BarnetMitt 3-5 år
For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Andre på 4-5 år som oppfører seg slik? |
08:53 27.03.2008 |
|---|---|
Gutten vår på 4,5 år har en litt slitsom måte å reagere på om det blir avbrudd i det han holder på med (kanskje spesielt om han må slå av tven...): Selv om vi har gitt beskjed for en tid siden om at han snart må komme å spise f.eks. så blir han helt krakilsk når tiden kommer. Da hyler han at han ikke vil og han kaster de nærmeste tingene han får tak i rundt seg og springer rundt. Synes at dette er litt slitsomt i lengden for han er jo egentlig en fornuftig gutt som det går an å snakke med. Noen som har opplevd lignende med sine unger? I tillegg så bruker vi veldig lang tid for å få han med oss ut for å leke i helgene og andre fridager. Nei, han vil ikke være med ut så vi må nærmest slepe han med oss og stappe han i klærne. Det rare er at når vi da først har slept han ut så er han verdens blideste for han elsker jo å være ute. Og så har vi nesten samme problemet når det er på tide å gå inn igjen - for det vil han jo slettes ikke det heller. Hva gjør vi egentlig med dette? |
|
| r r r | |
Sv: Andre på 4-5 år som oppfører seg slik? |
13:53 27.03.2008 |
|---|---|
Hei. Det høres ut som min egen gutt. Han er litt over fem år, og har alltid hatt faste regler når det gjelder å se på tv, men fordet så sniker han seg ut i stua av og til og slår på mens jeg lager middag feks. Når jeg da kommer ut i stua og sier han skal slå av har han i den siste perioden blitt rasenede, og her om dagen kastet han fjernkontrollen rett i ansiktet mitt. Han har og veldig vanskelig for å få på seg klær og få av seg klær og gjøre de faste tingene på badet. Jeg må hele tiden mase, og hjelpe til med ting som han gjorde av seg selv for et halvt år siden. Han blir også helt febrilsk når han skal legge seg. Da finner han en leke og skal leke hele tiden med den, det samme gjør han når han skal spise. Det jeg har merket i det siste er at han blir helt oppslukt når han ser tv. Det nytter ikke å få kontakt. Dessuten har han sett på den kanalen som heter Cartoon Network, den har vi lagt ned forbud på å se nå. Fra nå av er det kun nrk`s barnetv som er lov hjemme hos oss, for jeg tror ikke mye av det som går på CN er noe bra i det hele tatt. Han har gjerne sett på lillefot (den er jo snill, men samtidig litt skummel, husker selv hvor redd jeg ble av skumle ting på tv når jeg var liten, men da var det jo minimalt i forhold til nå...) rundt barnetvtid, mens jeg har holdt på med andre ting, også har det begynt noe annet, og der er det voldelig, lite opppbyggende, stygt språk, stygg musikk og stygge tegninger. Tror barna blir stressa av sånn møkkatv.... Det med klærne sier de er en fase... Bare være tålmodig, og rettlede hele veien... Er ikke bestandig like lett:p |
|
| Anonym | |
Sv: Andre på 4-5 år som oppfører seg slik? |
13:28 28.03.2008 |
|---|---|
Hei. 4-5 åringer er jammen en utfordring noen ganger. Har en selv på 4,5 som vi bruker forskjellige triks på. I det siste har konkurransetrikset fungert bra. "skal vi se hvem som blir først ferdig med å kle på seg/først inn på badet for å stelle seg/førstemann til å slå av tv-en osv. fungert bra. Lillegutt vinner selvfølgelig alltid og blir alltid strålende fornøyd. Da har han glemt at han egentlig ikke ville inn å pusse tenner. Så har vi oppmuntringstrikset. " Få se om du klarer å slå av tv-en selv du som er en stor gutt på 4 år. Kjempebra!. Masse ros fungerer ofte. "Få se om du klarer å dekke på bordet" eller "kan du hjelpe å røre i gryta før vi spiser". Til resten av familien sier jeg "Se så flink han er til å dekke på. Se på den flotte maten vi har laget sammen" Avledningstrikset er også bra. For eksempel når vi skal på do på et fremmed sted og gutten min sier at han ikke må tisse selv om jeg vet at han burde. "kom skal du få se på noe gøy de har på denne doen her. En sånn maskin med varmluft som kan blåse når du skal tørke hendene" Her er det bare å bruke fantasien. Kan brukes nesten i alle situasjoner. Nå vi skal kle på oss så prater vi mye om helt andre ting - Jeg sier: kom skal jeg fortelle deg noe. Husker du den gangen .. eller Vet du hva vi skal i morgen .... Da glemmer han hva vi holder på med og vips er dress og sko på! |
|
| Karabimbi | |