? Jeg vil at hun skal være stolt og glad i seg selv, og ikke begynne å tenke på vekten i en alder av ni år, men jeg føler jeg må være føre var siden jeg ser tendensene til at hun overspiser.....kanskje en form for trøstespising, at hun har vonde tanker jeg ikke vet om. Prøver å ha et åpent og godt forhold med henne, men kanskje ikke hun er helt åpen om hvordan hun gentlig har det. Hva villë dere gjort eller sagt til en niåring ang. forholdet til mat?
Anonym
Sv: Aldri mett.
18:22 12.04.2008
hei, dette hørtes vanskelig ut. Skjønner at du sliter.
Nå er det en gang slik av kroppen liker at vi spiser kun til måltidene. Mitt forslag er å insistere på dette fordi det er usunt å spise mellom måltidene og hun får ikke lov. Ikke fokuser på vekt men på at det er usunt. Etter en stund med diskusjoner og kamp kan det jo hende at hun får nye vaner. Hold ut! Forklar henne at det er kun frukt å få mellom måltidene. Hvis hun liker frukt så gjør det lett tilgjengelig og fristende. Drikker hun mye? Gi henne vann. Flaskevann fra kjøleskapet er best. Det synes vi hjemme hos oss. Har en skapsnoker selv, men han er tynn. Alikevel gir vi han magre alternativer mellom måltidene. En yoghurt eller et eple f.eks. Han er så og si den eneste i familien som er tynn, så vi mener det er greit å innarbeide gode vaner for det er ikke sikkert han blir tynn senere i livet. Håpet dette kan hjelpe.
morild
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)