Nesten 10 % av alle mellom 4 og 15 år tisser i sengen på ett eller annet tidspunkt. Og for noen er dette ett stort problem. Her kan dere dele deres erfaringer med andre og hente tips og råd.
Minirin, gulrøtter, gener og engangslaken: mine erfaringer.
13:23 28.03.2008
Jeg har en sønn på 6 1/2 år som tisser i senga så og si hver natt. Han ble tidlig tørr om dagen, og har vært det siden.
Minirin
Min sønn gikk på Minirin spray i tre mnd, det virket den første mnd men så virket det som om han ble imun. Nå er han gått tilbake til å tisse nesten hver natt, med eller uten spray. Jeg har derfor valgt å slutte på sprayen.
Gulrøtter
Et stoff i gulrøttene skal vistnok stoppe produksjonen av hormonet som stopper urinproduksjonen om natta; med andre ord motsatt vikning av minirin. Jeg har en niese som er 10 år og sengevæter, hun prøvde å ikke spise gulrøtter og sluttet å tisse i senga. For å teste gav søstern min henne litt gulrot og hun tisset neste natt. Jeg har ikke testet dette selv, siden gulrøtter er noe av det beste sønnen min vet.
Gener
Jeg var sengevæter til godt oppi skolealder, og forventer derfor ikke at dette går over for min sønn før om enda et par år.
Hverdagen
Jeg bruker engangslaken(fra apoteket) jeg bruker den største typen mellom madrass og laken og de små(80*90cm) oppå lakenet. Dette gjør jeg for at hvis han tisser utenfor det lille tisselakenet treffer det ikke madrassen
Hvis vi sover borte bruker han bleie/DryNights, og han virker komfortabel med det.
Jeg oppdaget nettopp at de selger tisselaken i metervare på Ikea, og tenkte å sy teppetrekk av det, slik at jeg slipper å vaske hele teppene.
Håper noen drar nytte av mine erfaringer og kommer med erfaringer jeg kan dra nytte av.
Sv: Minirin, gulrøtter, gener og engangslaken: mine erfaringer.
13:00 8.10.2008
Han får ikke med seg gulrot i nisteboksen og han har sluttet å tisse gjennom om natten! Jeg har ikke prøvd å gi han gulrot igjen så sammenhengen er ikke helt kartlagt, men det virker som om det er noe i dette tipset!