Astma og allergi
Har du barn med astma eller allergi (evnt. begge deler) eller lurer på om du har dette, da er denne debatten noe for deg. Her kan du legge inn gode råd eller få gode råd fra andre som også har barn med astma eller allergi.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Vennlig hilsen jordmor Siri
Astmaanfall når hun har vært i barnehagen |
12:09 28.03.2008 |
|---|---|
Min datter er kun plaget med astmaen når hun har vært i barnehagen. Det begynner somregel natta etter. Det er blitt påvist muggsopp og diverse andre ting i barnehagen og det skal nå bygges ny. Det jeg lurer på er om noen vet om det går an å sykemelde barnet til den nye barnehagen står ferdig? Har ikke lyst å si opp plassen da den nye skal stå ferdig til jul og hun har et år igjen før hun begynner på skolen. Greit å få med seg førskolen. De ansatte bare ler av meg og mener jeg overdriver for hun er ikke syk i barnehagen. Men de ser ikke barnet natta etter når hun hoster og sliter med å få puste. Vi har hatt henne borte i lange perioder om gangen og hun har da vært symomfri men så fort hun er tilbake er det på an igjen. Denne påsken har vært et mareritt for henne. Hun kan ikke holde det samme aktivitetsnivået som andre barn da hun bare hoster så nå holder jeg henne hjemme og venter nå på telefon fra legen hennes. Mvh "en overbeskyttende og desperat mor" |
|
| Bolette | |
Sv: fra astmabarns-mor |
23:37 9.04.2008 |
|---|---|
Hei. Jeg har hatt mye behov for å være hjemme med sykt barn, men systemet fungerer ikke slik at barn kan "sykemeldes", og foreldre har i utgangspunktet ikke krav på sykemelding pga. syke barn, men kan søke om ekstra sykedager på bakgrunn av barns kroniske sykdom. Dette er imidlertid snakk om rundt 10-20 dager. Når det gjelder behandling har jeg imidlertid skrevet et par innlegg tidligere om behandling av de symptomene du beskriver (hoste, pustevansker, slim, oppkast). Kanskje det kan være noe av interesse? Det kan kanskje også være forskjellige andre faktorer som påvirker. Jeg tror man kan teste allergi mot hussopp, og hussopp er visst en av de vanligste grunnene for allergiske reaksjoner mot inne-miljø. At de ansatte ler av deg er helt uhørt! Astma er noe ingen kan bli ferdig utlærte på, og hvis noen var spesialister på astma, så jobber i hvertfall ikke de i barnehage.. Det viser dårlige holdninger til barn med spesiell helsesituasjon. Når det gjelder andre faktorer, så er jo påsken en kald tid, og en tid man er mye ute. Har du noe inntrykk av at hun påvirkes av kulde og annet vær? Reagerer hun kanskje også på fyring i peis (hvis dere har det)? Det er disse to faktorene jeg og min sønn reagerer verst på, etter forkjølelse, da. Jonasmaske er et uunnværlig hjelpemiddel for oss om vinteren i kombinasjon med slimmobilisering. Da kan vi delta i uteaktiviteter i snøen som alle andre. Imidlertid er det noe man må leve med med når man har astma at ingen ser omfanget, for de er ikke der om natta, og ingen andre enn de som har det skjønner hvor mye det påvirker familielivet. Hvordan annenhver times medisinering om natta påvirker hukommelsen og humøret til foreldrene, hvordan man ikke orker å være sosiale i månedesvis, hvordan man har problemer med å gå på jobb med fire timers oppstykket søvn en måned i strekk, hvor mye tid rengjøringen tar av fritiden, osv. Til og med spesialister skjønner ofte ikke, for de evaluerer det de ser, og de er ikke tilstede... Håper innlegget kunne være til noe hjelp.. |
|
| LKB-medlem | |
Sv: Astmaanfall når hun har vært i barnehagen |
10:35 10.04.2008 |
|---|---|
Bra du tar ditt barns reaksjoner på alvor - synd med de ansatte i barnehagen, merkelig oppførsel... Jeg vil anbefale dere med astma og allergi å ta en IgG-test; det er blodprøve (lite stikk i fingen) som sendes (i mitt tilfelle til usa) for testing opp mot 90-100 matvarer. Har man engang reagert på en matvare vil det slå ut på testen fordi informasjonen ligger lagret i blodet/cellene. Hos mange er astma en reaksjon på mat de ikke tåler, som igjen fører til luftveisproblemer. Det viktigste er å finne årsaken, før en kan behandle på beste måten. Jeg fikk utført testen på meg selv hos en soneterapaut/behandler som har veldig stor kunnskap til hvordan kroppen fungerer og ting henger sammen. Tror bare legene utfører IgE-test + prikktest. IgE er akutt matvareallergi - hvor man får reaksjoner med det samme, og det er enkelt å finne ut hva man reagerer på. IgG-test viser de allergiene som ikke er så voldsomme og som kanskje viser seg fra 5 timer til 3 døgn etter du har spist matvaren (og som kan vise seg som migrene, hodepine, øreverk, oppblåsthet og leddplager/gikt). Derfor er det vanskeligere å se sammenhengen her. Ellers tror jeg peanøtter er noe av det dårligste et lite barn kan spise, fordi det veldig ofte og lett utløser allergi. |
|
| b77h | |
Sv: Astmaanfall når hun har vært i barnehagen |
12:06 15.11.2008 |
|---|---|
Barnehagen har ansvar for innemiljø, Siden barne ditt fikk astma på grunn av barnehagens dårlig innemiljø, alle barn er forsikret i barnehagen, Du kan søke permisjon for barnet ditt hvis hun har heltids plass. Hvis hun har stma nå så burde dere ta kontakt med den forsikring selskapet hvor alle barnehage barn er forsikret. |
|
| Anonym | |